Nästa artikel
Rolls-Royce går mot rekordår – trots chipbristen
Nyheter

Rolls-Royce går mot rekordår – trots chipbristen

Publicerad 18 oktober 2021 (uppdaterad 18 oktober 2021)
Affärerna blomstrar för lyxbilstilverkaren.

Sedan september 2020 har både försäljning och produktion ”flugit” hos Rolls-Royce. Det säger lyxmärkets vd Torsten Müller-Ötvös i en intervju med Automotive News.

Bristen på halvledare fortsätter bromsa in biltillverkarnas produktionstakt – men enligt Müller-Ötvös har Rolls-Royce inte påverkats av det alls. Moderföretaget BMW Group har gett dem hög prioritet på grund av de stora vinstmarginalerna de har för varje såld bil.

Någon brist på efterfrågan har det inte heller varit. Resultatet är att Rolls-Royce nu är på väg att slå sitt tidigare försäljningsrekord från 2019, då de sålde 5 152 bilar.
– För oss är förhållandena perfekta. Jag har aldrig upplevt en så bra marknad under mina 12 år i det här jobbet, säger Müller-Ötvös. 

Märket har ökat på sina vinster ytterligare genom att utöka kundernas möjligheter att specialbeställa och skräddarsy sina bilar – något som de i snitt lägger mellan 700 000 och 800 000 kronor på, per bil. Vartannat år kommer också en ny bil i märkets så kallade Coachbuild-program. Dessa byggs i väldigt små volymer och kostar flera tiotals miljoner kronor styck.

Trots att deras billigaste modell kostar från omkring tre miljoner kronor är Rolls-Royce kunder de yngsta inom BMW-koncernen. Den genomsnittliga Rolls-ägaren är 43 år gammal.
– Det är verkligen otroligt. Anledningen är att de ultrarika individerna blir yngre och yngre för varje år, säger Müller-Ötvös. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.