Nästa artikel
Rekordbro invigs i dag
Nyheter/Bilder

Rekordbro invigs i dag

Publicerad 18 december 2014 (uppdaterad 18 december 2014)
I dag invigs Sundsvallsbron, nästan ett år före tidsplanen. Men redan i lördags sattes ett världsrekord på bron. Se 13 bilder på nybygget här!
Bron är en del av den nybyggda E4 mellan Myre och Skönsberg. Bron är Sveriges längsta motorvägsbro, näst längsta vägbro och fjärde längsta totalt med 2 109 meter inklusive anslutningar.
 
Brobygget planerades vara färdigt först nästa år, men har utan att gå över budgeten lyckats bli klar redan nu. I dag invigs bron officiellt av kungen och runt klockan 17 börjar trafiken rulla. Bropassagerna kommer att vara avgiftsbelagda, men först från och med första februari. Då kommer det att kosta nio kronor att köra över Sundsvallsfjärden.
 
Redan i lördags sattes dock rekord på bron då 15 000 personer deltog i ett luciatåg över bron. Det innebär att det gamla rekordet för deltagare i en ljusmanifestation, 3 690 personer, mer än fyrdubblats.
 
Diskutera: Vad tycker du om Sundsvallsbron?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-18 13:00
Meganmannen

Konstigt att ingen miljöorganisation stoppat bygget, då bron inte behövts om man satsat på trängselavgifter och kollektivtrafik samt trimmat trafiken och prioritera cyklister och gående. Metoden med trängselskatter istället för vägar och att trimma trafiken genom att stänga av körfällt på fullt fungerande vägar tillämpas i Stockholm och Göteborg. Hur resande från Norrköping på väg till Gävle ska kunna slippa köerna genom att välja Tunnelbana är däremot något osäkert.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-18 13:47
Mr.Wheeler

Om man vill tanka biogas i Sundvall är det nog lättast att köra genom centrum...

#3 • Uppdaterat: 2014-12-18 13:54
Pi

Meganmannen - har du överhuvudtaget nån kunskap om hur genomfarten i Sundsvall ser ut och hur den fungerat ? Tror knappast det om man läser det du skriver. Det är alltså E4 med massor av genomfartstrafik som hittills gått rakt genom stan så något var man tvungen att göra. Och skulle man gjort en stor krok runt stan så hade det blivit en riktigt lång väg att bygga så detta var nog den bästa lösningen. Ja - jag vet förstås inte om ditt inlägg skall betraktas som seriöst eller ett skämt från din sida men jag hoppas på det sistnämnda...
F ö håller jag med Axelman - och inte minst att det måste bli ett stort miljömässigt lyft att slippa mängder av bilar på tomgång genom en igenkorkad genomfart!

#4 • Uppdaterat: 2014-12-18 14:46
Gäst (ej verifierad)

Bra!

Har vid två tillfällen missat att lägga mig i höger fil vid färd E4 norrut i Sundsvall centrum vid korsningen där med tveksamma filbyten som resultat. Men jag är nog inte ensam...Nu slippar vi det!

#5 • Uppdaterat: 2014-12-18 16:51
erikivan72

Bästa sättet att avlasta en stad gällande trafik är naturligtvis att stänga av alla vägar. Då har man ju ingen trafik, och alltså inte något problem med den.
Men...
Sundsvall har haft Sveriges sämsta genomfart så länge jag haft körkort (tänk 1990). På två år hade jag åkt i princip överallt på landets större vägar. Och Sundsvall - som var närmsta större stad tillsammans med Östersund - hade helt klart Sveriges sämsta genomfart redan på den tiden.
Sedan dess har det inte gjort någonting åt den, förutom att antalet bilar ökat.
Jag kommer inte att åka bron varje dag. Jag är ju numer Närking. Men lillasyrran kommer att köra bron 2 gånger om dagen till och från jobbet. Hon sparar massor av tid på den.
Äntligen en riktig genomfart i Sundsvall!!!!

#6 • Uppdaterat: 2014-12-18 17:14
Axelman

Hurra!! Äntligen blir det lättare att åka norrut! Passagen genom Sundsvall var bedrövlig. Det måste bli ett jättemiljölyft för centrum!

#7 • Uppdaterat: 2014-12-18 19:05
Irvor

...9 kr ?
Varför inte ta 10 kr?

#8 • Uppdaterat: 2014-12-19 08:40
EnannanRobban

Detta är ett jättelyft! Det var alltid 20 minuters "vila" från Njurunda till Skönsberg där det bara var att kugga in med långtradarna och hålla koll på fartkamerorna.
Snart är E4 norrut "klar", en liten bit genom Hälsingland söder om Gnarp och några korta sträckor upp mot Ö-vik. Nästa stad att bygga bort är just Ö-vik som också behöver slippa genomfartstrafik. Umeå är klart, Uppsala sedan länge så... Tummen upp!

Kul att de lyckats bli klara ett år innan planen, detta mycket tack vare de senaste årens milda vintrar!
Nu kör vi"

#9 • Uppdaterat: 2014-12-19 21:59
Peugeote-Pär

Vilket lyft detta kommer bli när man bilar upp till Luleå varje sommar... kommer nog spara minst 30 minuter på detta bygge.
Ett annat vägbygge jag hoppas kommer bli av är mellan Umeå-Skellefteå eftersom denna sträcka är rent av pinsam att få kalla Europaväg, men Sverige är ju ett U-land när det gäller vägar.

#a • Uppdaterat: 2014-12-23 20:34
Hn

Förvisso en eftersläntrare men ändå: Håller med Megamannen. Vad skiljer Sundsvall från Sthlm vad det gäller alternativ? Se Essingleleden-Norrtull som jämförbart med "genom Sundsvall". Båda har mer eller mindre stillastående köer, och förbifart Sthlm är ju ifrågasatt och t.o.m. temporärt stoppat för dyra penningar. Vägen Strängnäs-Enköping är ju inget gångbart alternativ. Varför ifrågasatte ingen Sundsvallsbron, eller dess bompeng?

Irvor: 9 kr är psykologiskt, det blir snart 10 kr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.