Bild
Nästa artikel
Sladdarna anfaller. Nu blir Seat Mii helelektrisk.

Seat Mii blir elbil

Nyheter

Syskonet till Volkswagen e-Up och Skoda Citigo e iV får en räckvidd på 26 mil.

Efter att Skoda för någon vecka sedan presenterade sin första elbil kommer här Seat och gör sin debut i helektriska fordon. Det är stadsbilen Mii som dumpar förbränningsmotorn när produktionen avslutas i juli. Istället är det med tilläggsnamnet electric som den drygt 3,5 meter långa bilen börjar byggas i Slovakien under fjärde kvartalet 2019.  

 

Grundplattan och drivlinan är densamma som i Skoda Citigo e iV, det vill säga framhjulsdrift med en elmotor på 61 kW som hämtar kraft ur ett litiumjonbatteri på 36,8 kWh. Räckvidden är något kortare i Mii: Den klarar 26 mil, medan eldrivna Citigo tar sig 26,5 mil på full laddning. Batteriet kan snabbladdas upp till 80 procent på ungefär en timme. 
 

Första bilarna förväntas i slutet av året och förbeställningar tas emot med början i september. Det finns inga svenska priser än, men Seat säger att Sverige är en av deras nyckelmarknader och att prislappen kommer landa någonstans på samma nivå som en bil med förbränningsmotor i samma storlekssegment. 

Diskutera: Vad tycker du om Seat Mii electric?

Kommentarer

#1
2019-06-05 16:14

Känns som jag läst denna nyhet tidigare?

#2
2019-06-05 16:52

GRP - icke desto mindre intressant om prisnivån blir som Seat låter påskina. Vilket jag tvivlar en aning på, tyvärr.

#3
2019-06-05 17:58

"Räckvidden är något kortare i Mii: Den klarar 26 mil, medan eldrivna Citigo tar sig 26,5 mil på full laddning. "
Hur vet man det? Det är ju bara fabriksuppgifter

#4
2019-06-05 18:26

Saabnisse
Jo det vet man genom att jämföra fabriksuppgifterna...

#5
2019-06-05 18:46

Jag tycker dessa småbilar är intressanta, många har ju en andra bil i familjen. De brukar gå ganska få mil och korta sträckor per gång. För min egen del så är i alla fall denna(och även e-up och Skoda´s) intressanta. Vår andrabil går ca 800 mil per år, vilket blir ca 16 mil per vecka. Jag skulle behöva ladda denna bil max en gång per vecka för att köra våra sträckor. Klart intressant. Hoppas verkligen de kan sälja denna för likartat pris som en fossil. Då kommer jag byta ut vår Corsa direkt.

#6
2019-06-05 21:12

Axa, du förstod tydligen inte alls ironin, vem sjutton vet om den går fem km mer eller mindre!

#7
2019-06-05 21:40

Kul
Nu börjar det komma intressanta modeller. Synd bara att mii ser gammal ut redan som ny. Ny instrumentering skulle behövas.

#8
2019-06-05 21:50

Saabnisse
Ironin var inte tydlig nog.
Om man nu ska jämföra siffror innan bilarna har testats i verkligheten så kan man ju bara jämföra med fabriksuppgifter.
Hur långt man kommer på en laddning i verkligheten är en annan sak och vilket får visa sig i framtida tester.

#9
2019-06-06 08:36

Det är exakt samma bil, VW up, seat Mii och Skoda (vad den nu hette). Här betalar du enbart för märket så köp den billigaste!

#10
2019-06-06 11:30

Den nya WLTP visar verkligheten, jämfört med den tidigare NEDC. Det är bara för laddhybrider som WLTP är problematisk eftersom varje förares körmönster avgör förbrukningen, pendlar man upp till 4 - 5 mil t o r bör man klara sig på laddningen, kör man över detta så är det fossilt som gäller. WLTP har försökt ta en bit av varje där, men för förbränningsbilar och hela elbilar så finns inte det problemet.

Jämfört med NEDC så körs WLTP längre sträcka, högre farter och med last och all elektrisk utrustning påkopplad. Så inget fuskande genom att stänga av luftkonditioneringen och på så sätt få längre räckvidd.

Så den som snålkör kommer alltså att komma längre än WLTP visar, medan den som trycker plattan i botten inte kommer att komma lika långt.

Om vi tittar på förbränningsbilar så kan vi se att en bil som i NEDC drar 0,5 l/mil, drar i genomsnitt 0,65 l/mil i WLTP.

#11
2019-06-06 15:54

VW e-Up är en gammal modell som funnits i ganska många år, alltså är både Seats och Skodas varianter gamla redan som nya?

#12
2019-06-06 22:28

Modellen är gammal, men batteriet är bra mycket större.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.