Bild
Nästa artikel
Porsche Taycan – rapport från insidan

Porsche Taycan – rapport från insidan

Nyheter

En knapp, resten är helt digitalt i Porsches första elbil Taycan. Nu visas interiören till den hajpade modellen. Fyra gigantiska pekskärmar dominerar och visserligen har vi sett digitala skärmar i alla dess former, men notera lite extra den drygt tio tum stora skärmen som finns på passagerarsidan.

Hej Helena, du har varit och sett Porsches första elbil Taycan men blev frånplockad både kamera och mobil och försedd med embargo om vad du sett. Nu äntligen får du i alla fall berätta om interiören, vad du fick se?
– Hajpen kring denna elsportbil är ju enorm och med all rätt, den är superfrän, på alla sätt och vis. Interiören som släpps nu är mer digital än någonsin, fyra stora pekskärmar har helt tagit över interiören och kvar är nu bara startknappen, och den elektriska parkeringsbromsen, men resten är digitalt. Porsche ville göra en ”ikonisk interiör för en ny era” där fokus ska ligga kring föraren och istället för att lägga till, förenkla. 

– Skärmen framför föraren är mest imponerande och också störst, 16,8 tum och dessutom böjd mot föraren. Här ryms allt, men när vi får testa skärmen är det ändå enkelt att förstå. Porsche har samlat allt som har med lyktor och ljus att göra på vänstra sidan och chassifunktionerna till höger, det är logiskt sorterat. Mittkonsolen rymmer också en stor skärm med bland annat ventilation och i mitten på instrumentpanelen ryms den klassiska multimediastationen, ungefär som vi redan är van. Helt nytt är den stora pekskärmen framför passageraren, alltså ovanför handskfacket. Här kan passageraren ladda in sin mobil och låta sig underhållas. 
 

Porsche Taycan – rapport från insidan

Låter riktigt futuristiskt, hur ser interiören ut i övrigt, känsla och material?
– En annan ny detalj är ventilationen som istället för att ha sina traditionella vinklingsbara spjäll, nu är utblås som styrs digitalt där föraren kan välja hur luften ska riktas. Förutom att de sköts digitalt blir utseendet också betydligt fränare utan just spjällen och istället bara har hål där luften sedan riktas. Ratten känns annars igen från 911. Och jo, den analoga varvräknaren finns faktiskt kvar. Andra detaljer som känns modernt är att interiören gjorts av olivträdslöv och återvunnen polyester. Helt rätt i tid till en elbil. 

Porsche Taycan – rapport från insidan

Hur är den invändigt, den är ju fyrsitsig, är det gott om plats?
– Förvånansvärt gott om plats i baksätet och särskilt för benen även för längre personer. Taycan får också ett stort glastak som släpper in ljus i baksätet även om det i sin tur tar utrymme för huvudet trots att glastaket inte har en gardin utan istället är konstruerat för att ta bort både solsken och UV. Bagageutrymmet är så klart begränsat men en liten weekendbag för varje passagerare ska nog gå att trycka in. 

Och självklart, har du fått köra bilen än?
– Nej, men jag har fått åka med och låt oss säga så här, inget för åkrädda. Mest nervös var jag för ljudet, hur får man en sportbil på el att ändå låta sportigt inbjudande. Om det kommer jag berätta mer när bilen väl har världspremiär.

Ja, när är världspremiären egentligen?
– 4 september. Häng med, då kommer det gå undan! 

Kommentarer

#1
2019-08-26 08:39

Och återigen blir man lätt mörkrädd för kvaliteten på ViB:s reportrar.......nej, den har ingen analog "varvräknare", den har kvar den analoga "Sports Chrono" som tillval/standard där man kan mäta varvtider och annat.
I övrigt en snygg interiör i stort, men varför ska VAG dela upp infon på flera skärmar i mitten? Samma på Audi.......Snyggare och mer flexibelt med en stor skärm där man själv kan anpassa vart och vad man vill se på skärmen.

#2
2019-08-26 08:54

Den har ju ändå en rund ratt som på alla riktiga bilar!

#3
2019-08-26 09:52

Skärmen nere på "kardantunneln" hade nog varit trevligare som riktiga knappar. Istället hade en större skärm ovanför suttit bättre tror jag. Än så länge är det inte många som knäckt en lagom balans mellan fysiska knappar och touchskärmar. Denna har nog lite för mycket touch tycker jag.

#4
2019-08-26 10:25

K-Klabbe: Det roliga är att de flesta som förespråkar knappar istället för skärm brukar säga att det är säkrare.....men allra säkrast måste väl vara de moderna bilar där du aldrig behöver ta händerna från ratten för något mer eller mindre? Jag har inte en enda knapp förutom varningsblinkers på mittkonsollen, men kan via rattknapparna styra i stort sett allt, sänka och höja temp, öppna och stänga panoraman, sköta multimedia m.m. Ev. navigationsinmatningar samt önskemål om artist/låt på Spotify eller liknande sköter jag med rösten. Allt med 2 händer på ratten om jag vill.....
Så till alla er som anser det säkra är stora knappar och vred som på en gammal Opel, nej, det är det inte, öppna ögonen lite mer, ta in det moderna och tekniken och ni ska se den är inte där för att jävlas med er, den är där för att hjälpa....

#5
2019-08-26 10:53

@Henrik, det är väl ändå knappar du har på ratten, inte är det väl en kladdskärm som sitter där?
Eftersom det är olagligt att kladda på mobilen under färd bör ju detsamma gälla de skärmar som finns i bilen!

#6
2019-08-26 10:59

Saabnisse: Nu är du ju bara korkad med flit, tror du mycket väl förstod att jag menade knapparna på mittkonsollen då det är dem som en del bakåtsträvare skriker högt om att låta bli att byta ut mot skärm.
Och som jag skrev, med en smart byggd bil behöver man inte "kladda" på skärmen medans man kör.
Tror att även du kan hålla med om att det är säkrare kunna styra allt med smarta rattknappar och ha kvar händerna där än att släppa ratten och leta efter knappar nere på mittkonsollen...eller hur?

#7
2019-08-26 11:22

Henrik M: Frågan är ju dock om "smart byggd" är samma sak för alla. Har alla funktioner varsin knapp på ratten som är tydligt utmärkt? Det är rätt många (framför allt äldre eller allmänt ointresserade) som det är mer eller mindre ett krav för att dom ska kunna hantera det. Är det nån teknikovänlig person som bara använder en funktion två gånger i månaden så kommer den aldrig lära sig det så länge det inte är utskrivet med stora tydliga tecken. Det är den biten som är klart enklare/bättre med rejäla reglage.

#8
2019-08-26 11:27

Panopticon: Nu tog jag upp säkerhetsaspekten, för det är den många gnällt om när de försvarat knappar och vred istället för skärm på mittkonsollen. Och utan tvekan är det säkrare kunna styra alla funktioner med röst eller rattknappar utan släppa ratten och blick framåt än att ner på mittkonsollen, eller hur?
Men nej, det är inte en knapp för varje funktion, utan ett smidigt upplägg med multifunktionsknappar och scrollhjul. Men om man nu är teknikointresserad så är det ju bara trycka på röstkommando och säga vad man vill ha utfört, enklare än så blir det väl inte? Eller?

#9
2019-08-26 11:39

Henrik M: Fast om man istället måste ta blicken från vägen, är det verkligen säkrare med rattknappar då? Det är den avvägningen som måste göras. Kan även Gunhild 76 år gammal, hantera bilen med bara rattknapparna utan att ta blicken från vägen? Är det kanske i så fall säkrare att ha en stor och tydlig ratt nånstans dit hon kan flytta händerna och vrida utan att flytta blicken mer än ett ögonblick?
Och om hon är stum? Eller gotlänning? :)

#10
2019-08-26 11:53

@Henrik, jag tror inte att du förstår de problem som kan uppstå när en äldre person sätter sig i en ny bil och ska ställa om sig från ett invant beteende, det är precis som Panopticon skriver.
Faktum är att för många är det avsevärt enklare och säkrare att hantera separata knappar på brädan eller mittkonsolen än med flerfunktionsknappar på ratten.
I båda fallen krävs att man lär sig och det blir avsevärt svårare med stigande ålder.
Jag har en äldre granne som bytte bil för flera år sedan och han har ännu inte lärt sig att använda farthållaren för den sitter inte lika som på hans tidigare bil.
Men appar på kladdskärmar måste vi tyvärr acceptera så länge det inte blir olagligt, det är nämligen ekonomin som styr och det är ett avsevärt mer kostnadseffektivt sätt att påverka funktioner än med fysiska knappar.

#11
2019-08-26 11:55

Panopticon: Tänk om alla människor genom tiderna sett problem istället för lösningar, vart tror du vi hade varit då?Men jag förmodar du har fysiska knappar på din mobiltelefon med? Eller fortfarande ringer med nummerskivan för självklart har du kvar din hemtelefon med.......det där moderna är ju allt lite läskigt ;)

#12
2019-08-26 12:01

Saabnisse: Men skärmen är ju inget problem om den kompletteras med ett smart alternativt sätt att styra apparna på den! Läste du inte vad jag skrev?! Separata knappar fungerade ju bra förr när bilen inte hade så många funktioner, men alltså seriöst, hur många knappar skulle behövas om allt i en modern bil skulle ha en separat knapp med tydlig symbol eller text? Hur skulle det se ut? Hur skulle du få det logiskt och inte rörigt? Tänk gärna en gång till....
Sen att anpassa allt efter en minoritet av användare, hur ska allt då utvecklas framåt tänker du? Ja, självklart vid ändringar finns det alltid någon som har problem med ändringen, men det säger nog oftast mer om den personen än om nåt annat. Jag ska säga dig att jag är sjukt imponerad hur många äldre som är duktigare än mig vad gäller mycket av det tekniska. Jag höll för en månad sen i en mindre Teslaträff på orten där jag bor, döm av min förvåning när mer än hälften som kom var från 65 och uppåt, den äldsta 87 år gammal......

#13
2019-08-26 12:27

Henrik M, tänkte egentligen inte ur säkerhetssynpunkt, mer i hur smidigt det är att använda. Touchskärmar används ju för att spara utrymme. Tex telefoner har ju inga knappar för att de inte får plats, inte för att det är trevligare att trycka på en skärm. Det är en balans vad som ska styras av en skärm och vad som är tillräckligt ofta använt för att motivera en fysisk knapp.

Men i detta fallet gissar jag att den nedre skärmen endast har ett fåtal användningsområden, kanske mest för klimatanläggningen. Det känns kanske sådär. Nästan lika plottrigt men sämre känsla när man vill ändra något.

#14
2019-08-26 13:22

Jag trycker oftare fel på skärmar än på rejäla knappar. Inte helt ovanligt att en lätt fördröjning i skärmuppdatering gör att jag dessutom hamnar nån annanstans i menydjungeln efter att ha klickat en extra gång.

#15
2019-08-26 13:24

Henrik M: Ibland kan det faktiskt vara en bra grej att förstå andra människor och förstå att alla människor inte funkar likadant som en själv. Jag heter inte Gunhild och jag är inte 76 år gammal.

Allt måste såklart inte ha enskilda knappar, men dom grejerna som Gunhild "måste" använda finns det klara fördelar med att ha som fysiska knappar. Hur många kan det bli? Typ 5 knappar/vred? Så svårt är det inte att få in det i en bil.

#16
2019-08-26 13:56

Panopticon: Och som tur är för dig och Gunhild så finns det fortfarande såna bilar att köpa. Men ALLA bilar måste inte vara anpassade till det, vilket man ibland kan tro när man läser alla negativa kommentarer så fort det är en skärm, avfasad ratt eller vad det nu kan vara som inte "var som det var förr"......
Precis som det fortfarande finns telefon med knappar att köpa så finns det fortfarande bilar för de som vill ha det så. Men bara för en minoritet inte vill lära sig nåt nytt så avstannat inte utvecklingen utan detta är troligtvis vad vi kommer få se mer och mer av framåt, och då tycker jag det är bra att lyfta fram att det faktiskt går ha både skärm, samt ett välfungerande system för att styra funktionerna vid sidan av skärmen med.
Och som du säger ha enskilda knappar för just det en person använder mest, vad säger att det är samma knappar nån annan använder mest? Och vem ska då avgöra vilka knappar det ska vara? Du? Nä, mycket bättre då med programmerbara/valbara snabbknappar och möjligheten att själv anpassa skärminnehållet till att passa en själv, där man själv väljer vad man vill ha som primär funktion och synlighet och vilket man vill lägga bakom....då kan även du och Gunhild ta hjälp av nån vid köpetillfället att anpassa det efter ert önskemål och sen låta det vara så med de funktioner ni använder tillgängligt med snabbknappar. Så har vi både modernt men med en lättfattlighet.

#17
2019-08-26 13:58

Mäkinen: Det ligger ju mer i programvara och skärm om det är så sakta respons att man hamnar fel, det är ju inte själva uppläggets fel. Både min nuvarande och min förra Volvo svarade snabbare än man han trycka en gång till.

#18
2019-08-26 14:17

Henrik M: Så om jag ska tolka dig rätt här så får man alltså inte ha negativa åsikter om någon detalj i en bil eftersom det förmodligen finns en annan bil som passar en. Eller är det bara nyheter man inte får ha nått negativt att säga om?
Och det är alltså inte Gunhild eller jag som bestämmer vad som är rätt i en bil, utan det är du.
Har jag uppfattat dig rätt då?

#20
2019-08-26 14:36

För att ändra i klimatanläggningen kan jag i min bil använda både skärmen och har fysiska reglage. Jag använder de fysiska reglage.

#21
2019-08-26 14:50

Samma här Axa, jag har tre alternativ för att ändra tempen, skärmen, fysiska knappar på ratten eller röststyrning. Men det finns ju en skärm, därmed är det negativt! Det har vi fått lära oss här....

#22
2019-08-26 18:11

Panopticon: Tydligen uttryckte jag mig för tydligt, men nej du missuppfattar mig helt om det var så du tolkade mig. Läs gärna mina inlägg igen så ska du se att du förstår vad jag menade med det jag skrev.

#23
2019-08-26 18:47

Det sker ett stort teknikskifte nu. Vad vi än tycker om det. Digitalisering och övergång till el/hybrid-drift. Ändå är bilarna sig ganska lika. Åtminstone exteriört. Undrar vad som händer med beg-priserna på analoga bilar med bensin/diesel/etanol-drift? Bilar utan navigator och mobiluppkoppling?

#24
2019-08-26 20:24

Jag har tidigare varit lite kluven till beröringskänsliga skärmar (fruns Fabia har just det) och nog tyckt att i.a.f. värme/kyla och defroster kunde ha fysiska knappar. Men efter att ha fått min nya MB, så har jag tänkt om (typ). Den har förvisso inte touch screen, men väl två touch pads i ratten och en i mittkonsolen. Detta arrangemang funkar utomordentligt om man vill hålla på och "fippla", men det mesta sköter jag nu med rösten. Jag betraktar det senare som det absolut trafiksäkraste. Men visst händer det att jag trycker på en fysisk knapp ibland och då är det nog för det mesta något som sitter i ryggmärgen på en gammal gubbe;-)

#25
2019-08-26 20:38

Tycker det ser ut som att skärmarna är väldigt glansiga. Inte helt optimalt kan jag tycka.
En matt skärm är att föredra om nu Porsche inte kommit på något väldigt bra metod för att motverka reflektioner i skärmen, speciellt med ett glastak i bilen.

#26
2019-08-27 07:15

Jag kan justera det mesta typ, innertemp, växla mellan radio, AUX, visning av färddator m.m, via "scrollhjul" och knappar på ratten. Men jag tycker det är mer distraherande att stega fram till rätt val med scrollhjulet än att vrida på en ratt för att ställa om tempen i bilen. Tempratten sitter i "muskelminnet". När man stegar fram i menyerna för att komma rätt så är det lätt att råka scrolla för långt och genast stjäl det massa uppmärksamhet från körningen.

Kört en del nyare Volvo med skärmar och dylikt. Känns mer som att de finns för att det ska vara modernt och "hippt". Saker som man hittade direkt förr ligger oftast under någon "undermeny". Visst kan man flytta runt och lägga upp saker som man vill ha dem, men har ofta hyrbil så det är rock'n'roll nästa gång man ska ha bilen ändå.

#27
2019-08-27 23:56

Jag tror att några missförstått det hela. Vad som är mest praktiskt för män plus 50 är likgiltigt. Det går inte att vända utvecklingen. Ett bilföretag har inte råd att släpa efter i utvecklingen. Om Nisse, 56, fortfarande vill ha knappar istället för skärmar spelar ingen roll. Vill Nisse ha en ny bil får han vänja sig med digitala skärmar. Av samma anledning finns inte startveven kvar i utrustningslistan. Trots att Egon, 96, fortfarande tycker att de var praktiska.

#28
2019-08-28 07:07

Kanske lika att dra in rösträtten för män över 50, känns mest som bakåtsträvande varelser som ser till att Brexit verkar bli verklighet och Trump kommer till makten.
Alternativt så kanske dom kan startat ett parti där grundkravet är just att man måste vara över 50....och...men vänta nu..då kan ju jag bli partimedlem 2025...shit va nice :-)

#29
2019-08-28 21:29

@Audi, det här skrev jag i #10: "Men appar på kladdskärmar måste vi tyvärr acceptera så länge det inte blir olagligt, det är nämligen ekonomin som styr och det är ett avsevärt mer kostnadseffektivt sätt att påverka funktioner än med fysiska knappar."
Det är alltså något som inte alltid är önskvärt ur konsumentsynpunkt, men påtvingat ur producentsynpunkt.
Många har lätt för att acceptera det eftersom det är lika mobilen och redan invant medan andra avskyr det.
Funktioner som t.ex. blinkers måste däremot vara helt fel att lägga på skärmen, men det har tydligen gjorts på vissa bilmodeller eftersom det inte används.

#30
2019-08-30 11:25

Hm, jag åldrades precis från 36 till 50 tydligen. Eller var det bara svepande generaliseringar jag hörde?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.