Bild
Nästa artikel
Nyheter

SF90 Stradale första laddhybriden från Ferrari

Publicerad 3 juni 2019 (uppdaterad 3 juni 2019)
Tre elmotorer och en V8 resulterar i fyrhjulsdrift och 1.000 hästar.
SF90 Stradale är Ferraris första sportbil med fyrhjulsdrift: ”Ett nödvändigt steg för att utnyttja den otroliga kraft som släpps lös av hybridmotorn fullt ut”, skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande. Resultatet är den kraftfullaste produktionsbilen Ferrari skapat.
 
En elmotor sitter på bakaxeln, mellan den bensindrivna fyraliters V8-motorn med dubbelturbo och den åttastegade automatlådan. Ytterligare två elmotorer sitter på framaxeln. Bilen blir alltså fyrhjulsdriven och totalt har den som kör tillgång till 1.000 hästkrafter och 800 Newtonmeter. 0-100 kilometer i timmen tar 2,5 sekunder. Vill man upp till 200 kilometer i timmen tar det 6,7 sekunder från stillastående. 

Själva litiumjonbatteriet som förser elmotorerna med kraft är på 7,9 kilowattimmar och körs bilen enbart på el blir räckvidden 2,5 mil. 
 
Ferrari pratar sig varma om hur de lyckats med utmaningen att integrera hybriddrivlinan utan att tynga ner bilen för mycket. För att lösa det har de använt sig av en hel del kolfiber i konstruktionen. Dessutom har de tagit bort backläget ur automatlådan, detta sköts nu helt och hållet av elmotorerna framtill. Viktbesparingen blev på så sätt 10 kilo, men bilen kan alltså bara backas i elläge. 

Enligt Automotive News levereras första bilarna till Europa under första halvan av 2020. SF90 Stradale byggs inte i begränsad upplaga och produktionen kommer fortgå i fyra till fem år. Priset kommer att ligga någonstans mellan de 1,2 miljoner euro som LaFerrari kostar och 300.000 euro som är prislappen på 812 Superfast. 

Diskutera: vad tycker du om Ferrari SF90 Stradale?

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.