Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar sjusitsiga Tiguan

Nyheter

Volkswagen Tiguan Allspace börjar säljas i Sverige. Här är alla priser och motoralternativ.

Den utdragna versionen av suven Tiguan är 4,7 meter, alltså 21,5 centimeter längre än vanliga Tiguan. Hjulbasen har också förlängts med 10,9 centimeter.

I Sverige blir sju säten standard, men det går att få bilen femsitsig också utan extra kostnad. Med tredje sätesraden i bruk får det plats 230 liter i bagaget. När platserna längst bak inte används kan de fälls ner i golvet och utrymmet ökar till 700 liter. Mittenraden kan också skjutas framåt, vilket ytterligare plussar på lastkapaciteten med 60 liter.

Det finns två bensinmotorer och fyra dieslar att välja på i Sverige, alla är fyrcylindriga, direktinsprutade och turboladdade med en effekt mellan 150 till 240 hästkrafter. Dieselmotorerna har SRC-katalysator och AdBlue-tank som ska minska utsläppen av kväveoxider. Fyrhjulsdrift är standard och maximal dragvikt är satt till 2.400 kilo.

Förförsäljningen av Volkswagen Tiguan Allspace har börjat och premiären hos bilhandlarna blir i månadsskiftet november-december. Priserna startar på 336.000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan Allspace?   

Volkswagen Tiguan Allspace: Priser och motoralternativ

Bensin:
2,0 TSI 180 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från cirka 336 000 kr 
2,0 TSI GT 220 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från cirka 405 000 kr 

Diesel:
2,0 TDI 150 hk, 6-växlad manuell, 4MOTION: från ca 336 000 kr 
2,0 TDI 150 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 351 500 kr 
2,0 TDI GT 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 375 000 kr 
2,0 TDI GTS 240 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 437 500 kr (GTS-versionen släpps för beställning vid årsskiftet)
 

Kommentarer

#1
2017-09-25 11:35

Fin bil och inte allt för dyr med 2.0 TSI 180 hk motorn som är fullt tillräcklig.

#2
2017-09-25 12:19

Minimats1: Absolut. Fast man bör komma ihåg att det är priser på "nakna" (icke-GT) bilar du pratar om. Man lär vilja lägga till lite utrustning som inte är standard. Utrustning för 30-40k till är nog ganska rimligt på de flesta köp. GT-modellerna vill man kanske lägga på något mer, men inte jättemycket i snitt.

#3
2017-09-25 13:40

Skoda Kodiaq TSI 180 DSG7 4x4 Style (alltså den högre utrustningsnivån) har ett listpris på 310k, och det tillkommer 6k för sju säten. Varför skall man välja Tiguan, som säkert behöver kompletteras för att komma upp i samma utrustning? Speciellt som Kodiaq är snyggare (enligt mig i alla fall)!

#4
2017-09-25 14:21

Tycker tyvärr att det har blivit för många folka produkter på senare tid utan intressanta miljöval. Polo gas undantaget. Aerton som tex ska förmedla något slags premium med diesel... andrahandsvärdet om 3 år?

Denna Tiggan är lite små intressant för egen del. Men VW's företagskultur och verkstäder gör att man tvekar.

#5
2017-09-25 15:26

Fem centimeter längre än min octavia och sju platser, tveksam om det funkar speciellt bra. Som femsitsig funkar det nog mycket bättre. Sedan vet jag inte varför sjusitsig bil blivit så populärt att ha när familjen blir allt mindre sett till antal personer. De jag vet in min omgivning som har dessa bilar har oftast bara två barn.

#6
2017-09-25 19:40

@Styggavargen: Samåkning vid träning och annan aktivitet där barnen skall skjutsas. Hög trivselfaktor sam minskad miljöpåverkan.

#8
2017-09-26 09:25

Hur är man funtad om man placerar huvudet på sina egna eller andras barn ett par dm från bakrutan? Dödligheten är det närmaste 100 % vid en lite kraftigare påkörning bakifrån.

#9
2017-09-26 10:02

mattse, ett par decimeter är det inte - lastlängden med sju säten på min kodiaq som ju är i princip identisk är en halvmeter och då tillkommer lucka och kofångare så avståndet är nog ungefär som på vilken småbil som helst. Och blir man kraftfullt påkörd bakifrån av något som träffar 1,2 m upp på bilen så spelar det nog mindre roll var man sitter... har inte heller, trots en del letande, hittat någon statistisk indikation på att de platserna är totalt sett sämre ur säkerhetssynpunkt - är de sämre vid krock bakifrån kanske de är bättre vid krock framifrån? A.L. kanske har svaret...

#10
2017-09-26 10:06

Angående prisbilden kan man notera att den faktiskt kostar mindre än motsvarande xc40. Volvo har lyckats mycket bättre än VW med att ta ett steg upp i prishierarkin och bör rimligen ha betydligt bättre marginaler på sina produkter numera, stor skillnad jämfört med för tio år sedan.

#12
2017-09-27 13:08

O_o, så kanske det blir. För min del har jag aldrig begripit varför folk köper nuvarande v40 eftersom den är både trång och dyr och i mitt tycke rejält trist att både köra och åka - men lik förbannat säljer den jättebra. Så att förutse konsumtionsmönster och vad som kommer att sälja eller inte överlåter jag åt biltillverkarna. Och blir xc40 för dyr kommer det sannolikt en billigare kopia under etiketten Lynk - precis som det finns en billigare kopia av Allspace i form av Kodiaq (som iofs kom före och då är det nog Allspace som är kopian men ändå).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.