Bild
Nästa artikel
Privatleasing fortsätter locka kunder

Privatleasing fortsätter locka kunder

Nyheter

Sedan marknaden sköt fart för drygt två år sedan har närmare 100 000 svenskar valt att långtidshyra sin nya bil stället för att köpa den – och det är en trend som ser ut att hålla i sig.

Visserligen kom en dipp för privatleasingen 2017, men den blev tämligen måttlig och i antal bilar räknat handlar det om en minskning från 48 791 till 44 476. Det i sin tur innebär att leasingens andel av den totala privatmarknaden sjönk från 29 till 28 procent jämfört med 2016, som är toppåret hittills.   

Prognosen för helåret 2018 pekar mot i stort sett samma siffror som 2017, enligt MRF (Motorbranschens Riksförbund).
– Privatleasingen är här för att stanna och vi tror att den fortsätter på en hög nivå, det vill säga runt 28 procent av den totala privatmarknaden. Det innebär att mellan 40 000 och 45 000 privatleasade bilar kommer att levereras ut under året, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF (Motorbranschens Riksförbund). 

Det klart dominerande märket på privatleasingområdet är Volkswagen som under helåret 2017 levererade 8 668 bilar. Därefter följde Volvo (4 965), Peugeot (4 667), Audi (3 796), Renault (3 554), Toyota (3 363), Skoda (2 985), Seat (2 624), Kia (1 281) och BMW (1 245). Den stora uppstickaren var Peugeot, som ökade sin privatleasing med hela 145 procent jämfört med närmast föregående år. Minst är Alfa Romeo, Lexus och Jeep som har 0,1 procent vardera.

Av enskilda bilmodeller låg VW Golf i topp med 4 287 bilar följd av VW Polo (2 180), Volvo V40 (1 891), Skoda Fabia (1 848), Renault Clio (1 769), Peugeot 2008 (1 497), Volvo XC60 (1 354), Peugeot 208 (1 310), Toyota Yaris (1 261) och Seat Leon (1 202).
Störst andel privatleasing av märkets totala försäljning hade Seat med 42 procent. Sedan kom Peugeot med 38 procent och Mini med 29 procent. 

Analyserar man vilka kunder som väljer privatleasing framför att köpa sin bil finns en viss övervikt för kvinnor. Privatleasing-kunderna har dessutom en lägre snittålder än de som köper sina bilar.

I Vi Bilägare nummer 07/2018 – som finns att köpa nu – kan du läsa mer om de ibland snåriga villkoren i privatleasing.

Diskutera: Vad tycker du om privatleasing?

Taggar: Nyheter
Privatleasing utveckling 2009-2017

Diagrammet visar visar hur stor andel av privatkunderna (inklusive enskilda firmor) som leasade sina bilar under perioden 2009 till 2017. Som synes stiger kurvan mycket brant, speciellt från 2015 och framåt, och uppgången tycks fortsätta även i år. Under första kvartalet 2018 (ej med i diagrammet) valde 30 procent av privatkunderna att leasa sin bil. Motsvarande siffra i fjol låg på 27 procent. 

Privatleasing fortsätter locka kunder

Kommentarer

#1
2018-05-20 10:57

I dessa tider av osäkerhet inför framtidens drivmedel och skattepålagor är leasing perfekt. Om några år - 2020 - har det här ramlat på plats och det går att ta bättre underbyggda inköpsbeslut igen.
Samtidigt kommer också utbudet av nya fossilfria fordon med bättre prestanda och mindre miljöpåverkan finnas ute på marknaden.
Därför leasar jag bil just nu och efter ett drygt år är jag fortfarande väldigt nöjd med min skattebefriade bil. Den pågående debatten om drivmedel hit och skattepålagor dit kan jag nu helt lämna därhän. Mitt val kommer bli mycket enklare 2020 än valårets avsaknad av klara besked.

#2
2018-05-20 11:10

Mycket händer just nu i bilbranschen, därför är läget osäkert vilket medför att många hellre betalar lite mer med vetskapen att man kan lämna in bilen längre fram än att köpa grisen i säcken. Själv avvaktar jag byte av bil, kör vidare med min nuvarande som jag äger.

#3
2018-05-20 12:09

Det gäller att man läser det finstilta för privatleasing! Jag kan inte ha privatleasing för jag har hund, det går inte med hundhår och annat. Man får ju betala dyrt för skador och slitage som inte räknas som normalt. Så sällskapsdjur i bilen är ett no-no. Privatleasing låter bra men det är fortfarande en hyrbil och ingen bil som man äger, och då ska man behandla den som en hyrbil alltså någon annans bil. Krävs extra försiktighet! Det kan bli väldigt dyrt om man missar det...

#4
2018-05-20 12:17

Kanske lika dyrt som att bli sittande med "fel" bil pga politiska 180-gradare?
Visst har R rätt i att privatleasing inte passar alla, men tiden får utvisa vilken riktning marknaden tar.

#5
2018-05-20 12:55

Tror iofs inte att det kommer "klarna" så mycket framåt 2020 vad som blir framtidens fordon, det är ju bara 1.5 år dit. Visst det har nog kommit några fler elbilar som förhoppningsvis går att köpa också, både med avseende på pris och produktionskapacitet, men det går ju att köpa redan idag. Det är nog inte anledningen till att privatleasing ökat så mycket. Tror snarare att folk tycker det är smidigt.

#6
2018-05-20 13:11

Jag visste inte att privatleasing inte får vara med hund i bilen.
Jag vet annan risk att man inte får åka till utomlands med privatleasing efter har läst information negativ privatleasing.

#7
2018-05-20 14:25

Inte en chans att jag leasar en bil.

#8
2018-05-20 18:08

Det finns fyra saker jag aldrig, varken lånar ut/in eller leasar. Min pipa, min bil, mina pengar och min kvinna.

#9
2018-05-20 18:30

Det är inte alls otillåtet att ha hund i en privatleasad bil. I broschyren vi fick med bilen framgår hur varje typ av skada bedöms.
Hundhår finns med och får finnas i begränsad omfattning.

#10
2018-05-20 18:45

Bara att slippa sälja sin bil vidare till folk på blocket är värt att betala miljoner för.

#11
2018-05-20 19:35

Mäkinen, jag har kollat på privatleasing och i de broschyrer som ger exempel på "onormalt slitage" så har sällskapsdjur i bilen funnits med. Det är möjligt att det skiljer sig åt från olika privatleasingbolag, men jag tittade iaf på tre olika och de var överenstämmande på den punkten. Den här artikeln bekräftar också att sällskapsdjur i bil inte räknas som normalt slitage: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/den-privata-leasingbilen-kan-bli-dyr

Men om du har hittat ett privatleasingbolag som går emot strömmen och tillåter sällskapsdjur i bil, så är det bara att gratulera. Får jag fråga, vilket bolag var det?

#12
2018-05-20 20:59

Jag får redigera, läste nu det som Raphael länkade till. Och där stod i princip det som jag tar upp nedan (plus några saker till). En bra förklarande länk :)

Jag tror absolut att privatleasing är rätt för en viss kategori människor, men också helt fel för andra.

De som kan tjäna på att ha en privatleasingbil är de som vet att de kommer att köra så mycket som avtalet föreskriver (exempelvis 4500 mil på tre år) och som inte har hundar i bilen, kör på grusvägar, eller folk som vet med sig att de ibland sätter sig i bilen med verkstadskläderna på.

Den som lämnar in sin bil med 4500 mil på mätaren och i övrigt inte har gjort någon åverkan på bilen är vinnarna. Jag själv som både har hunden i bilen, ungar som spiller glass i baksätet, har verktygsbältet på mig är det nog inte rätt. Jag hade nog fått betala för en del repor (både in och utvändigt) och hundhår.

Och för andra som kanske kör 2000 mil på 3 år (eller som helt plötsligt kommer på att de behöver köra 3000 mil per år pga nytt jobb etc) är det nog också fel. Man får ju betala för övermil och det kan bli dyrt, men kör man mindre så tillfaller denna bonus bilfirman, det är också viktigt att komma ihåg.

Annars gillar jag att ha valmöjligheter, och med privatleasing har man ju fått ytterligare en valmöjlighet. Så inget fel med detta, vet privatleasaren att bilen kommer att gå 4500 mil på tre år och är rädd om bilen så kan det vara helt rätt ekonomiskt sett.

#13
2018-05-20 20:59

Henrik-Andersson: Nej, kör man mindre än avtalet förskriver så får man tillbaka pengar för dem ”undermil” man kört. Dock finns det en gräns på typ 1000 kr och typ 100 mil. Kan inte gränsen i huvudet nu. Så är det iaf hos VW. Vet inte hur det är hos andra bilmärken.

#14
2018-05-20 21:00

Ja, det är ingen lösning för alla. Om det är månadskostnaden som man är ute efter så kan det vara värt att ta ett lån istället... Men där är ju risken den med restvärden och grejjer och man kanske inte får bilen sen... Finns risker med allt. Är dyrt med bil hur man än tänker...

#15
2018-05-20 21:01

Okej CEAT det visste jag inte, men tror inte det är så hos alla. Låter bra att VW gör så dock.

#16
2018-05-20 21:23

Jag läste Volkswagens broschyr för skötselråd privatleasing och fann under Inredning som *Onormalt slitage*: "Kraftigt nersmutsad matta samt hår efter pälsdjur i bagageutrymmet som kräver maskinell rengöring." Jag skulle verkligen inte våga chansa på det. Eller möjligen då att man bekostar en rekonditionering av interiören innan man lämnar tillbaks bilen, om det kan klara bilen igenom nålsögat.

#17
2018-05-21 08:22

Har man inte pengar för ett köp och samtidigt tummen mitt i handen återstår bara att hyra/leasa en bil ... så det är lite av ett tecken på fattigdom!

#18
2018-05-21 08:33

stonebreaker,
Jag håller inte med. Det är ett enkelt sätt att slippa äga en bil som ska säljas så småningom. För egen del köper jag gärna fordon, men sälja dem är inte lika kul. Byter man in på auktoriserad firma får man dåligt betalt och säljer man privat får man massor av samtal från individer som saknar vanligt hyfs.

#19
2018-05-21 10:27

Bra för livsstilskriminella och andra personer med orent mjöl i påsen att kunna rulla runt i hyrbilar som ägs av ett leasingbolag, vilket försvårar ordningsmaktens arbete. Hade gärna sett att man tillfälligt registreras som ägare på leasingbilen.

För övrigt ser jag mest fördelar med möjligheten att leasa nya bilar som ofta är säkrare och renare än äldre fordon och som ”fattiga” människor inte normalt har råd med.

#20
2018-05-21 10:39

Farbror Blå,
Jag har en privatleasad bil som har mitt namn i bilregistret till skillnad från min förmånsbil som är registrerad på min arbetsgivare.

#21
2018-05-21 10:40

Peugeot har gjort mycket marknadsföring, skickar hem broschyrer med många erbjudanden om leasing. Verkar vara mycket aggressiva med SUV leasing (låga priser).

#22
2018-05-21 16:30

Mäkinen, vad bra om det är som du skriver. Troligen jag som inte har koll. Då behöver jag inte irritera mig över den detaljen. Då nöjer jag mig med att irritera mig på förmånsbilarna..

#23
2018-05-22 09:17

Många funderingar och i vissa fall rent felaktiga spekulationer... villkoren kan så klart skilja sig mellan leasingbolag, men jag har leasat en Audi direkt från återförsäljaren via VW finans och för mina omständigheter passar det utmärkt.
Finns säkert folk som inte har råd att köpa och därför leasar men långt ifrån alla. Själv hade jag kunnat köpa den kontant men likt många andra tycker jag det är skönt att "slippa" äga bilen, bland annat med tanke på att sälja den vidare sedan.
Jag tog in en offert på köp via lån också för jämförelse, där skulle jag behöva lagt 50 000 kontant samt att jag fått exakt samma månadskostnad i 3 år! Då får man ändå lösa restvärdet eller lånad vidare efter 3 år så jag såg inte vitsen... pengarna gör bättre nytta på mitt ISK istället...
Köra utomlands? ja leasar man via VW finans kan man köra i hela EU/EES och Lichtenstein i 45 dagar sammanhängande... östeuropa vill jag inte köra i ändå så det kvittar.
Bilen står skriven på mig men med leasing som förbehåll i registreringen.
Jag är rädd om mina bilar och vårdar dem alltid som mina egna, viss mängd dörruppslag och mindre repor är ok. Förra bilen jag lämnade tillbaka efter 3 år hade inte en enda skada av den sorten! Husdjur har vi inga pga allergier, oavsett skulle jag inte köpa en beg bil där man kört hund eller rökt i.
Övermil debiteras med 7,50 milen, ganska billigt om man ska jämföra milkostnad med en bil man äger... undermil betalas tillbaka med 3,50 eller 4,50 (minns inte exakt) upp till 500 mil.

nej, det passar inte alla men för vissa är det en bra och bekväm lösning. Se det som ett annat sätt att ta den oundvikliga värdeminskningen istället. Förra bilen fick handlaren ungefär lika mycket för som jag hade "amorterat" ner den till, någon som tror jag hade fått mer vid en privatförsäljning?

#24
2018-05-22 11:28

Vill ändå helst äga min bil. Fri att göra vad man vill och ingen diskussion när bilen skall återlämnas. Reklamen dock - påverkar nog hjärnan - när man står inför valet att köpa/byta bil.
Själv blev det en Peugeot 208 fullmatad förra veckan. Så här långt trivs jag med den. Provkörde även syskonbilen Citroën - men den föll mig inte i smaken. Detta trots att jag har haft säkert 8 stycken genom åren. Kravet denna gång - automat - vit - bra ACC och lite lull lull. Provkörde ca 6 olika märken. Har dom flesta märken på gångavstånd från bostaden. Har haft 3 Koreaner senaste åren - nu blev det en Fransman. Tiden får utvisa.

#25
2018-05-23 08:16

Jag tycker att många av er är nojiga här. Har du haft hund i bilen, gör en rekond innan bilen lämnas åter. Det är lika illa om du försöker att sälja eller byta in en bil som är luden och luktar blöt labrador i skuffen.
Repor och dörruppslag? Du får lägre värdering på din inbytesbil eller av "bästa priset kompis" på Blocket också, så tro inte att det inte spelar roll i ägandefallet men spelar roll i leasingfallet. Då får du laga skadorna eller få avdrag på dem, i båda fallen.
Men självklart är det inte för alla, tycker man att det är roligt att sälja bilar begagnade, eller gillar att få ett underbud hos bilhandlaren när det är dags att byta så är nog köpa det bästa...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.