Nästa artikel
Peugeot 308 får ansiktslyft
Nyheter

Peugeot 308 får ansiktslyft

Publicerad 29 augusti 2011 (uppdaterad 30 augusti 2011)
Lägre bränsleförbrukning, mikrohybrid-teknologi och ny design är några av nyheterna i ansiktslyfta Peugeot 308.

Snart, det vill säga i september, lanseras ansiktslyfta Peugeot 308 på den svenska marknaden. Peugeot har framför allt satsat på att göra bilen mer miljövänlig.

Jämfört med tidigare varianter av 308 väger den ansiktslyfta modellen 25 kilo mindre och rullmotståndet, servostyrningen samt luftmotståndet har förbättrats. Förbrukningen sänks också av en automatiserad manuell växellåda.

Nya Peugeot 308 använder sig av mikrohybrid-teknologi, vilket är ett modernt stop&start-system. Tekniken sänker förbrukningen med 15 procent i stadskörning och startar motorn snabbare än tidigare stop&start-system. Motorn stängs av vid rödljus och hastigheter på under 20 km/h. Den startas åter upp av en generator som samlar kraft från bromsenergin.

Två versioner
Totalt släpper nya Peugeot 308 ut 98 g CO2/km med automatiserad manuell växellåda och 115 g om växellådan är manuell. Motorn på 1,6 liter ger 112 hästkrafter.

Utseendemässigt har nya Peugeot 308 fått mindre luftintag och stötfångare. Den har också LED-positionsljus, och motorhuven har en ny form framtill. Invändigt är takhöjden nästan en meter och bagageutrymmet rymmer 348 liter, vilket kan utökas till 1 201 liter med framfällda baksäten.

På den svenska marknaden kommer Peugeot 308 att finnas i två versioner som kan köpas med såväl dieselmotor som två olika bensinmotorer. Köparen kan också välja mellan manuell, automatiserat manuell och automatisk växellåda.

Nya Peugeot 308 kommer att kosta från 167 900 kr och säljs med fem års nybilsgaranti.

Diskutera: vad tycker du om nya Peugeot 308?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-29 15:42
hultarn

Äntligen! som Gert Fylking skulle ha sagt.
Äntligen slipper man det där jättegapet i fronten...

Fast jag tycker fortfarande att 308 designmässigt är ett steg bakåt jämfört med 307.
Bakänden gör väl ingen glad (fortfarande).

#2 • Uppdaterat: 2011-08-29 15:54
FLAC

Hultarn, även här tycker vi likadant... bakänden är ett stort minus för en annars numera trevlig modell, speciellt kombin... den ser verkligen inte klok ut...

#3 • Uppdaterat: 2011-08-29 21:46
Peugo

Hahaha! Jag gillar faktiskt bakändan i kombin, speciellt om färgen är ljus (eller så röd som baklamporna) och fälgarna på bilen 18" så märks den nog i trafiken skulle jag våga påstå! En 308 med Xenon ser tuff ut i bakspegeln, en med halogen ser betydligt tamare ut. 307 var designmässigt väldigt tråkig och 308 är nog flera steg bättre bil. Fjädringen i åtminstone kombin är tillräckligt mjuk för 18" hjul, dock stöter hårda kanter mera men ändå mjukt. Det kunde man inte tänka på med en 307:a.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-29 22:22
Roger Skagerström

Gillar fälgarna på översta bilden. Snyggt att de breddar utåt med ekrarna. Överlag snygg. Gillar dock inte att kupén ser så hög ut i kombination med rutan. Ser ut som en normal bil som kört in i en för låg bro så hela "överbyggnaden" tryckts bakåt.

#5 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Ja nu ser ju fronten riktigt hygglig ut. Återstår dock bakdelen som fortfarande är väldigt klumpig.

Förhoppningsvis så återgår nu Peugeot till den mer tidlösa design som märket hade i flera decennier ändå fram till den i mina ögon rätt vulgära stil som kom med 307 och 407. Nya 508 är också på rätt väg.

#6 • Uppdaterat: 2011-08-30 07:30
Peugo

Välj en GTi så ser den väl hyffsad ut? http://www.automobilesreview.com/pictures/2010-peugeot-308-gti/2010-peugeot-308-gti-01.html
Har på flera ställen läst att det inte är 508 som påbörjar det nya formspråket utan den första som gör det är 208. 208 blir säkert mera lik konseptet HX1?

#7 • Uppdaterat: 2011-08-31 13:20
Mistro

Vad hände med Dieselhybriden med 200Hk?
508RXH skulle lanseras under nästa år men först skulle samma motor placeras i 308 ???

#8 • Uppdaterat: 2011-08-31 15:19
Peugo

3008 menar du? Första satsen (500 exemplar el.dyl.) har väl levererats men batterierna var väl av Sanyo + diverse annan teknik var också från Japan så det kan vara att det har blivit förseningar?

#9 • Uppdaterat: 2011-09-01 12:01
Mistro

Jep...3008 skulle det stå! ( ibland har man lite för bråttom och minns fel )

#a • Uppdaterat: 2011-09-01 18:06
Raymond K (ej verifierad)

Det enorma bredflabbsgrinet är borta tack o lov även om grillen fortfarande har lite elefantiasis i sig men nu är den definitivt trevligare att se på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.