Bild
Nästa artikel
Skoda planerar Golf-utmanare

Skoda planerar Golf-utmanare

Nyheter

Skoda utvecklar en bil som bygger på konceptet Vision D. Bilen förväntas vara en utmanare i Golfklassen, uppger Autocar.

Uppgifterna kommer från Skodas marknadschef Jürgen Stackman, som uppger för Autocar att man planerar en version av Rapid i form av en femdörrars kombi. Bilen ska dock vara kortare än rapid och ha en bakre ände som påminner om en Golf.

Bilen är byggd på den konceptbil som kallas för Vision D och visades upp på bilsalongen i Genève redan förra året. Liksom för Vision D saknas detaljer om bilen. Dock kunde man se på Vision D att den hade ett ordentligt axelavstånd, vilket skulle kunna innebära att bilen blir rymlig.

Stackman poängterar dock för Autocar att Vision D och den planerade kombin inte är samma bil. Enligt plan ska bilen lanseras mot slutet av nästa år.

Diskutera: Hur ser du på Skodas planer för Golf-klassen?

Taggar: Nyheter, , Skoda

Kommentarer

#1
2012-08-02 18:49

Räcker med rapid den är ju 5-dörrars

#2
2012-08-02 19:02

Det ska helt enkelt finnas en VAG-bil för envar smak och behov :o)

#3
Uno af Lööw
2012-08-02 21:44

Se okej ut för att vara en nyare bil i den storleken.

Snyggaste bilen genom tiderna äro dock Toyota Taunus.

#4
Roger Skaberström
2012-08-02 23:24

trevlig!

#5
2012-08-03 00:24

Kul att se en bil med rena linjer som ändå ser modern ut.

#7
2012-08-03 08:20

Det börjar att bli väldigt svårt att se meningen med en del modeller....

#8
mcregor
2012-08-03 09:36

Häller nog med Roy. Allt behöver inte vara överdesignat för att ha en plats på marknaden. Det kanske är just detta med relativt ren och enkel formgivning som gör att t ex VAG-bilarna säljer såpass bra som dom gör. Det kanske helt enkelt passar en stor del av bilköparkollektivet även om det alltid finns de som absolut vill ha mera designade bilar. Och sen har dom ju en kontinuitet i formgivningen vilket säkert är en av faktorerna som håller uppe t ex andrahandsvärdet. Ideliga ändringar i formgivningen gör ju att den tidigare modeller snabbt blir omoderna. Bara mina små reflektioner....

#10
2012-08-03 09:58

Jag får nog hålla med simon här, jag tycker Skodas design alltid ser ut att vara 5-10 år gammal.

#11
2012-08-04 23:05

Inte fasen vinner man över Golfanhängare med att ge ut en ny Skodamodell i Golf-storlek. Möjligtvis kan man vinna över någon som tycker att Golfen blivit för dyr om man lägger denna Skodan en bra bit under Golf-priset.
Är inte Fabia i denna storleksklassen?

#12
2012-08-05 13:37

Hade den sett ut så här i bilhallen hade det blivit succe. Nu ser vi ju på Rapid att det blir lika tråkigt som vanligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.