Bild
Nästa artikel

Skoda Kamiq – rapport från provkörningen

Direktrapport

Vi Bilägare har provkört Skodas senaste småsuv Kamiq, som trots sin storlek är förvånansvärt rymlig. Här är första intrycken.

Hej Tommy, det var en väldigt grön bil du hittat!
– Eller hur? Nya Skoda Kamiq kommer i en rad pigga kulörer och även i biogasversion om man vill köra grönt på riktigt och inte bara i en grön bil, om jag får skoja till det lite.
 
Berätta, vad är Kamiq för bil?
– Enkelt uttryckt så är det en Skoda Scala i högbyggd version. Scala och Kamiq delar de flesta komponenter samt den grundläggande arkitekturen. Kamiq är en ovanligt rymlig liten suv som dock bara finns som framhjulsdriven.

Den här klassen är ju verkligen ett getingbo, vad har Kamiq som sticker ut i konkurrensen?
– Framförallt så är det utrymmena. Baksätet är det bästa jag sett i den här klassen. Därutöver är det här en modern småbil med infotainmentsystem av senaste snitt och klassiska Skoda-finesser så som isskrapa i tanklocket och paraply i förardörren. Men jag berättar mer om Kamiq i nr 13 av Vi Bilägare!  
 
Du kan väl i alla fall säga när den kommer till Sverige och vad den ska kosta?
– Officiell introduktion blir i november men bilen finns att bygga och beskåda redan nu på Skodas hemsida. Priset börjar på 215 400 kr.

Läs hela provkörningen av Skoda Kamiq i Vi Bilägare nr 13/2019, i butik den 8 oktober.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kamiq?

Kommentarer

#1
2019-09-18 15:14

Det kan mycket väl vara en utmärkt bil, men vad jag tycker om den får vänta tills efter en provkörning.

#2
2019-09-18 16:25

För dyr och ingen elmotor. Svagt att inte ha en modern drivlina.

#3
2019-09-18 16:27

Det är väl som vanligt - en åtta procent billigare VW. Säkert en bra bil på alla sätt och vis. Men den där giftgröna metalliclacken sticker ut lite för mycket...

#4
2019-09-18 16:35

Lacken går ju att variera men går fronten att byta ut mot en som inte är så oharmonisk (läs ful)..? För dyrt att anställa en utbildad designer eller?

#5
2019-09-18 17:44

Vad bra gjort nya Skoda Kamiq är fortfarande standard med strålkastarspolare och också har 2 krokar bärkassar i bagageutrymme än VW T-Roc och T-Cross har ingen.

#6
2019-09-18 17:54

Ser ut som en "fyrkantig" version av Hyundai Kona. Säkerligen en bra bil, men lite för fyrkantig..

#7
2019-09-18 18:03

Fantastisk allt grejer och så stor inuti :-o
https://youtu.be/GhDpR5Omq3M

https://youtu.be/mxmaCUeItUo

#8
2019-09-18 18:22

Ja Skoda gör kloka förnuftiga bilar.
Synd att fronten är så ful med Citroën led Pricis under huven.
Den är väl troligen snyggare i verkligheten hoppas jag.

#9
2019-09-18 18:25

Jag tycker den är snygg fram och bak men inte från sidan.

#10
2019-09-18 18:45

Trådlös Carplay/android auto uppskattas, speciellt i kombination med trådlös laddning.

#11
2019-09-18 20:33

Vem köper en oljebrännare idag? Måste vara som när jag köpte en analog systemkamera 2003, dum som jag var...

#12
2019-09-19 12:06

En modell som tyvärr kommer att ha för hög förbrukning och utsläpp vilket gör den direkt omodern.

#13
2019-09-19 14:38

Nu måste ju SuraVargen säga att det är en fusksuv, bara framhjulsdriven. Problemen för VW/Skoda är ju namnen som man blandar ihop. Mjuk inredning, toppen om man har en dreglande hund. Hellre lättrengjord.

#14
2019-09-19 19:57

Vad är en fusksuv?

#15
2019-09-19 20:04

Skoda kamiq är nästan likadant front som Citroën C4 Picasso.
https://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-citron-grand-c4-p...

#16
2019-09-20 12:39

Förvånas över att så få (om ens någon) biltillverkare har samma förnuftiga lösning på hur t ex matkassarna ställs i bagaget utan att fara omkring som Nissan Qashqai. Golvet är delat så det går att göra en balk tvärsöver. Det blir en perfekt fördjupning där tre-fyra kassar står stadigt. Mycket bättre än krokar som inte fungerar lika bra.

#17
2019-09-20 16:27

GF. Ja på bild ser båda fronterna för taskig ut både på cittran och kamiq.
Nja Torgny jag tycker nog fyra rejäla krokar är bättre än Nissans rappel med en balk.

#18
2019-09-21 09:56

Färgen gillar jag men fronten ser taskig ut och vad tjänar man på att denna är en Suv? Den har knappast större utrymme i bilen än en vanlig Scala eller kanske en Fabia för den delen.

#19
2019-09-21 11:23

MSO 1000, då har du nog inte testat Nissans lösning

#20
2019-09-21 19:25

Fast fördelen med Skodas ovanligt rejäla krokar (har bara kollat på Octavia i o f s) är att de inte är beroende av att man har ett tomt bagagerumsgolv utan finns det bara en "plätt" att ställa kassen på under kroken så går det bra. Har haft nån bil, minns inte vilken dock, med en lösning som nog var rätt lika Nissans men den användes sällan - likaså de pyttesmå krokarna i Golfens bagageutrymme som mest är för syns skull.

#21
2019-09-21 21:16

Jag måste säga att jag giller den här biltypen. Med stigande ålder är det allt viktigare att lätt komma i och ur bilen. Den där extra decimetern i "tröskelhöjd" är guld värd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.