Nästa artikel
Säljstart för Tesla Model X
Nyheter

Säljstart för Tesla Model X

Publicerad 4 maj 2016 (uppdaterad 4 maj 2016)
Nu går det att beställa Model X i Sverige.
Svenskt pris klart – och det blir som väntat inte billigt.
Nu kan spekulanter på Teslas eldrivna crossover Model X gå in och skräddarsy sin bil i en konfigurator online. Produktionen startar senare denna månad och bilarna levereras i slutet av 2016.

I och med säljstarten lanseras ett effektstarkare batteri än det gamla på 70 kWh. Det nya batteriet som är standardmonterat är på 75 kWh, vilket ska ge en räckvidd på 41,7 mil enligt körcykeln NEDC.

Utgångspriset är 987 000 kronor för Model X. Det som ingår i priset är bland annat elektrisk fyrhjulsdrift, hårdvara för autopilot, parkeringssensorer och åtta års batteri- och drivhetsgaranti med obegränsad körsträcka.

För den som känner för att gå upp i pris finns Model X 90D från 1 117 000 kronor med 90 kWh batteriet som ger en räckvidd på nära 50 mil. Toppversionen heter Model X P90D och går från stillastående till 100 kilometer i timmen på fyra sekunder. Den säljs för 1 334 400 kronor.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-04 12:48
HT19

Var det denna som skulle konkurrera med BMW 3 serie?
Priset är ju mongo

#2 • Uppdaterat: 2016-05-04 14:39
L. Mäkinen

Nej, den här är större än BMW 3-serie. Det här är väl mer som en elektrisk XC90.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-04 17:39
Raywave

@HT19, nej det är Model lll som är i storlek med BMW 3-serie, den kommer först tidigast nästa år och ska säljas i USA från ca 350.000:- före elbilsrabatterna.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-05 12:54
Swemba

Riktigt snygg! Synd att det är en elbil ;-)

#5 • Uppdaterat: 2016-05-07 22:50
Roy J

"Drivhetsgaranti"... hmm... också ett ord. Vad är det för fel på "driftgaranti"?

Det är en bil med många smarta lösningar. Ta bara detta med ett helt slätt golv.
Dörrarna är smarta tänkt ur perspektiven tillgänglighet till bakersta sätesraden och att fixa med barnstolar och liknande. Man kan ju kliva in i bilen istället för hukande tråckla sig in.
Den där fördelen som gärna visas, att dörrarna tar oerhört liten plats när man parkerar mellan andra bilar, spelar ju i praktiken ingen roll eftersom föraren är den som lämnar bilen sist och har en vanlig dörr.
Sen får man hoppas att de löst tätningsproblemen - dörrarna viker sig ju på mitten.
Men helt klart ett alternativ - om man rör sig i de prisklasserna.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-09 08:10
Hackenbush

Dessa dörrarna kan kanske äntligen få bilister att borsta bort snön från taket innan de kör iväg på vintern.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-09 11:23
benny karlsson

Snygg bil men för dyr för oss vanliga inkomsttagare.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-09 14:13
StefL

Roy J, jag tolkar ordet "drivhetsgaranti" som en felskrivning där ett par bokstäver fallit bort. Det ska rimligen stå "drivenhetsgaranti", dvs det är åtta års garanti på batterier och drivenhet. Drivenheten utgörs av elmotorn, reduktionsväxeln och den elektronik som sitter mellan batteri och motor för att kontrollera omvandlingen av batteriets likström till växelström av rätt frekvens och strömstyrka när den matas till motorn.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-11 10:05
PREVIA

Teslaägaren kan nog behöva garantin på 8 år då Tesla inte lyckats komma ner i medelbilens felfrekvens trotts rätt enkel drivlina. Batteriet är väl det som vart minst fel på. Efter garantitiden gått ut blir nog Teslabilarna rätt billiga som begagnade.

#a • Uppdaterat: 2016-05-04 09:58
milkylainen

Tydligen mer vanligt än inte att måsvingarna ställer till problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.