Bild
Nästa artikel

Peugeot spänner musklerna med e-Legend

Nyheter

Franska muskelbilen är självkörande och elektrisk.

Till bilsalongen i Paris nästa månad tar Peugeot med sig en eldriven framtidsstudie med tillbakablickande utseende. E-Legend Concept har en räckvidd på 60 mil enligt WLTP-körcykeln. Att accelerera från 0-100 kilometer i timmen tar under 4 sekunder.

Bilen är självkörande i två lägen: ”Soft” eller ”Sharp” beroende på vilket temperament man önskar. Vill mänskliga föraren sköta ratten själv finns de manuella körlägena ”Legend” och ”Boost”. 

Designförlagan till det 4,65 meter långa fordonet är Peugeot 504 Coupé från 1970-talet. Karossen har en speciell färg inspirerad av parfymflaskor och bilen kan skifta färg beroende på väder.

På insidan bor en digital personlig assistent som är begåvad med artificiell intelligens. Den mänskliga föraren kan prata med systemet för att till exempel öppna och stänga dörrarna eller byta körläge. Rösten som svarar är Peugeots designchef Gilles Vidals och en modifierad version av röststyrningen kommer att byggas in i Peugeots produktionsbilar inom två år. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot e-Legend?

Kommentarer

#1
2018-09-20 12:14

Alltså hur många koncept skall vi se?, är det inte bättre de försöker bygga något som funkar idag, något prisvärt, praktisk och användbart för oss konsumenter. De lägger krut på fel saker idag inom bilindustrin tycker jag. Musk har tagit fram modeller, som dessutom finns att köpa. Månaderna går och inget mer än gamla fossilt drivna SUV som ändå ingen har råd att köpa presenteras. Varför en muskelbil? Vem har idag behovet av en sådan?

#2
2018-09-20 13:13

Snygg var den inte, sidorna ser ut som man kasat in i en stor pelare.

#3
2018-09-20 13:23

" Vem har idag behovet av en sådan?"

Vem hade behov av en muskelbil igår? Sådana här bilar har väl ingen behov av. Ändå köper folk Ford Mustang GT med stor V8 som rymmer 2,5 personer och knappt något bagage. Folk är galna :-)

#4
2018-09-20 13:26

Till skillnad från ovanstående så tycker jag den var ganska snygg, ger lite Dodge Charger vibbar. Skönt med upprättstående vindrutestolpar så att man ser ut ur bilen, istället för att ha vindrutan i pannan.

#5
2018-09-20 13:35

Jag tycker den var snygg. Släng i en snål bensinare och rätt pris så kan jag mycket väl tänka mig en.

#6
2018-09-20 13:56

Snygg!
Med en rak fossilsexa eller en V8 skulle jag kunna tänka mig att äga den. Som el-bil är den för mig totalt ointressant.

#7
2018-09-20 14:31

Tja, nu visar ju PSA även DS3 Crossback på bilsalongen i Paris och det är en produktionsklar el-driven bil som kommer i produktion under nästa år. Drivlinan i den bilen kommer till andra PSA-bilar inom en nära framtiden, i enklare form till nästa generation Peugeot 208 och 2008, Opel Corsa med flera. Även efterföljaren till C4 Cactus. Det är klart bilsalonger ska ha konceptbilar, drömbilar som pekar ut framtiden. Det har bilsalonger alltid haft, de vore ingenting utan dem.

#8
2018-09-20 15:34

Cool. Med cool förlaga, Peugeot 504 Coupé. Går inte att missta, man ser att det är en Peugeot. DNA:t finns där... Peugeot 504 är en designklassiker.

#9
2018-09-20 15:43

Cool! Men grotesk. :P

#10
2018-09-20 15:51

Fräsig värre, synd att den ej går att få med riktig motor d.v.s. V12 bensin.

#11
2018-09-20 19:41

Sååå läcker!!!! Hoppas den kommer i produktion!

#12
2018-09-20 20:43

Snygg! Kantigt och skarpa former på ett enkelt sofistikerat vis utan massa onödigt bling. Tilltalar mig mycket måste jag säga.

#13
2018-09-20 22:02

Snygg. Skulle varit en diesel bara!

#14
2018-09-21 10:33

Varför så grotesk grill på en elbil?
Men snygg "personlig assistent som är begåvad med artificiell intelligens" som kör, men kanske lite tanig?

#15
2018-09-21 11:43

Snyggt koncept, men som med alla koncept så är det ju framtidsvisioner. Inget som finns eller går att producera idag. Men man måste ju blicka framåt också, går ju inte att bara producera "något som funkar idag". Då står man ju bara stilla och stampar och blir snart frånåkt av konkurrenterna. Det mesta som görs är ju ändå saker som fungerar och går att tillverka idag.

#16
2018-09-21 14:13

Säger som några innan, lansera nåt färdigt till kund i butik, "talk is cheap..."

#17
2018-09-21 16:56

Peugeot e-Legend ser ut lika som bär Toyota Celica 2000 ST 1977.

#18
2018-09-21 17:55

På ett sätt har de lyckats. Jag såg direkt stilelementen från 504:an. Men så värst vackert var det inte. En märklig blandning av kurviga och kantiga linjer.

#19
2018-09-21 21:29

Elrätt och vilken snygg flirt med klassisk Peugeot-design.

#20
2018-09-24 21:50

Blixten McQueen.

#21
2018-11-03 21:06

Mycket fin bil, och alla dom tunna stolparna som håller upp taket är en fröjd och dröm att se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.