
En svensk-norsk undersökning visar att kommunernas arbete med parkeringsplatser används mer och mer som ett medel för att nå trafik- och miljömål.
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och norska motsvarigheten Transportøkonomisk institutt har gemensamt studerat parkeringsnormerna i svenska och norska kommuner. Studien visar att parkeringsnormerna används mer och mer som ett medel för att nå trafik- och miljömål. Tidigare byggdes parkeringsplatser för att möta efterfrågan men nu har kommunerna blivit mer restriktiva, i synnerhet i stadskärnorna.
Nästa steg i studien är att skaffa mer kunskap om hur sambandet mellan hushållens bilinnehav, bilanvändning, ekonomi och tillgången till parkering ser ut.
Källa: VTI
Diskutera: Är parkeringsrestriktioner ett bra sätt att styra trafiken?
Nästa steg i studien är att skaffa mer kunskap om hur sambandet mellan hushållens bilinnehav, bilanvändning, ekonomi och tillgången till parkering ser ut.
Källa: VTI
Diskutera: Är parkeringsrestriktioner ett bra sätt att styra trafiken?
Kommentarer
Ja, sannolikt fungerar det - om det finns områden i närheten med p-platser. Annars ställs bilar ändå.
Jag gissar att ortens handlare dock gärna ser fler p-platser. De boende lär ju inte lika ofta få besök om det finns ont om p-platser.
De kommunala samfärdsmedlen måste vara väl utbyggda.
Alltför ofta används parkeringarna för att dra in pengar till kommunerna. De flesta andra argument är till för att dölja detta.