Nästa artikel
Renaults supersnåla koncept provkörd!
Nyheter

Renaults supersnåla koncept provkörd!

Publicerad 16 oktober 2014 (uppdaterad 17 oktober 2014)
Erik Rönnblom rapporeterar från provkörningen av prototypen Renualt Eolab.
Hundra tekniska nyheter lovar Renault med snålstudien Eolab. Vi skickade ner Erik Rönnblom för en provkörning, här är direktrapporten.
Hej Erik, var är du?
 – Just nu är jag på flygplatsen men tidiagre var jag på en bana utanför Paris där vi fik provköra nya Renault Eolab.
 
Vad är det för bil?
– Det är en liten bil i Clio-storlek som ser väldigt tuff ut. Den är låg, droppformad och ser ”teknisk” ut. Tanken är att Eolab ska visa upp den senaste bränslebesparande tekniken från Renault.
 
Kan du nämna några av nyheterna?
­– Eolab har ett chassi som sänker sig 2,5 centimeter så fort man börjar rulla och ytterligare 2,5 centimeter till när farten blir högre än 70 km/tim. Då fälls även en frontspoiler ut i stötfångarens nederkant för att minska luftmotståndet. Bilen har en massa viktbesparande lättmetall och plastmaterial och en hybriddrivlina som inte väger mer än en dubbelkopplings-låda, säger Renault.
 
Hur är den att köra?

­– Den är direktstyrd som en vanlig småbil men den upplevs även styv i chassit. Bilen startar på el går sedan över i hybridläge där elmotorn på 50kW samarbetar med en trecylindrig enliters bensinmotor med 75 hästkrafter. Eolabs elmotor är inbyggd i en nyutvecklad kopplingslös treväxlad automatlåda. Den ska klara 60 kilometer på el och i hybridläge beräknas bränsleförbrukningen till precis över 1 l/100 km.
 
När får vi se några av nyheterna i produktion?
– Det kan dörja men Renault säger att 80 procent av innovationerna i Eolab ska ha kommit ut på vägarna från och med i år till 2020.
 
Läs mer om tekniken i Renault Eolab i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Vil du börja prenumerera? Klicka in här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Eolab?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-16 09:13
Paddan 21

Det man förvånas över är den osannolika låga bränsleförbrukningen. Om den stämmer i verkligheten så skulle en vanlig moped framstå som ett bränsleslukande monster. Hur den är som bil jämfört med andra är ju svårt att ha en uppfattning om genom att se på dom här bilderna.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-16 09:36
Pi

Men tro inte på förbruknings-siffrorna för det är en formel med nån form av vägning mellan eldrift och förbränningsmotordrift så den säger t ex inget om vad bilen drar när den går för fullt på förbränningsmotorn. "Vanliga" plugin-hybrider har ju ofta en angiven förbrukning runt 1,5 l/10 mil så det säger som sagt inte så mycket.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-16 10:55
Mistro

Nä jag har också svårt att tro på en förbrukning så låg som 0,1l/m i hybridläge men egentligen spelar det en mindre roll så länge som bilen kan rulla helt utan bränsle. För de flesta som inte behöver dra en husvagn eller något så vore den här lösningen perfekt. Få kör mer än 6 mil på vardagarna och när man ändå gör det rullar fortfarande bilen billigt.
Det som jag funderat mer och mer över är vad som hände med Toyota!? ...Borde inte de med sitt överlägsna försprång redan ha ett helt gäng med liknande hybrider?
Nu tror jag långt ifrån att våra vägar kommer att präglas utav bilar som liknar konceptet ovan redan år 2020 men visst är det en spännande tid som följer.
"Paddan21" : Mopeden ÄR ett bränsleslukande monster med tanke på att de drar typ 0,25 -0,4 l/m men väger bara drygt 100Kg. Dessutom är de miljöbovar utan dess like liksom gräsklipparen.
Bäst är elmoppen men det är ju inte så fräckt för ungdomarna.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-16 14:00
Raphael

Det är inget märkligt med förbrukningssiffrorna, de är framtagna enligt EU:s körcykel där blandad körning innebär 60 procent stadskörning och 40 procent landsvägskörning. Hybrider får låga siffror här därför att hybriderna förbrukar minst i stan, i EU:s körcykel för städer så går bilen helt på eldrift. Det är på landsväg som förbränningsmotorn kommer igång.

Betänk nu att EU:s körcykel är rätt kort. Stadskörningen (Urban Driving Cycle) innebär en körning på 780 sekunder med en högsta hastighet om 50 km/h, och under dessa sekunder körs motorn i fyra delcykler med flera start och stopp för att simulera stadskörning. Nivåerna på hastigheten är 15 km/h, 30 km/h och 50 km/h och dessa körs igenom fyra gånger med stopp mellan varje cykel.

Landsvägskörningen (Extra Urban Driving Cycle) innebär en körcykel om 400 sekunder som ser ut så här: Acceleration upp till 70 km/h håll den några sekunder, sedan ett dropp ner till 50 km/h och håll där några sekunder, sedan acceleration upp till 70 km/h igen och håll där under några sekunder, sedan acceleration upp till 100 km/h och håll där några sekunder och sedan acceleration upp till 120 km/h och så klart.

Och det är detta som ger förbrukningssiffrorna till alla bilar som vi har idag.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-16 17:50
Peugo

Det där med chassit sänker/höjer sej låter intressant? Vilken teknik är i användning?

#6 • Uppdaterat: 2014-10-16 21:17
Pi

Den som tror på 0,1 l/mil blir nog väääääldigt besviken - såvida man inte kör längre än batteriet räcker vid varje tillfälle... Men det är ju inte unikt för denna hybrid utan det gäller ju alla med specade förbrukningar runt 0,1--0,2 l/mil. Men åker man bara ett par mil mellan laddningarna så är det ju perfekt... Dessa fordon är ju extremt beroende av körmönstret hos föraren. Åk 20 mil om dan och det blir ett fullständigt annorlunda resultat... Det enda raka vore ju att ange förbrukningen när bilen går till 100 % på fossilt bränsle och räckvidden vid eldrivet så får man själv bedöma var man kan hamna.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-17 11:28
Mistro

Ja "leifer",..vi får se hur farlig bilen blir för omgivningen.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-17 21:14
Roy J

Det här visar än en gång hur korkat konstruerat bränsleförbrukningstestet är.
De där rödorangefärgade, halvdolda detaljerna har återkommit från 70-talet. Jag gillade det då och gillar det nu. Konceptet är i grunden vettigt och så mycket mer går väl inte att säga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.