Nästa artikel
Octavia Green E Line mot produktion
Nyheter

Octavia Green E Line mot produktion

Publicerad 30 augusti 2011 (uppdaterad 1 september 2011)
Skoda har börjat producera sin första elbil: Octavia Green E Line. Än är den dock inte aktuell för marknaden.

Redan för ett knappt år sedan skrev Vi Bilägare att Skoda presenterat sin första elbil, kallad Skoda Octavia Green E Line. Nu är tillverkaren klar att börja producera de första exemplaren av bilen. Redo för försäljning är den dock inte än.

För tillfället kommer Skoda Octavia Green E Line bara att produceras i tio exemplar för att testas i den verkliga trafiken. Det första exemplaret av Octavia Green E Line kommer att dyka upp på vägarna under hösten.

150 kilometers räckvidd
Det är bilens säkerhet, tillförlitlighet och användbarhet som kommer att testas. Skoda Octavia Green E Line har en ny design och en säkerhetsfunktion som består av en ljudgenerator som simulerar motorljud i hastigheter lägre än 40 km/h.

Scoda Octavia Green E Line har ett vridmoment på 270 Nm direkt vid starten och motorn ger 82 hästkrafter som periodvis kan ökas till 116 hästar. Acceleration från 0 till 100 tar 12 sekunder och toppfarten är 135 km/h.

Batteriet väger 315 kilo och återvinner energin som skapas när föraren motorbromsar. Att ladda batteriet till max tar åtta timmar, vilket ger energi som räcker till 150 kilometers körning.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Green E Line?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-30 19:49
eliasbr

Undrar om den kan dra släp. Kanske i ett par km eller så innan batteriet tar slut? Men annars verkar det bra, för korta resor.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-31 00:30
Roger Skagerström

Nåt de borde uppfinn var några RIKTIGT feta magnetbromsar. Som till en viss nivå bromsade bilen enbart med magnetkraft. Detta skulle bli en rätt rejäl generator jämfört med att bara använda den vanliga "motorbromsens" effekt.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-01 09:55
saabnisse

Egentligen finns det ju bara en sak som skiljer den från andra elbilar, ljudgeneratorn som imiterar motorljud.
Vad består den av?
En smatterklämma mot hjulet, kanske?
Annars är det ju bra att se lite förnuft och skönt att slippa läsa om att det sitter en elmotor med 700hk och batterier som laddas till 80% på tio minuter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.