Nästa artikel
Nya krockkuddar sparar liv
Nyheter

Nya krockkuddar sparar liv

Publicerad 25 juni 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Vid den internationella bilsäkerhetskonferensen Enhanced Safety of Vehicles (ESV) presenterade det svensk-amerikanska bilsäkerhetsföretaget Autoliv två nya krockkuddar som kan rädda tusentals liv och förhindra tio gånger så många allvarliga personskador.
Den ena krockkudden - The Bumper Bag for SUVs - minskar skadorna när en stadsjeep eller annat högt fordon kolliderar med en vanlig personbil eller annat lågt fordon. Den andra krockkudden Front Edge Airbag - skyddar fotgängare som blir påkörda av stadsjeepar och andra höga fordon.
Enbart i den europeiska trafiken dör varje år 10.000 fotgängare och andra
oskyddade trafikanter. EU har därför infört bestämmelser om fotgängarskydd och
2012 planerar EU skärpa dessa regler. Autoliv har därför utvecklat en "aktiv
motorhuv" som skyddar fotgängare vid en kollision. Motorhuvens kant närmast
vindrutan lyfts ca 10 cm med hjälp av krockkuddar så att motorhuven fjädrar när
fotgängaren faller över bilen och slår huvudet i motorhuven eller
vindrutefästet. Systemet, som Autoliv haft i serieproduktion i över ett år,
visades på ESVs konferens 2001.

Stadsjeepar särskilt farliga

grund av sin höga och tvära front är stadsjeepar särskilt farliga för
fotgängare. Dödsrisken är ca 2.5 gånger större när en stadsjeep kör på en
fotgängare än när påkörning sker med en vanlig personbil. En annan skillnad är
ytorna på fordonen. Medan de flesta dödsolyckor med personbilar beror på att
fotgängarna slår huvudet i motorhuven eller vindruteområdet, orsakas de flesta
allvarliga skador och dödsfall från stadsjeepar när motorhuvens främre kant
träffar fotgängarens bröstkorg. Autoliv har därför utvecklat en krockkudde just
för detta område på stadsjeeparna. Krockkudden aktiveras med en s k pre-crash
sensor (t ex radar) några hundradelar av en sekund innan stadsjeepen träffar
fotgängaren.

“Bumper Airbag"
Även den andra nya krockkudden - The Bumper Airbag - skyddar
fotgängare, närmare bestämt deras ben. I testerna mer än halverades krockkraften
mot benen och alla värden hamnade inom de nivåer som EuroNCAP ställt upp för att
skydda fotgängarnas ben.

Flest liv väntas dock krockkudden rädda i en
annan typ av olyckor, nämligen när en stadsjeep eller annat högt fordon rammar
in i sidan på en vanlig personbil. Stadsjeepen träffar oftast mitt i "veka
livet", ovanför bilens energiupptagande golvbalk. Följaktligen
är det enligt olycksstatistik mellan 27 och 48 gånger farligare att befinna sig
i en personbil än i en annan stadsjeep vid en sådan sidokollision.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.