Nästa artikel
Nya Renault Scenic – första skissen
Illustration

Nya Renault Scenic – första skissen

Publicerad 30 januari 2012 (uppdaterad 30 januari 2012)
I slutet av 2013 lanseras fjärde generationen Renault Scenic. Se Vi Bilägares illustration av den nya, större modellen.

Den kom på 90-talet och slog ned som en bomb bland barnfamiljerna. Med Scenic skapade Renault en helt ny biltyp. Extremt kompakt på utsidan, generöst rymlig på insidan och med mängder av inredningsdetaljer som var direkt fokuserade på barnens trivsel.

Sedan dess har Renault filat vidare på konceptet, som snart går in på sin fjärde generation. Det sker i slutet av 2013 då nästa upplaga av modellen lanseras.

Scenic IV kommer från start i en kort version med fem sittplatser och mäter då 435 cm mellan kofångarna. Det är tio cm mer än den nuvarande modellen. Senare lanseras även en större Grand Scenic med plats för ytterligare två passagerare.

Bland de nya drivlinorna finns en laddhybrid och i motorpaletten ingår även ett antal olika dieslar. Men minst lika intressant för vanliga köpare blir sannolikt den billigare lilla direktinsprutade bensinturbon, som är den första i en ny serie extremt bränsleeffektiva kraftkällor.

Motorn är trecylindrig med en cylindervolym på blygsamma 900 cm3, men utvecklar ändå 110 hk och har ett maximalt vridmoment på 160 Nm. Förbrukningen anges till 3,7 l/100 km och CO2-utsläppet till 95 g/km.

Diskutera: Vad tycker du om nästa Renault Scenic?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-01-30 10:18
Raphael

Nästa Scenic blir säkert bra, men jag förstår inte nyhetsvärdet i att Herbert Müdsam har gjort en egen och ny skiss på Scenic för det är ju ändå inte så bilen kommer att se ut när den presenteras. Det finns ju dessutom skisser av Scenic IV redan, även om detta är "första skissen av Herbert".

#2 • 2012-01-30 18:29
MichaelTow

En riktig bra bil som lär bli ännu bättre, och snygg dessutom, men jag måste hålla med Raphael: denna skiss föreställer inte hur det nya model kommer att se ut (?)

#3 • 2012-01-30 19:40
Raphael

Herberts skiss visar en bred och låg bil och det är knappast troligt att Scenic frångår familjebuss-konceptet även om den kan bli något lägre än i dag. Dessutom är det ett Scenic-kännetecken att instrumenten är i mitten och inte rakt framför föraren som i Herberts skiss. Fronten har Herbert hämtat från Renaults senaste konceptbilar och det är ju troligt nya Scenic inspireras av dem. På det stora hela är Herberts variant alldeles för kantig för att vara en ny Renault, ändra fronten till ett VW-märke och vi ser direkt att detta är nya Golfen som Herbert har ritat.

#4 • 2012-01-30 19:58
Pender

Jaha, Scenic ska bli en konkurrent till VW Scirocco. Varför inte löpa linan ut och sikta på Porsche Carrera? Jag tror Müdsam skulle titta ut i själva verkligheten. Ett par timmar per år kunde kanske räcka.

#5 • 2012-01-30 22:47
göinge

Är illustratören säker på att det är Scénic och inte till exempel Clio han har ritat? Vi Bilägare (och andra biltidningar) har ju ibland varit helt ute och cyklat (inte kört bil) när de har kommit med illustrationer på nya generationer eller ansiktslytfningar av bilar.

#6 • 2012-01-31 09:20
Mistro

Som redan sagts så kommer inte nya Scenic att se ut så här eftersom att den ju då skulle "krocka" med andra modeller i utbudet samtidigt som hela grundide´n som har byggt upp bilens framgångar skulle falera.

Att man sedan inte ens har orkat att kolla upp den nuvarande bilens storlek är svagt.... Scenic mäter redan nu över 435cm!
Nya motorerna blir väldigt intressanta även om jag undrar hur en sådan liten motor skall kunna prestera så bra i verkligheten!?

#7 • 2012-02-01 12:42
Pender

Kan det vara så att tecknaren funderat över B-klass, och fått för sej att eftersom Mercedes plattade till sin nya, så ska nog Renault platta till sin ännu mer? Inte så bra tanke i så fall. (OK, om en utanförstående tecknare tänker så. Men katastrof om Renault skulle tänka i dom banorna.)

#8 • 2012-02-01 16:05
Raphael

Fiat har redan en så liten motor (Twin Air Turbo), men den är på 85 hästar, och den presterar riktigt bra och har blivit utsedd till "engine of the year". Vi får väl se om Renault lyckas toppa det... Dock så är Renaults trecylindring mot Fiats tvåtaktare.

#9 • 2012-02-02 07:53
Mistro

Vad jag har läst så är Fiats lilla motor inte särskilt snål och den behöver varvas rejält för att den skall röra på sig vilket förståss höjer förbrukningen.
Har inte kört bilen själv så jag vet inte hur pass bra den beskrivningen stämmer överens för dem flesta men det verkar ganska logiskt att en mindre motor får jobba mer.

Min motor är på 1.2 liter har Turbo och lämnar 100Hk.
Den är inte särskilt pigg men går fint och har låga varvtal.
Förbrukningen är dock katastrofal.....En småbil får inte dra runt 0.8l/m år 2011!
Funderade ett tag på en Megane med Bensin och Turbo men vågade inte köpa den p.g.a rädslan för att den skulle vara törstig. ( har läst ett test som bekräftade dessa misstankar...synd på annars fina motorer )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.