Nästa artikel
Skåningarna bäst på miljövänliga bilar
Nyheter

Skåningarna bäst på miljövänliga bilar

Publicerad 11 oktober 2018
Bilköparna i Skåne väljer bilar med lägst koldioxidutsläpp i Sverige.
Deras bilval släpper ut minst koldioxid, enligt en ny undersökning.
Det är Wayke, en handelsplats för begagnade bilar, som sammanställt de deklarerade koldioxidutsläppen utifrån hundratusentals köp av nya och begagnade bilar som gjorts via dem i Sverige hittills i år.

Bilköpen i Skånes län släpper i snitt ut 131,2 gram C02 per kilometer, vilket är lägst av alla län i Sverige. Örebroarna valde istället bilar med högsta snittutsläppet i landet: 155,6 gram per kilometer. Det är alltså en skillnad i snittutsläpp på 19 procent mellan topp- och bottenplaceringarna. 

– Skillnaden beror än så länge på att man köper miljövänligare konventionella bilar med förbränningsmotorer. Elbilsförsäljningen är fortfarande en så pass liten av kakan att den spelar en ganska liten roll men den kommer garanterat att vara avgörande i att nå de nya utsläppsmålen framöver. De stora tillverkarna gör el-släpp på löpande band nu, med helt andra priser än tidigare. 2019 tror jag blir elbilens verkliga genombrottsår, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-10-11 14:25
Raphael

Ja, 2019 kommer flera märken lansera el-bilar och hybrider men sen får vi se om kunderna köper dem också, vi får väl se. Jag tror kanske mer på 2020-2021 som verkliga genombrottsår. Då har de flesta tillverkare el eller hybrider i sitt sortiment och de flesta modeller kan fås i el eller hybrid-version, och då bör också tillverkning och leveranser vara igång ordentligt. Det som hämmar utvecklingen nu är produktionen, kunderna finns - men leveranserna sker inte i de volymer som behövs. Jag tror det dröjer till 2020-2021 tills situationen är åtgärdad.

#2 • Uppdaterat: 2018-10-11 14:36
Kricko

Tror du har rätt där Raphael, avseende utbudssidan. För att få volym på försäljningen krävs förbättringar på infrastruktursidan, billigare fordon och förändrade vanor hos kunderna. Tror det dröjer några år längre än din uppskattning där. Men den som lever får se.

#3 • Uppdaterat: 2018-10-11 18:24
Grosser

Elbilens tid kommer och inom 5-6 år produceras batterierna garanterat med rättvist framtagna jordartsmetaller och med fossilfri elkraft.
Heja Northvolt!

#4 • Uppdaterat: 2018-10-11 19:48
Henrik M

Stoor: Inte för att vara petig, men det är en Granada, ingen Taunus....

#5 • Uppdaterat: 2018-10-11 21:05
McTar

Jag röstar på Henrik. 99.9% säker:
https://www.google.se/search?q=ford+granada+1980&client=ms-android-samsung-ga-rev1&source=android-browser&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwipnJyQiv_dAhWHlSwKHZsYDM4Q_AUICSgB&biw=360&bih=564#imgrc=gJoqUXqA6kE7CM

#6 • Uppdaterat: 2018-10-11 21:34
Henrik M

Notarius....: Du har fel....Granada, troligtvis en Ghia, med tanke på hur den är utrustad.

#7 • Uppdaterat: 2018-10-12 06:18
Grosser

Battericeller som är uttjänta i sin första tillämpning har ett andra liv: https://youtu.be/8ZDllPFmXNg
Förbättrad miljö i städerna kräver en omställning till eldrift i nuläget finns inga REALISTISKA alternativ till batteribilen.

#8 • Uppdaterat: 2018-10-12 08:02
Maria Dahlin

För er som är intresserade kan jag berätta att bilen är en Ford Granada 2,8i GL 1978, den var med på en bilspanar-resa till Skåne som vår systertidning Klassiker skrev om i nummer 05/2015.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.