Bild
Nästa artikel

Porsche Cayman R – bantad och starkare

Nyheter

Har Porsche Boxster Spyder för krånglig sufflett för dig? Porsche hör bön. Porsche Cayman R är 55 kilo lättare och 10 hästar starkare än Cayman S.

Snacket har gått läng. Nu är den äntligen här, den lättade och milt trimmade versionen av Porsche Cayman.

Totalt har man bantat bort 55 kilo och samtidigt adderat tio hästkrafter, detta jämfört med Porsche Cayman S. Således är Porsche Cayman R tio hästar starkare än Boxster Spyder eftersom Cayman S har 320 hästkrafter. Totalt i Cayman R: 330 hästar

Däremot är viktminskningen inte lika rejäl som i Boxster Spyder som blev 80 kilo lättare än Boxster S. Nu blev det många modellnamn på en gång...

Toppfart 282 km/tim
Porsche meddelar att R är en väldigt speciell modellbokstav. Här står den för Responsive, Refind (förfinad) och Racy. Standard är en sexväxlad manuell låda och i kombination med denna nås 100 km/tim på 5,0 sekunder vilket är 0,2 sekunder snabbare än Cayman S.

Väljer däremot den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK är sprinten avklarad på 4,9 sekunder. Duger inte? Då får du addera Sport Chrono-paket som annan mappning fixar 0-100 km/tim på 4,7 sekunder.

Toppfarten är 282 km/tim med manuell låda och 280 km/tim med PDK. Nu är det inte långt kvar till storebror 911 Carrera som toppar 289 km/tim. Cayman S når för övrigt 277 km/tim.

Fokus när det gällde att öka bilen kördynamik lades alltså på viktminskning. Olastad väger Porsche Cayman R in på 1 295 kilo. Exakt var man använt nya lättviktsmaterial avslöjar inte pressmaterialet. Men man har även begränsat standardutrustningen. Här finns varken radio eller A/C.


Säljstart februari 2011
För den som vill gå steget ut, och har råd, finns lättviktisbatteriet med litiumjon som även erbjuds till 911 GT3/GT3 RS och Boxster Spyder. Standard är däremot de lättaste 19-tumsfälgarna Porsche kan erbjuda. Hela uppsättningen väger under 40 kilo.

Övrigt unikt för Porsche Cayman R: sänkt 20 millimeter, större fixerad bakvingen, svar inramning av strålkastarna, svarta backspegelkåpor och Porsche-text på dörrarna. Första gången dessa dekaler användes var 1967 på de 19 exemplaren av 911 R som togs fram för tävlingsbruk. Med samma dekaltrim på Cayman R är cirkeln sluten. 911 R vägde för övrigt bara 830 kilo.

Porsche Cayman R visas just nu på bilsalongen i Los Angeles. Försäljningen drar igång redan i februari 2011. Svenskt pris blir klart senare. Tyskt pris är 69 830 Euro.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayman R?

Taggar: Nyheter, , Porsche

Kommentarer

#1
2010-11-18 18:58

Porsche ingenjörerna imponerar i vanlig ordning.
.
Intressant att man bygger en bil i miljon-klassen utan AC mm, tydligen vänder man sej till riktiga sportbilsentusiaster ...

#2
Elle
2010-11-19 08:30

Konstigt att lansera den i denna oerhört fula gröna metallic........några sådana lär vi Porchedrivers INTE köpa!

#3
GT2 Å PANNAMERA ÄGAREN..
2010-11-22 02:53

MAN KÖPER BARA EN SÅN OM MAN INTE HAR RÅD TILL STOREBROR...

#4
Raymond K
2010-11-22 11:06

GT2 A!
Byt ut din capslock knapp, den är trasig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.