Bild
Nästa artikel
SFVF varnar för mätarfusk

SFVF varnar för mätarfusk

Nyheter

Moderna bilar kan utsättas för hackerattacker som ändrar mätarställningen. Nu vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening att det ska bli krav på digitala serviceböcker.

Att manipulera en bils vägmätare, så att det ser ut som att den har gått färre mil än vad den egentligen gjort, är ett problem som uppmärksammats av EU-kommissionen 2018. På så sätt kan bilen säljas till ett högre pris än vad den är värd.

Ett annat sätt att fuska med en bils historik är att köpa servicestämplar på nätet, så att det verkar som att bilen är servad i tid och att allt är i sin ordning. Enligt uppskattningar luras konsumenter inom EU av oseriösa fordonshandlare för motsvarande 8,9 miljarder euro årligen.

Nu varnar branschföreningen SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) att ny teknik öppnar upp för ytterligare fusk. Ständigt uppkopplade fordon som kommunicerar med 5G kan bli ett sårbart mål för datahackers.
– Det här är en affärsmöjlighet för oseriösa företag och människor som på distans kan manipulera vägmätarställningar. Hur svårt är det idag att hacka sig in i ett fordon och manipulera en vägmätarställning? säger Bo Ericsson, vd för SFVF. 

För att motverka problemet vill SFVF att det blir lag på en digital servicebok. Eftersom fordonets historik då är synlig för alla skulle det bli svårare att försöka fuska med den. 
– Tillgången till servicedata måste vara lättillgänglig och helt transparent mot omvärlden. Marknaden för service är sedan länge avreglerad enligt EU-direktivet 461/2010, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF. 

Diskutera: Tycker du att krav på digitala serviceböcker är en bra idé?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-01-22 09:46

Det luktar önskan om ytterligare inlåsningseffekter, dvs att bara märkesverkstäder skall kunna reparera bilar (till överdrivna priser). Digitala serviceböcker må vara bra, men då skall dessa hanteras helt transparent och "systemet" skall motarbeta inlåsningar och extra, onödiga fördyrningar för bilägarna.

Detta blir extra viktigt med kommande elbilars minskande servicebehov. "Inspektionsservice" tillför egentligen ingenting, men där vill den gamla bilindustrin tillförskansa sig intäkter. Kan dessa styras med hjälp av digitala serviceböcker -ja så mycket bättre (för bilindustrin, dock inte för bilägaren).

#2
2019-01-22 10:27

Från 4000 kronor kostar en apparat som kan ändra miltalet på en modern bil.

Grannen funderade på att köpa en 2 år gammal Mercedes A-klass som "gått 1400 mil" av en bilhandlare. Bilen ser fin ut och verkar okay. Jag gjorde lite undersökningar eftersom det ändå är osannolikt med så få mil. Visst en äldre tant som söndagskör, men inte en tidigare ägare 35-årig man som är bosatt i ett känt omskrivet bostadsområde.

Min granne avstod att köpa bilen.

De apparater som ändrar miltalet är som sagt billiga. Det bör betyda att de är ganska vanligt förekommande. Dock kan en ändring ses djupare ner i datasystemet och en märkesverkstad kan för runt 2-3000 kronor göra en sådan undersökning och påvisa bedrägeriet. Men efter det är det ändå lönlöst att göra något. Polisen lägger ner fallet direkt och om de mot förmodan ändå lämnar vidare till åklagare så döms det inte ut några vettiga straff. Tre månaders ovillkorligt fängelse borde vara ministraffet för ägaren till bilen då mätarställningen ändrades.

Vilken bilhandlare säljer bilen? Önskar jag kunde skriva det. Men för samhället är det viktigare att brottslingen (bilhandlaren) skyddas än att offret (bilköparen) slipper bli lurad.

Till den som tycker att bilhandlaren också mycket väl kan vara ett offer. En bilhandlare skall vara kunnig. Därför borde en bilhandlare ställa sig frågan rimligheten i det som uppvisas. En bil som bara ägts av tant Agda i Rimbo mot en 35-årig man. Agdas bil kan mycket väl vara manipulerad. Den 35-åriga mannens f.d. bil kan ha korrekta miltal och vara precis som föreskrivet. Bilhandlaren är ansvarig även om han/hon är omedveten.

#3
2019-01-22 10:41

Jag har inte tillgång till min egen digitala servicebok, så borde det inte få vara.

#4
2019-01-22 11:14

Viktigt att ett sådant system inte blir låst till märkesverkstäderna.

#5
2019-01-22 12:09

Skruva leasingbil måste vara intressant. Då kan man ju tex köra dubbla sträckan "gratis"

#6
2019-01-22 12:51

https://www.car.info/ rekommenderas för dom som köper en beggad bil som är ett par år gammal. Då kan man iaf hjälpligt följa miltalet/historiken om den varit ute till salu eller besiktigats tidigare. Samt se vad den tidigare legat ute för, och hur ofta den legat ute, vilket kan hjälpa en att ana om bilen är skum tex.

#7
2019-01-22 12:53

#2
mso 1000 2019-01-22 12:48
Det är väl redan idag digital service bok vad jag vet.
Och besiktningen registrerar ju också milen.
Men det är ju klart att är någon inne och pillar bort 1000 mil mellan eller innan varje service eller besiktning så blir det svårtkollat.

Innan jag köpt begad bil har jag alltid begärt ut besiktningsprotokoll och verifierat det man kan på nätet för att ha lite koll på milen.

Dotter blev lurad av en 08 typ som rånade henne på en a6a som stod på 22000 men verkligheten var 33000 odokumenterade mil.
Surt då det blev kamremsbyte bara för att vara säker.

#8
2019-01-22 13:17

Bilar ska köpas nya, med garanti. Eller inte alls.

#9
2019-01-22 18:35

Som om det inte skulle gå att hacka en digital servicebok, aningslöshet i kvadrat!

#10
2019-01-22 22:33

Varför klaga, det är ju en helt laglig verksamhet i Sverige. Det skulle bli besvärligare för banditerna och det brukar man alltid undvika om det går. (Förbjudet i Spanien)

#11
2019-01-23 14:55

Saabium, menar du på allvar att man helt ska förbjuda begagnatmarknaden eller försöker du bara provocera nu igen?

#12
2019-01-23 18:22

Vad jag har svårt att förstå är varför man inte kan se historik på mätarställningen från bilprovningen?
Det förhindrar ju inte alla bedrägeri men skulle åtminstone försvåra för dom riktiga bovarna som köper en bil, skruvar tillbaks mätaren 10000 mil och sedan omedelbart besiktar och säljer den igen.

#13
2019-01-23 18:41

Transportstyrelsens hemsida, slå upp uppgifterna på reg nr och du får fram senaste godkända besiktning samt miltal. Problemet är kanske snarare att bilen säljs innan första besiktningen...

#14
2019-01-23 19:17

Problemet är ju att dom som skruvar mätare tenderar att rulla bilen genom besiktningen innan de lägger ut annonsen, som jag skrev i mitt förra inlägg.
Hade man kunnat se hela bilens historik, inte bara den senaste mätarställningen, så hade mätarskruvande inte blivit lika lätt att göra snabba pengar på.

#15
2019-01-24 08:38

Anders_O, se min länk ovan, den gör det du efterfrågar.

#16
2019-01-24 20:48

Jo, jag kollade in den sidan, användbar även om den har väldigt kort historik på dom flesta bilarna.
Däremot kom det mycket bättre nyheter precis nu: http://www.gp.se/nyheter/sverige/bilprovningen-börjar-kolla-mätarställningen-1.12714179

#17
2019-01-24 20:55

Jag vet inte hur det är idag, men när jag var spekulant på en BMW så kunde man mot en liten peng få ett utdrag med miltal och datum för varje gång bilen hade varit uppkopplad mot deras system. Typ vid varje service, reparation osv.
Som sagt, vet inte hur det är idag.
Hur gör dom som har detta som business att skruva tillbaka mätare och sälja med serviceboken? River dom ut sidorna med utförd service på ”milen som bilen inte rullat” då eller?

#18
2019-01-25 10:36

Det är inte bra!!
Nu kommer bilägarna att bli låsta på märkesverkstäder.
Och bilägare som vårdar sina bilar extra noga;
Som ex; byter olja och filter tätare och gör jobbet själv
kommer inte att registreras.
Bok skall det vara så det blir rätt!!!!!!

#19
2019-01-26 08:38

@ALDRIG mer AUDI

Skaffa en egen servicebok då. Dina privata oljebyten har ju ingen som helst bäring oavsett om det är en officiell servicebok eller inte

#20
2019-01-26 08:41

Problemet är att fordonstillverkare är helt bortkomna när det handlar om iT-säkerhet. Kan man inte kryptera mot ändringar i bilens interna system som motverkar hackers, är man inte redo att implementera sådana system i sina fordon.

#21
2019-01-26 08:41

Problemet är att fordonstillverkare är helt bortkomna när det handlar om iT-säkerhet. Kan man inte kryptera mot ändringar i bilens interna system som motverkar hackers, är man inte redo att implementera sådana system i sina fordon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.