Nästa artikel
Paris - Volvo satsar grönt
Nyheter

Paris - Volvo satsar grönt

Publicerad 9 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Tre gröna nyheter. Det är vad Volvo presenterar på salongen i Paris. Då visas C30, S40 och V50 upp i nya dieselvarianter - och förväntningarna är höga.
- Vi vill visa att låga CO2-värden inte bara är förbehållet mindre dieselbilar. Genom att erbjuda Volvo V50 med utsläpp under 120 g CO2/km, ger vi möjligheten också för familjer och andra med behov av extra utrymme att göra ett aktivt miljöval, säger Volvo Personvagnars VD Fredrik Arp.

Volvo lanserar tre nya dieselvarianter på salongerna i Paris. Volvo C30, S40 och V50 är redo för premiär i ny grön förpackning.

Modellerna får en bränsleförbrukning på 4,4 l/100 km (C30) och 4,5 l/100 km (S40 och V50) - något som ger koldioxidutsläpp på 115 respektive 118 g/km.

Dessa tre modeller ska ge Volvos kunder grönare alternativ att välja mellan - och Volvo anser att C30 och V50 är bäst i sina segment när det gäller koldioxidutsläpp.

Samtliga modeller är försedda med detaljer för att minska förbrukningen och märkta med emblemet DRIVe. Volvo har optimerat fyra områden för att minska koldioxidutsläppen:

* Minskat luftmotstånd.
* Lägre rullmotstånd
* Högre utväxling
* Effektivare drivlina.

- Att byta växellådsolja ger oss 0,75 procents minskad förbrukning. Lågfriktionsdäcken sparar in ytterligare två procent. Var och en kan åtgärderna verka blygsamma, men det viktiga är att se till helheten. Tillsammans innebär alla små justeringar att vi lyckats nå vårt mål och komma under 120 g/km för samtliga tre bilar. Utan att inkräkta på vare sig köregenskaper eller komfort, vilket var ett viktigt krav, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development at Volvo Cars.

Tillsammans ska dessa optimeringar stärka bilarnas miljöprestanda. Modellerna kommer att lanseras över hela Europa.

- Vi kommer att erbjuda våra dieseldrivna DRIVe-bilar i hela Europa. Även i länder som idag inte erbjuder några ekonomiska förmåner. Vi gör det för att vi vill ge alla möjligheten att välja ett miljöalternativ från Volvo. För oss är det fråga om mer än kortsiktig försäljning. Det handlar också om en markering från Volvos sida av hur starkt vi prioriterar miljöegenskaperna i vårt produktprogram, både idag och inför framtiden, säger Fredrik Arp.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-09 14:35
Erik (ej verifierad)

Jättebra, Volvo! Dock - med tanke på Teknikens Världs avslöjande av hur katastrofalt dåliga lågfriktionsdäcken är vid vått väglag, så kan man undra hur bra och säkert det är med sådana däck. Det bör ses över. Annars - helt rätt!

#2 • Uppdaterat: 2008-09-09 18:47
Lasse (ej verifierad)

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.

Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.

Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.

En SAAB eller Volvo eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid vid körning på etanol, E85. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-09 21:22
Saabnisse (ej verifierad)

Javisst är det bra, det visar ju att svenskar kan om de vill (ursäkta, får, storebror bestämmer ju) men Volvo (och även Saab) måste ju göra något för att visa att det inte är så svårt att minska bränsleförbrukningen.
Det gäller ju bara att övertyga bilköparna att de klarar sig med mindre bilar än vad de är vana vid.

#4 • Uppdaterat: 2008-09-10 18:34
Arne (ej verifierad)

Diesel...? är det så himla miljövänligt? Legat bakom en ga sliten diesel så vet man. Vad händer med utsläppen från ga dieselmotorer? Kanske diesel för min del när vi får miljö-/biodiesel.
Undrar om inte en optimerad förbränningsmotor på miljöbränsle, för batteriladdning, i kombination med hybrid-el inkl plug-in är framtiden. Tills dess är det väl tur att FORD förser Volvo med 3:e generationens etanolmotorer.

#5 • Uppdaterat: 2008-09-10 20:05
Rolf Lagerkvist (ej verifierad)

Såla dislar är väl siså där men om man betänker att Volvo gjorde gasdrivna bilar av hög kvalite men lade ner denna tillverkning då föstår jag dem inte.

#6 • Uppdaterat: 2008-09-11 21:31
Saabnisse (ej verifierad)

Rolf, det var inte Volvo som lade ner de utmärkta gasbilarna, det var Ford! Och Arne etanolmotorerna från Ford är hopplöst omoderna, att kalla dem för tredje generationens är att räkna från Fords "Quadricycle" som skulle drivas med etanol. En etanolmotor måste vara överladdad för att ta vara på bränslets egenskaper. Det visste Saab tidigt, men Volvo fick inte använda sig av det förrän på stora motorn i V70, men inte heller där är den optimerad för E85. El och elhybrider är ingen framtid, det är enbart en miljömuppsfriande gimmick för att skapa sensationsrubriker i tidningar som inte tänker efter före. Volvo borde få möjlighet att återuppta tillverkningen av sina fina gasmodeller, de har möjlighet att utvecklas väsentligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.