Bild
Nästa artikel
Så mycket får Polestar 2 dra

Så mycket får Polestar 2 dra

Nyheter

Elbilen från märket som är släkt med Volvo kan utrustas med dragkrok.

Den som vill kunna köra släp med sin Polestar 2 får betala 13.000 kronor extra för montering av dragkrok. Maximal släpvikt är 1.500 kilo med bromsat släp. 

Polestar 2 har en utlovad räckvidd på 50 mil med fyrhjulsdrift och 408 hästkrafter. Prislappen 659.000 kronor och den som betalar reservationsavgiften på 10.000 kronor innan december är slut är med i första tillverkningsomgången i kinesiska Chengdu med kundleveranser under 2020.

Volvo XC40 Recharge är byggd på samma plattform som Polestar 2. Som jämförelse kostar den i R-Design 699.000 kronor och kan också utrustas med dragkrok. Antalet hästkrafter är detsamma, likaså fyrhjulsdriften, men räckvidden är kortare: 40 mil. 

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 2?
 

Kommentarer

#1
2019-12-19 14:59

Perfekt, dragkrok behöver jag. Polestar2 är en favorit bland elbilar, jag väntar tills lansering så skall jag ta en ordentlig koll på den.
En konkurrent på min lista är nya Ford Mustang Mach-E.

#2
2019-12-19 15:23

Om man vill stötta världshistoriens största och mest avancerade diktatur så är det en bra idé att köpa en Polestar eller Volvo.

#3
2019-12-19 15:40

I så fall stöttar man ett företag som är registrerat på Caymanöarna!

#4
2019-12-19 15:58

Polestar 2 homologiserades i december till en sträcka på 470km. Siffrorna för XC40 vet jag inget om men kommer säkerligen bli snarlika eftersom det är i princip samma drivlina.

#5
2019-12-19 16:10

Polestar har sitt huvudkontor i Göteborg med drygt 480 anställda. Utveckling sker till största delen i Sverige. Förstår inte vad Caymanöarna eller diktaturer har med Polestar att göra. Polestar ägs av Volvo Cars och privatägda Geely tillsammans med 50% var. För övrigt finns det en annan firma som heter The Polestar Company Limited registrerad i Caymanöarna men det är inte samma företag. Googla lite och ni hittar rätt många företag som heter nåt med Polestar.

#6
2019-12-19 17:50

Kul att det kommer seriösa elalternativ vad gäller dragförmåga.
Jag har ett visst behov av dragkrok men skulle troligen inte välja en Polestar vid eventuellt elbilsköp.

#7
2019-12-19 19:24

Måste säga att Polestar 2 "tickar" många boxar, men på något sätt får jag inget ha-begär när jag kollar på den. Trist! För det är ju en bra bil egentligen.

#8
2019-12-20 08:23

mikasand, jag är avundsjuk på dig. Måste vara skönt och göra livet lite enklare att inte förstå hur relationen stat-företag funkar i Kina. Och Kina mörkar gärna. Om du går på bio i Sverige idag så kommer biljetterna från "svenska bio", gissa hur ägandet ser ut där? Varför heter det inte "Kina bio"?

#9
2019-12-20 09:00

Inte heller så förtjust i kinesiska staten, men känns ändå som att det mesta av pengarna hamnar i Sverige om man köper en Volvo, och iaf en del om man köper en polestar.

Sen är det nog mer ett resultat av Kinas ökade inflytande totalt. Finns ju ingen bil utan kinesiska komponenter, och Geely själva har en inte obetydlig del i bla Daimler/Mercedes också. Det går helt enkelt inte att komma undan att göda Kina om du vill köpa bil.

#10
2019-12-20 23:04

Ja snygg är den inte. Dessutom smakar det ännu mer bittert i och med att kinesiska staten ytterst styr. Vi får väl se vilka påtryckningar de kommer utöva om vi inte följer deras direktiv när det gäller oliktänkande personer. Men det är väl dit smygkommunisterna vill ha de som köper Geelys produkter, bara att krydda med lite Huawei så är kontrollen ett faktum

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.