Bild
Nästa artikel

Självkörande i terrängen

Nyheter

Jaguar Land Rover har dragit till skogs med sin autonoma forskning.

Bilar som kör själva använder radar, lidar och kamerasensorer för att hålla sig på vägen. Hittills har det rört sig om test på asfalterade vägar, men Jaguar Land Rover vill lära fordonet att navigera i tuffare terräng. Genom att samla in information om omgivningen ska den självkörande bilen kunna bygga upp en 3D-bild av topografin och välja rätt körstil längs skogsvägar, över trädrötter och stenbumlingar och genom vattenansamlingar.

– Vi vill inte begränsa framtidens högt automatiserade och helt autonoma teknologier till asfalt. När föraren kör av huvudleden vill vi att supporten och assistansen ska fortsätta, säger Tony Harper, forskningschef på Jaguar Land Rover.

Teknologin ska kunna känna igen och identifiera olika underlag framför bilen, såsom snö, sand, gräs eller grus.

Biltillverkaren siktar också på att utveckla en slags V2V (Vehicle to vehicle) teknik som ska sammankoppla flera fordon trådlöst.

– Det här kommunikationssystemet kan sömlöst länka samman en konvoj med fordon i terrängmiljö. Om däcken på ett fordon träffar ett hål eller halkar på en stenbumling skickas informationen till de andra fordonen som kan justera sina inställningar för att kunna tackla hindret, säger Tony Harper.
 
Diskutera: Är självkörande teknik på skogsvägar en bra idé?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2016-07-13 15:39

Varför då? Köra ute i spenaten är ju bland det roligaste man kan göra med en bil.

#2
2016-07-13 16:14

Dålig ide'. Man vill ju vara King offrod.

#4
2016-07-13 19:35

Perfekt!!!

#5
2016-07-14 00:10

Hela idén med självkörande bilar är ju befängd. Hur många dödsolyckor p.g.a. detta koncept kommer man att tolerera?

#6
2016-07-14 07:51

Vansinne att lägga pengar på detta tramseri.

#7
2016-07-14 09:28

Hur många behöver detta helt allvarligt om man nu skulle ta det på allvar. Mindre än 1% antagligen. Kan inte bilindustrin börja med sänka utsläppen istället? Det spretar otroligt nu, det satsas på SUV, hybrider, elbilar osv. Det blir för mycket. Jag hittade en bok om bilar från 1987, redan då skrevs en hel del om fyrhjulsdrift och även mycket om CW värden, Opel Omega var den bilen som hade lägst värde och fick utmärkelser. Redan på den tiden snackades om att ersätta sidospeglar med videokameror, som vi än idag inte fått till även om Japan nu fått tillstånd att införa det på halvt prov. Mer sådant och mindre terrängegenskaper förordar jag.

#8
2016-07-14 10:25

Jag förstår inte kritiken, vill konsumenterna ha detta så är det väl JLR's skyldighet att leverera det, så fungerar det i en marknadsekonomi. Den som köper en Range Rover kanske inte bryr sig om utsläppen lika mycket? Tycker du att staten ska styra producenternas utveckling får du flytta till Nordkorea, staten styr redan tillräckligt mycket genom skatter och krav här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.