Bild
Nästa artikel
Peugeot 2008 – rapport från provkörningen

Peugeot 2008 – rapport från provkörningen

Nyheter

Maria är på sydeuropeisk mark för att bekanta sig med senaste versionen av högbyggda formfranskan Peugeot 2008. Här är första intrycken.

Hej Maria! Vad är nytt med Peugeot 2008?
– Största nyheten är att den kommer som elbil någon gång i mars/april 2020. Men först dimper nya 2008 som bensinare och diesel ner hos bilhandlarna runt årsskiftet.

Visst har nya 2008 vuxit en aning?
– Ja, med sina 4,3 meter är det bara drygt 17 centimeter till storasyskonet 3008. CMP-plattformen har i 2008 tänjts så långt det går och detta ska speciellt komma baksätesåkarna till fördel.

Peugeot 2008 – rapport från provkörningen

Vilken version har du provat?
– Det finns både fyrcylindriga dieslar, trecylindriga bensinare och en elbil i utbudet. Hittills har jag provat en toppversionen GT med trecylindrig bensinare på 155 hästkrafter. Den morrar fram franska "Rrrr" i varje böj och kurva och känns pigg ihop med åttastegad automatlåda. Det finns diselar också men Peugeot Sverige tror att när det gäller förbränningsmotorer så är det bensin som majoriteten av kunderna kommer att välja. Centralt från Peugeot förväntar man sig att sälja 10-15 procent av elversionen, 40 procent utgörs av dieslar och 45-50 procent av köparna tros välja bensinalternativ.

Hur är den att köra då?
– För mig som är ovan vid Peugeot känns ratten väldigt liten. Den har också en medvetet kantig form för att du lättare ska kunna se över den till mätarklustret i 3D. Det kan göra att tillbakasnurrandet när du haft stort rattutslag kan kännas lite konstigt. Utseendemässigt tycker jag att bilen ser frän ut, men inuti kan det bli plottrigt med pianotangenter kombinerat med touchknappar och pekskärm. Dessutom kräver spaken för adaptiva farthållaren viss tillvänjning, eftersom den sitter lite klurigt till bakom ratten.
 

Peugeot 2008 – rapport från provkörningen

Vad kommer den att kosta då?
– Inga svenska priser finns än, men räkna med ett instegspris någonstans strax under 200.000 strecket för en bensinare. För elbil får du nog dubbla det beloppet.

Spännande, kan du inte berätta mer om elbilen?
– Nej det har jag inte fått köra än, det blir först imorgon. Vill du ha en ny direktrapport då?

Ja tack!
– Okej då.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?
 

Peugeot 2008 – rapport från provkörningen
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-12-11 13:01

"plussa på det dubbla". Sexhundrausen för en liten elbil? Blir svårsålt.

#2
2019-12-11 14:22

Micke H: Jag får det till strax under 400 000 kronor. Texten är klumpigt formulerad.

Återigen frågan till ViBilägare: Är det ekonomiskt och klimatmässigt försvarbart att flyga runt på det här sättet för en "första-intrycket"-provkörning av en ny bilmodell? Är det inte bara en lyxig "jobba-lätt"-semester?

#3
2019-12-11 13:44

Jag läste bara innantill.
Det dubbla = 400 som plussas till det ursprungliga 200 = 600

#4
2019-12-11 15:14

@Intelligentes

Det är väl en reporter och en fotograf som åker på varje reportage. Sedan är det ju förstås inte bara ViB utan varje biltidning i hela världen som snurrar runt på flygplan runt jorden och gör reportage. De flesta av dessa biltidningar försöker dessutom få sina läsare att tänka "miljövänligt" (även om vad som är miljövänliga råd ofta inte är det). Det är som alla1500 privatplan som flög till Davos för att diskutera miljön :)

Och jag har egentligen inget emot det. Det man vänder sig emot är när media och politiker försöker få oss att göra en sak, vilket de ju mest gör hela tiden, men själva gör en helt annan. Det retar upp mig. Lite.

.

#5
2019-12-11 15:39

Jämför med Kia Niro hybrid för 255 000 och en Kia e-niro för 449 000, så kan vi utgå från att samma förhållande kommer att gälla även här.

#6
2019-12-11 16:40

Aktuell version (= den uppdaterade) av Kia e-niro börjar i sitt enklaste utförande på 481.900 kr. Men de flesta lär köpa dyrare versioner med mera utrustning när man ändå handlar bil i dessa prisklasser.

#7
2019-12-11 18:38

Nej, jag är inte alls överens med Peugeot om utseendet, gillar det inte alls. Rent av riktigt fult, så nej någon sådan blir det inte för min del.

#8
2019-12-12 00:14

Det blir strax under 400 tkr som elbilen börjar på.

#9
2019-12-12 07:08

2008 kommer bli en storsäljare, den utgående modellen var det Nya är lite av en 3008 Jnr, man kan se släktskapet.

#10
2019-12-12 11:09

Jag hoppas att den är mer "vuxen" än dagens 2008, som hade lite småbilskänsla med små stolar och liknande.
Tycker annars att denna ser klumpigare ut, men vill se den i verkligheten innan jag säger mer om det.
Korta småSUV:ar blir ju gärna stubbiga, jämför med t.ex. XC40.

Det här med tillbakasnurrandet av ratten är väl lika oavsett om den är platt i underkant eller överkant? (eller båda)
Här finns det ju en anledning till det (sikten), men i underkant har jag ingen förståelse för det.

#11
2019-12-12 17:16

Då har vi fått bekräftat att priset på elversionen mycket riktigt hamnar på cirka 400 000 kronor.

#12
2019-12-12 20:19

Den här är större än den utgående modellen. 405l i bagaget mot 355l. Längre axelavstånd. Större stolar.

#13
2019-12-12 20:26

Det lär vara köpläge på den gamla nu, finns en hel del i lager i Sverige.

#14
2019-12-13 19:49

Den gamla modellen är ju ingen glädjespridare direkt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.