Bild
Nästa artikel

Ratten som ska förhindra olyckor

Nyheter

Jaguar och Land Rover har utvecklat en ratt som ska hålla förarens fokus på vägen. Genom värmereglering ska ratten informera om när föraren ska svänga.

Enligt en undersökning sker 10 procent av alla dödsolyckor i USA på grund av att föraren är distraherad. Detta vill nu Jaguar och Land Rover ändra på. I samarbete Glasgow University har de tagit fram en ratt som ska underlätta för föraren att hålla fokus på vägen.

Ratten växlar mellan kyla och värme för att tala om för föraren när man ska svänga, byta fil eller förbereda sig på en korsning. Något som kan vara extra användbart när regn och oväder ger dålig sikt på vägarna. Det är även tänkt att ratten genom samma teknik ska kunna informera om mindre brådskande saker så som när bensinen börjar ta slut.

Temperaturregleringen finns på båda sidorna av ratten och indikerar åt vilket håll man ska svänga genom att värma eller kyla ner den sidan med upp till sex grader Celsius. Föraren ska också själv kunna reglera hur mycket eller lite temperaturen ska skifta. Vi får hoppas att den inte kommer generera några brännskadade händer.

Diskutera: Vad tycker du om ratten?
 

Kommentarer

#1
2019-07-10 13:05

Undrar bara vad som händer när ratten börjar krångla.

#2
2019-07-10 13:31

@Hackenbush

Precis! Och eftersom föraren är distraherad just p g a all teknik i bilen och på grund av att föraren är invaggad i en falsk trygghet av allt som börjar på "auto" så när ratten krånglar och skickar svängsignaler när föraren inte skall svänga så blir detta bara ytterligare falsk trygghet i och med att föraren som då har näsan djupt in i FB förstås svänger rakt över till motsatta filen och orsakar ännu en helt onödig krock. Onödig? Ja, hade inte alla dessa system funnits i fordonet så hade föraren inte haft näsan djupt in i FB och eländet hade aldrig skett.

.

#3
2019-07-10 17:23

Nu är jag faktiskt inte särskilt orolig för att den här typen av hjälpsystem skulle ställa till det. Däremot undrar jag vad som ska anses behagligt. Tanken är ju att händerna mer eller mindre automatiskt flyttar sig till en behagligare temperatur – och det kan ju skilja väsentligt mellan sommar och vinter.

#4
2019-07-10 18:48

Ja det gäller väl att hitta på så mycket trams som möjligt, allt för att inbilla folk att det är oumbärligt.
Och under alla år jag kört bil visste jag inte att det var just den här ratten jag saknat, jag trodde i min enfald att man skulle svänga åt det håll man ville med eller utan värme i ratten!
Nu räcker det inte med att genierna ska göra dumheterna idiotsäkra, nu skapar genierna idiotiska dumheter!

#5
2019-07-10 19:15

Om en förare inte vet när han skall svänga har han inget bakom ratten att göra

#6
2019-07-10 21:42

Undrar hur den funkar för dom som håller ratten med vänster hand kl 12 och hänger på mittarmstödet med högerarmen, utan att kunna se något i backspeglarna. Dom är ganska många.

#7
2019-07-10 22:31

Undrar hur prediktiv den är.
"Nu ska du svänga".
*Värmer ratten*
*5 sekunder senare*
"Svänger höger på fel avfart".

Varför förlita sig på ett sinne som är långsamt jämfört med synen, blandas ihop med rattvärme och är allmänt tramsigt när man flyttar runt händerna på ratten?

#8
2019-07-11 09:34

Läser jag lite noggrannare, ser jag att man tänkt sig flera funktioner kopplade till rattuppvärmningen. Då blir det onekligen korkat. Det räcker gott med förberedelse för svängning, men i praktiken håller inte det heller. Vilka svängar avses? Avfarter från vägen jag kör på? Körfältskorrigeringar? Då duger de system som finns, typ vibrerande sida på förarstolen. Som milkylainen är inne på, hur snabbt går denna uppvärmning? Och hur ska jag reagera? På sommaren flyttar jag bort handen från värmen, på vintern till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.