Bild
Nästa artikel

Nya SRT Viper – med gamla drag

Nyheter

Nya Dodge Viper, som inte längre är en Dodge utan en SRT, är en starkare och lättare bil med klara släktdrag från föregångarna.

Den nya versionen av den numera klassiska amerikanska sportbilen premiärvisas på bilsalongen i New York. Dodge-emblemen är ett minne blott och modellen heter nu SRT Viper. SRT står för Street and Racing Technology och är Chrysler-koncernens trimningsfirma.

Modellen har fortfarande en V10-motor, nu på hela 8,4 liter och 640 hästkrafter. Vridmomentet ligger på 814 Nm. Bilen har bantats med 45 kilo jämfört med föregångaren Dodge Viper SRT–10 och chassit är vridstyvare samt bättre balanserat. Växellådan blir av hederligt 6-växlat manuellt slag.

Vad prislappen landar på är ännu inte känt.  

Diskutera: Vad tycker du om nya SRT Viper?

Kommentarer

#1
2012-04-05 11:22

Läcker vagn detta och speciellt i den härlig röda metalliclacken.

#3
2012-04-05 16:25

Praktiskt att de döpt om den till SRT Viper, så slipper de ju kalla den Lancia Viper här i europa (Dodge/Chrysler heter ju numera som bekant Lancia i Europa).

#4
2012-04-05 22:07

Förutom den fula bakrutan var den inte så pjåkig :p

Saknar dock RT/10 med störtbågen. :p

#5
2012-04-06 16:39

"Nothing beat cubic inch"
Ingen downsizing här.
Men det är ju fortfarande en amerikansk järnsäng som helst ska köras rakt fram.

#6
2012-04-07 17:34

Ut ser den.
Kan inte vara annat än en jänkare - i negativ mening.
Har den fortfarande samma genuina plastkänsla i inredningen, tro?

#8
2012-04-07 21:24

Sen senaste Corvetteversionerna så kanske man inte ska ha för stora fördommar. Men Vipern är ju inte känd som nån kurvmaskin kanske. Förutom i GT-racing som jag vill minnas att jag blev uppläxad om sist jag dissade Vipers väghållning. Så är väl bäst att säga det ;)

#9
2012-04-09 18:56

Den utstrålar både brutalitet och skönhet ..
Ingen vägmaskin .. ska nog helst gå rakt fram.
Men den går rakt in i hjärtat ;o)

#10
N-ikIas
2012-04-12 23:53

Nja, hellre en Tigra. Liten tuff krabat man blir glad av!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.