Bild
Nästa artikel

SF90 Stradale första laddhybriden från Ferrari

Nyheter

Tre elmotorer och en V8 resulterar i fyrhjulsdrift och 1.000 hästar.

SF90 Stradale är Ferraris första sportbil med fyrhjulsdrift: ”Ett nödvändigt steg för att utnyttja den otroliga kraft som släpps lös av hybridmotorn fullt ut”, skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande. Resultatet är den kraftfullaste produktionsbilen Ferrari skapat.
 

En elmotor sitter på bakaxeln, mellan den bensindrivna fyraliters V8-motorn med dubbelturbo och den åttastegade automatlådan. Ytterligare två elmotorer sitter på framaxeln. Bilen blir alltså fyrhjulsdriven och totalt har den som kör tillgång till 1.000 hästkrafter och 800 Newtonmeter. 0-100 kilometer i timmen tar 2,5 sekunder. Vill man upp till 200 kilometer i timmen tar det 6,7 sekunder från stillastående. 

Själva litiumjonbatteriet som förser elmotorerna med kraft är på 7,9 kilowattimmar och körs bilen enbart på el blir räckvidden 2,5 mil. 
 

Ferrari pratar sig varma om hur de lyckats med utmaningen att integrera hybriddrivlinan utan att tynga ner bilen för mycket. För att lösa det har de använt sig av en hel del kolfiber i konstruktionen. Dessutom har de tagit bort backläget ur automatlådan, detta sköts nu helt och hållet av elmotorerna framtill. Viktbesparingen blev på så sätt 10 kilo, men bilen kan alltså bara backas i elläge. 

Enligt Automotive News levereras första bilarna till Europa under första halvan av 2020. SF90 Stradale byggs inte i begränsad upplaga och produktionen kommer fortgå i fyra till fem år. Priset kommer att ligga någonstans mellan de 1,2 miljoner euro som LaFerrari kostar och 300.000 euro som är prislappen på 812 Superfast. 

Diskutera: vad tycker du om Ferrari SF90 Stradale?

Kommentarer

#1
2019-06-03 14:03

Om man ändå hette Gessle ...

#2
2019-06-03 14:55

En Ferrari är alltid en Ferrari.....

#3
2019-06-03 16:55

"Ferrari pratar sig varma om hur de lyckats med utmaningen att integrera hybriddrivlinan utan att tynga ner bilen för mycket."

Oj, vad mycket lättare bilen hade blivit utan det extra blodsbatteriet och den extra drivlinan...

.

#4
2019-06-03 21:48

2,5 sekunder? Helt ointressant när teslas roadster gör detta på 1,9.

#5
2019-06-03 22:10

CEAT: Varför är Ferrarin ointressant för det?
Nä förresten. Du har rätt. Allt mäts ju hur fort det går rakt fram...
Enda som har någon relevans överhuvudtaget.
Så helt ointressant med en Roadster när en dragster gör 0-100 på 0,8 sekunder... När vi nu ändå drar allt över en kam.

#6
2019-06-04 00:08

Tydligen framhjulsdrift när man kör på enbart el

#7
2019-06-04 08:29

CEAT: Nu är ju inte Teslas Roadster på marknaden än så rätt ointressant jämförelse, sen finns det ju betydligt fler mätsätt i hur en bil presterar och är ganska övertygad att runt en bana så har inte Teslan en chans mot denna......
Ska man bara se 0-100 kan jag däremot tycka det är rätt imponerande att Tesla med en 5-sitsig fullstor familjebil gör det på 2.6 när denna opraktiska leksak gör det bara 0,1 sek snabbare......

#8
2019-06-05 08:01

Förstår era argument. Blev mer en känsla man fick när den 1. Är så dyr. 2. Ytterligare en bensinare på marknaden och 3. Inte är bäst 0-100. Då känns det både ovärt och överflödigt.

#9
2019-06-05 11:42

Det tar alltså ca 5 sekunder att tappa körkortet,sen kan man ställa den i garaget

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.