Bild
Nästa artikel

Så ska Volvo vända trenden i USA

Nyheter

Volvo kämpar mot vikande försäljning i USA. Nu ska lösningen komma i form av bland annat sociala medier och nya modeller.

Volvos försäljningssiffror sluttar raskt nedåt i USA. Hittills i år har försäljningen minskat med sju procent jämfört med vid samma tid förra året. Och det sker på en marknad som samtidigt har ökat med åtta procent.

Volvos har satt den höga målsättningen att fördubbla sin globala bilförsäljning, till 800 000 sålda bilar om året, senast 2020. Då räcker det inte med en stark tillväxt i Kina, USA måste också vara med på tåget. I år väntas Volvo sälja 60 000 bilar USA, vilket är betydligt mindre än rekordåret 2004 när man sålde 139 000 bilar.

Nu rapporterar Automotive News att Volvo planerar en rad åtgärder för att vända den negativa trenden på andra sidan atlanten.

Marknadsföring och sociala medier är den första punkten. Volvo ska anlita en agentur som ska marknadsföra Volvo utifrån dess signum, säkerheten, med några nya profileringar. Bland annat ska man uttalat uppfattas som premium, men på ett annat sätt än tyska premiummärken.

Nysatsning på leasing
Volvo ska också satsa på att leasa bilar i större utsträckning. Enligt Volvo ska man själva ha valt att gå ifrån leasing, men nu konstaterar man att det var ett misstag som har skadat företaget.

Den viktigaste biten är dock utvecklingen av modellprogrammet. Volvo är i färd med att byta ut hela motorprogrammet till de nya Drive-E-motorerna. Det rör sig om tre- och fyrcylindriga bensinmotorer utan turbo, samt likvärdiga dieselmotorer. Dessutom planeras hybrider.


På modellsidan kommer Volvo V60 till USA i januari. Den viktigaste modellen blir dock kommande XC90, och enligt har Automotive News har Volvo inte råd med ett misslyckande med bilen.

Volvo arbetar dessutom med framtidens tekniker. Bland annat utvecklas självkörande bilar, som Volvo tror kan vara ett sätt att dramatiskt öka säkerheten. Volvos målsättning är att ingen ska dö i en Volvo från och med år 2020.

Diskutera: Hur ser du på Volvos plan för USA?

Kommentarer

#1
2013-11-07 16:14

"Marknadsföring och sociala medier är den första punkten. Volvo ska anlita en agentur som ska marknadsföra Volvo utifrån dess signum, säkerheten, med några nya profileringar. Bland annat ska man uttalat uppfattas som premium, men på ett annat sätt än tyska premiummärken."

Det är ju det jag har sagt: Volvo försöker att snacka sig (och prissätta sig) till premium. Det var den transparensen, det! Om inte 2014 blir sista året för Volvo i USA (som ledande branschanalytiker har spått) blir 2015 det.

#2
2013-11-07 16:23

Facebook i bilen är lösningen för Volvo! Absolut. Sociala medier. Helt rätt spår. Då kommer kunderna i USA! Eller nej, jag tror inte det räcker. Volvo har inte hängt med, de har tappat fokus och riktning.

#3
2013-11-07 16:34

Jag tror att de tappat focus på vad som säljer i USA.
Det fattas en pick-up!
Bygg ett par sådana på bef. plattformar!
Jag tror att det blir svårt att konkurrera direkt med Ford och GM, men kanske en storlek mindre, men en kvalite´ en klass högre skulle slå.

#4
2013-11-07 16:57

Som Kapten skriver: "Mycket snack, och lite verkstad." Tyvärr för Volvo, om dom inte ses som premium i väst, så vänder kineserna ryggen. (Alltså de rika. De som har råd med Volvo och ännu dyrare.)

#5
2013-11-07 17:07

Njae, saabnisse, varför skulle Volvo behöva en Pick-Up? Hur förklarar du då att till exempel Mercedes håller ställningarna i USA? Mercedes har ingen Pick-Up. Volvos marknads- och produktstrateger däremot har tappat fokus. Volvo sålde faktiskt många bilar förr i USA - då den amerikanska marknaden definitivt präglades av stora och törstiga bilar. Volvo borde ju ha gått som tåget nu när amerikanerna åtminstone lite har börjat få upp ögonen för lite mindre och snålare bilar. Och inte har det hjälpt att Volvo har klarat sig bra i amerikanska krocktester. Nej, Volvo har schabblat.

#6
2013-11-07 17:07

Dom har skramlat för mycket, dom har visat att man gapar efter mycket mister man hela stycket.!!!!!

#8
2013-11-07 17:32

Alla siffror pekar nedåt, branschledande analytiker (som har haft rätt om PSA och andra tillverkare i USA) spår 2014 som Volvos sista år i USA - men leifer målar på som om ingenting hade hänt. Ja, det blir direkt löjligt med all denna grädde.

#10
2013-11-07 19:57

Klokt av Volvo att hitta andra värde i ordet "premium". Hittills tycker jag mest Volvo stävat mot premiumklass genom att höja priserna. Volvo kommer aldrig att kunna kvala in mot de etablerade premiummärkena i deras paradgrenar utan måste hitta egna vägar. För värdena finns där, det gäller bara att paketera dem och få ut budskapet.

#11
2013-11-07 20:30

Volvos största fel var att man för länge höll fast vid bilen för det "svenska folkhemmet" - det trygga valet för barnfamiljer och så vidare. Och medan Volvo höll på med detta såg konkurrenterna till läsa av marknaden korrekt och positionerade sig därefter. Det är nu, när Volvo försöker byta "image" (hittade inget bättre för stunden), som problemen uppstår. Det är liksom för sent.

#12
2013-11-07 21:03

Ja detta är ju bara för sant. Jag säger en sak, Collin har fattat hela poängen. Nu skall vi se hur den gode Raphael klarar av detta (förmodligen lägger han locket på)

Som sagt; Raphael=desinformatör

MVH AL

#13
2013-11-07 21:19

AL, Collin ligger platt för Volvo. Alla positiva artiklar om Volvo skrivs av Collin, alla negativa om Volvo av någon annan. Alla negativa artiklar om Mercedes skrivs av Collin, alla positiva av någon annan! Collin har inget förtroende kvar som motorjournalist - vilket jag också har sagt till honom rakt upp fejset! Ha koll på "artikelstatistiken" framöver så ser du själv.

Och att krockdockan smäller i bakhuvudet i fönsterkarmen ... Skulle det hända varje gång om testet upprepas 100 gånger eller var det bara en tillfällighet?

#14
2013-11-07 21:21

När det gäller Collin är vi överens Kaptenen. Men det är inte kärnan här. Det väsentliga är följande:

"Franska Renault däremot, en känd dödsfälla sedan generationer, blev snabbt en fullpottare i organisationens tester. Småbilar och stora, alla fick full poäng. Och både i reklamen och i till synes objektiva biltester korades Renault till ”Världens säkraste bilar”.

Men hur var det. Egentligen? Jag skrev att Renault satsade full kraft på att bli säkrast – i de viktiga testerna. Men hur var det i alla andra fall? Euro Ncap testade på tre olika sätt, verkligheten består av otaliga olika krockar, snett framifrån, snett bakifrån, lite mer snett, ännu mer snett…"

Och vi vet ju alla att detta stämmer. Renault är bilar som är anpassade efter krockproven medan Volvo (och oxå MB) bygger bilar som klarar de verkliga olyckorna. Raphael har dock vägrat att se detta, eller i alla fall erkänna det. Istället brukar han hänvisa till just journalisters olika utfästelser. Vi skall se hur han klarar av detta.

MVH AL

#18
2013-11-07 22:00

Leifer.

Volvo är väl mer premium i vissa avseenden idag än både Mercedes och Lexus i avseende krocksäkerhet.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131106/volvo-xc90-fick-hogsta-betyg-i-usa-krocktest

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120815/volvo-s60-far-berom-av-iihs-i-nytt-krocktest

Att Lexus skulle ligga efter tyskarna numera i kvalitetskänsla/upplevdkvalitet är en myt.

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/061302.pdf

#17
2013-11-07 22:10

Det är fantastiskt fina ord, leifer - det är bara det att försäljningen sjunker som en sten på en tidigare självklar och viktig marknad.

Volvo började INTE att jobba mot premium på 1980-talet (man höll då som bäst fast vid barnvagnarna) - det gjorde däremot Audi! Och vi ser ju resultaten av de olika satsningarna ...

Sedan kan jag försäkra dig att jag INTE var sur på Collin för älgtestet (det var ju bra att vi fick veta hur det låg till) - jag var däremot sur på hur Mercedes medvetet utsattes för en orättvis testprocedur. Jag såg till att mitt företag hade en lång teoretisk genomgång med Trafikmagasinet när det begav sig. Det var ju så att just Mercedesen med Collin i spetsen testade ENDAST A-Klassen med fem vuxna personer i bilen - det vill säga, tyngdpunkten satt "klistrad högt upp i ryggstöden", medan alla andra bilar som testades tyngdes med sandsäckar - PÅ GOLVET SAMT I SÄTET DÄR RUMPAN BRUKAR FINNAS! (Snacka om låg tyngdpunkt!) På detta sätt kunde man skapa en högre tyngdpunkt i Mercedesen än vad som var fallet i de andra bilarna. Efter att mitt företag hade haft genomgången om fysikens lagar med Trafikmagasinet ändras testproceduren så att ALLA BILAR testades med fem personer i bilarna. I det första avsnittet efter genomgången var man mycket noga med att påpeka att "och så i med fullt med folk i bilen". Så var det med den saken.

Jag är en jobbig konsument - och faktiskt med lite makt att påverka!

Tillägg: Just det, så var det också. I Trafikmagasinet påstod man att Mercedes A-Klass - efter omkonstruktionen - skulle ha fått en kabel till ESP avsliten på grund av att kabeln hade lossnat från hållaren vid ena bakhjulet och att man därför "var tvungna att testa bilen utan ESP" (bilen välte då inte, men gjorde en piruett). Detta var givetvis rena skitsnacket och en ren bluff! Men vi kan också tacka Mercedes för debaclet med A-Klassen, eftersom detta påskyndade standardmonteringen av ESP i nästan alla bilar. Det var nämligen många biltillverkare som insåg att man hade problem med en del modeller ... Så, allt var som vanligt: Mercedes som föregångare! =)

#20
2013-11-08 09:02

Det Volvo desperat behöver är en ny XC90. Det är stora SUVar och sedaner som säljer i USA. Kombi- och halvkombibilar är stendöda. När det gäller pickuper så tror jag att det redan finns för många etablerade spelare på den amerikanska marknaden för att Volvo skulle kunna komma in. Dessutom så har Hyundai visat de första bilderna på sin nya pickup för USA.

#24
2013-11-08 19:38

Något som absolut nödvändigt för att kunna sälja bilar i usa är att det är gott om plats i dem. Jänkarna är ju inte de smalaste människorna i världen.

#25
2013-11-09 15:56

Benois: akta dig nu. Som du ser får man inte ifrågasätta vissa personers beteende här, då blir kommentaren borttagen. Jag kan tillägga att det är samma person som säger sig vara motståndare till censur...

#26
2013-11-10 13:23

Benols: Folksam har i sin senaste mätning ändrat på sin mätmetod. Nu utgår man från det nationella olycksregistret och kartläggning av olyckor, STRADA. Tidigare redovisade man de anmälda skadorna man fick in till bolaget, d.v.s ersättningsanspråk. Fortfarande studerar man tvåbilskrockar, d.v.s inte singelolyckor eller kollision med gångtrafikanter och mer komplexa olycksförlopp så man har en avgränsning sitt material.

Tack vare att man nu utnyttjat STRADA så har man fått en mer representativ bild av olyckorna och dess skadeföljd. Det är därför som vi sett en viss omorganisation i årets resultat, där verkligt säkra bilar hoppat upp ett snäpp på listan. Samtidigt finns det även i Folksams material en rejäl felmarginal, så skillnaderna är säkerställda först i 20%-intervall.

Om Benols är intresserad så kan jag skicka över metoddelen i Folksams underlag till honom så kan han själv få se hur man genomför sin undersökning.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.