Bild
Nästa artikel

Nya Octavia visas i november

Nyheter

Skoda släpper kamouflerade testbilder och berättar mer om vad vi kan förvänta oss av fjärde generationen.

Med sina 4,6 meter i längd har Octavia vuxit 2 centimeter. Den har också blivit 1,5 centimeter bredare. 

Baksätespassagerarna kan njuta av 7,8 centimeters extra knäutrymme och i bagageutrymmet på kombivarianten går det att stuva in 640 liter. Detta ska enligt Skoda vara ledande i segmentet. 

Det är LED i de smalare strålkastarna fram och även baklyktorna. Toppversionerna har Matrix LED-teknologi med uppdelade segment som kan släckas ner temporärt för att inte blända.  

 

På insidan finns en ny multifunktionsratt. Infotainmentsystemet och förarmiljön manifesterar sig i två tiotumsskärmar och för första gången i en Skoda finns head-up display. De ergonomiska sätena kan fås med massagefunktion och värme- eller kylmöjlighet. 

Nya Octavia har ingen mekaniskt kopplad växelväljare, istället sköts det elektroniskt via shift-by-wire.

Förarhjälpssystemen har förbättrats med bland annat en funktion som hjälper till att styra runt fotgängare, cyklister eller andra fordon om en kollision håller på att hända. 

Det finns också ett system som varnar om man öppnar dörren och en cyklist eller annat fordon närmar sig bakifrån. Bilen håller hela tiden koll på om föraren håller i ratten. Om greppet förloras, till exempel om föraren tappar medvetandet, kan bilen stanna automatiskt. 
 

Smarta Skodalösningar inkluderar paraply, isskrapa med snöborste, förvaringsfickor för mobiler på baksidan av framsätena, tratt för påfyllning av spolarvätska och USB C-ingångar för smartphones. 

Bland motoralternativen finns mildhybrider, laddhybrider, bensinmotorer och dieslar. Skoda Octavia har premiär den 11 november i Prag. Kombin kommer först och resten av karossvarianterna några veckor senare. Skogsmullen Scout och sportiga vRS gör entré någon gång under under 2020. 

I år är det 60 år sedan den första Octavian rullade ut från fabriken. Modellen har hittills sålts i 6,5 miljoner exemplar. De senaste åren har det sålts ungefär 400.000 stycken bilar av tredje generationen. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?

Kommentarer

#1
2019-10-30 11:26

Det verkar inte bli någon revolution vad gäller utseendet.

#2
2019-10-30 11:30

"Om greppet förloras, till exempel om föraren tappar medvetandet, kan bilen stanna automatiskt. "

He he.. jobbigt för italienare och dylikt vilka har en tendens att prata med händerna. Lorenzo säger att fisken han fångade var så här stor och lyfter händerna upp mot Gud för att understryka, varpå bilen hans tvärbromsar och skapar en massa oreda på vägen utanför Genua där han bor.

.

#3
2019-10-30 15:04

Jag har ägt en Octavia av förra generationen (innan facelift) och var då otroligt nöjd med vad man fick för pengarna. Ser man till Scala och Kamiq verkar det dock som att de börjar ta duktigt betalt.
Jag tror denna modellen kommer att vara väldigt lik utgående modell, men snyggare i proportionerna. En mini-superb med ganska mycket Audi i receptet.
Nära 8 cm extra knäutrymme, det kommer göra den klassledande även i klasser ovanför.
Kul att Skoda fortfarande får vara tidiga med ny teknik, trots tidigare info att märket ska ses som budgetvalet i VAG-utbudet.

#4
2019-10-30 16:04

Intet nytænkning og heller ikke fra wv ubehjælpelig bagud i forhold til Toyota. Verdens mest værdifulde bilmærke ervnu langt goran på alle områder

#5
2019-10-30 16:12

Är otroligt nöjd med min nuvarande Octavia och kan mycket väl tänka mig kommande modell vid byte.
Redan nu är ju utrymmena riktigt bra och förmodligen klassledande. Mycket bil för pengarna.

#6
2019-10-30 16:22

Hade den varit eldriven och i sedan utförande hade jag köpt direkt. Min nuvarande Octavia generation 3 har rullat 11000 problem fria mil med extremt låga driftskostnader och väldigt låg förbrukning. Nog den bästa bil jag någonsin haft, även om hjärtat klappar lite extra för Saab.

#7
2019-10-30 17:31

Bra kärra, saknar dock en ren elbil. Vw Id3 går före alla andra tydligen.

#8
2019-10-30 17:36

Vadå klassledande utrymmen. När avgörs om den helt plötsligt blir jumbo i en högre klass?
Men i övrigt tror jag den kommer se ut som den förra.
Och vadå ingen mekanisk växelväljare. Är växelspaken på dom manuellt växlade i form av en joystick? För inte är det väl mekanik som valt körläge på DSG-lådan? Bara en relik från förr som tagit stor plats i mittkonsolen för att minna om den tid då faktiskt den spaken mekaniskt styrde växellådan.

#9
2019-10-30 17:44

11000 mil..........herregud! Min Mazda 626 2,2l 1989 fick nya strålkastarlampor vid 10000 mil som första utomserviceåtgärd. Bilen körde jag 42000 mil och bytte bara bromsar, kylare, tank och ett relä (själv). Brorsans Honda Accord av samma årgång kördes än längre och med mindre reparationsbehov. Risken att man ruinerar sig om man behåller en modern bil i 20 år är nog betydande.
Bästa bilarna sett till teknisk nivå - ägandekostnader byggdes på 80-90-talet.

#10
2019-10-30 19:08

Sabud
Delar inte din erfarenhet och tycker det låter mer som en romantiserande bild.
Minns problem med förgasare, generatorer som la av efter 4000 mil, halvtaskiga inredningar, strulande bromsar, problem med framvagnar, lås som inte funkade, elproblem, etc.
Men en sak är säker, det var lättare att fixa och laga själv.

#11
2019-10-30 20:20

Accord -89... jag hade en -91 och den hade följande fel: bromsoken bak sönder, en fjäder fram brusten, kylaren började läcka.. byte av koppling (ca 10 tkr), rost lite överallt.... din bror måste haft tur! Min Honda gick 18000 mil innan jag tröttnade, då hade jag köpt den för 47000 kr och lagt 50000 kr i reparationer. Nä, på 90-talet rostade bilarna upp, man fick byta hur mycket som helst. Nog har det blivit bättre, bilarna är nu så pass bra att märkesverkstäderna måste lura kunderna....förr i tiden hade de hur mycket jobb som helst.

#12
2019-10-31 09:35

Ja kan den bli så vettig som 2018-19.
Knappast för pengarna.
Man får kanske köpa den sista som dom leverera ut innan den nya för den lär öka i pris rätt ordentligt.
Idag är det bästa kombiköpet vad det gäller pris komfort och utrustning för pengen.

#13
2019-10-31 06:56

Där har vi det.... Priset!
Japp det kommer stiga antar jag och då är den inte så prisvärd längre utan bara en påkostad budgetbil

#14
2019-10-31 11:31

Priserna har tyvärr rasat iväg, min -13 kombi med DSG kostade mig 210 tkr...idag måste du upp ca 50tkr för att få liknande bil. Då finns det garanterat andra märken och modeller som är mer prisvärt. Det blir nog inte Skoda nästa gång pga priserna även om bilarna håller bra kvalitet och god komfort.

#15
2019-10-31 14:38

Stygga
Det har kunnat gå att handla nuvarande modell med trepip och dsg på kampanj för mellan 200-210 tkr.

Men jag tror att med den nya modellen så klickar priserna upp ett snäpp.

#16
2019-10-31 17:41

Värd att vänta på!

#17
2019-11-02 09:15

Även om priset höjs lite så får man mycket bil för pengarna

#18
2019-11-02 21:19

Som nya Golf fast 12,4% sämre.

#19
2019-11-04 17:34

Som GRP säger tror dom lättlurade som inte provat och ägt och kört båda två.
Octavian har flest fördelar och är kostnadseffektivast.
Och man åker minst lika bra och komfortabelt i octavian

#20
2019-11-04 23:38

Jo jag, har både Golf och Octavia... och Golfen drar mer bränsle, och jag gillar Octavian mycket bättre. Tyvärr har jag inte provat Fabia, kanske till och med denna är bättre än en Golf? Har inte riktigt förstått att en Golf kan vara så attraktiv, och dyr...speciellt dyr!? Erkänner att Golf är ett säkert kort, en väldigt bra "all-round" bil.. men är den inte lite väl höjt till skyarna?

#21
2019-11-05 14:34

Är det (i princip) bara Octavia kombi som säljs i Sverige?

#22
2019-11-06 12:20

Vet vi om laddhybriden kommer finnas från början?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.