Nästa artikel
Så ska säkerheten för gasbussar höjas
Nyheter

Så ska säkerheten för gasbussar höjas

Publicerad 9 december 2019
Transportstyrelsen har utrett vad som kan göras för att förhindra allvarliga olyckor. Bland annat föreslås digitala stängsel och säkerhetsutbildning.
I våras exploderade tankarna på en gasbuss i centrala Stockholm efter att den kört in i en begränsningsbalk strax innan en tunnel. Kort efter olyckan inledde Transportstyrelsen en utredning om hur säkerheten för gasbussar kan förbättras.

Nu är utredningen klar och bland förslagen finns bland annat att det i förarutbildning och körkortsprov för blivande bussförare ska ingå ett speciellt moment som gäller säkerhetshantering av gasbussar.

Vidare föreslås att MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, ska dela med sig av expertkunskap till räddningstjänsten.

Dessutom kan det även bli aktuellt att digitalt begränsa gasbussar så att de inte kan köra överallt. Detta skulle i så fall ske med så kallad geofencing eller geostaket-teknik.

Transportstyrelsen ska också ta fram nya föreskrifter om hur passager med begränsad fordonshöjd ska konstrueras. 

Diskutera: Vad tycker du om Transportstyrelsens förslag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-12-09 13:04
Bertil Sander

Ansvariga måste inse att det finns många katastrofala olycksscenarier med gasbussar. Det räcker inte med att försöka minska risken för inkörning i för låga viadukter, tunnlar eller slutna terminaler.
Nästa gång slits gastankarna upp och exploderar när en passagerarfylld buss välter i ett dike och kanar mot ett hinder eller välter på vägen och kanar mot ett annat fordon. Den första självklara åtgärden borde vara att omedelbart förbjuda gasbussar i Katarinaterminalen och andra liknande utsatta slutna miljöer och i ett andra steg få bort gasbussar helt ur stadstrafiken.
Framsynta trafikansvariga ser till att genomföra detta snabbt.

#2 • Uppdaterat: 2019-12-13 21:44
Tobbe Turbo

Det enklaste är tydligen inte tillåtet som förslag.
Sätt all kollektivtrafik i samlad och demokratisk (dvs av våra folkvalda) kontroll.
En huvudman. En organisation. En ansvarig för all arbetsmiljö.
Bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö leder till färre säkerhetskomprometerande genvägar som styrs av ekonomiavdelningen.
Säkerhetsmedvetande istället för att tjäna några öre till.
Glada och utvilade förare med ansvar kör också bra!
Kolla fultaxi (020,Kurir) i huvudstaden.
Vidriga arbetsvillkor, ingen kompetens och bristande säkerhet.

#3 • Uppdaterat: 2019-12-09 17:50
milkylainen

Eller så slutar man stoppa gastankar i prylar som åker runt,
har kinetiska energier i megajoule-klass och riskerar att bli plåtkonfetti när det händer något.
Men det kanske är för uppenbart...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.