Bild
Nästa artikel
Nya BMW X7 – rekordgrillad bjässe
Nya BMW X7 – rekordgrillad bjässe

Nya BMW X7 – rekordgrillad bjässe

Nyheter

BMW:s nya suv-flaggskepp gör entré med ett stort leende.

Den njurformade grillen som pryder fronten på X7 är den största i BMW:s historia. Även bilen är en baddare med sina 5,2 meter i längd.

Bilen har tre sätesrader och är sjusitsig som standard. Det går också att få den med två sittplatser på andra raden. 750 liter får det plats i bagageutrymmet med tredje sätesraden nerfälld. Skulle man istället fylla bilen med maximalt antal passagerare krymper lastmöjligheterna ner till 326 liter. Sätena fälls med hjälp av el. BMW försäkrar att även två vuxna passagerare kan åka bekvämt på längre resor sittandes på den tredje sätesraden.   
 

Nya BMW X7 – rekordgrillad bjässe

Specifikationerna varierar beroende på marknad, men i USA ingår panoramaglastak. Annat som är standard är adaptiv luftfjädring med elektroniskt styrda dämpare. Markfrigången är 22 centimeter och bilen kan höjas eller sänkas med 4 centimeter från normalläget.
 

Nya BMW X7 – rekordgrillad bjässe

Förarmiljön har digitalt instrumentkluster och i infotainmentsystemet finns röststyrda Intelligent Assistant.

Motoralternativen är sexcylindriga med åttaväxlad automatlåda. Bensinmotorn xDrive40i på 340 hästkrafter och kostar från 872.000 kronor. Vidare finns xDrive30d på 265 hästkrafter med en prislapp på 859.800 kronor, samt prestandamotorn M50d på 400 hästkrafter, vilken går loss på 1.094.800 kronor. Bensinmotorn är utrustad med partikelfilter som ska hålla nere utsläppen och dieselvarianterna har SCR-katalysator med AdBlue-rening.  

BMW X7 byggs i BMW:s fabrik i Spartanburg, USA. Lansering sker i mars 2019.  

Diskutera: Vad tycker du om BMW X7?

Nya BMW X7 – rekordgrillad bjässe
Taggar: Nyheter, BMW X7

Kommentarer

#1
2018-10-17 09:33

Synd att även BMW börjar med mastodontgrillar men det skall kanske vara så på en sån här kloss till bil. Den är ju snudd på en stridsvagn.
Verkar som om biltillverkare idag försöker ta fram så stora och tunga bilar som möjligt. Försöker kanske efterapa USA där många sitter helt ensamma och kör runt i sina jättesuvar.

#2
2018-10-17 09:37

En stor och resursslukande koloss i Svenssons ögon men kommer att göra succé som fotbollsmammabil i landet i väster.

#3
2018-10-17 09:38

Den slår BMW i3 i fulhet vilket i praktiken är omöjligt då det enbart är duster som är fulare.

#4
2018-10-17 10:17

Går hyfsat lätt att begränsa detta med SUV i 2 ton klassen. Inför lastbilskort för dem eller begränsa hastigheten till 80 km/h..

#5
2018-10-17 10:26

Ful, klumpig, dyr och totalt onödig. Vill man ha en gigantisk suv så är en Range Rover det självklara valet.

#6
2018-10-17 10:28

Fruktansvärt ful - och otidsenlig.

#7
2018-10-17 10:31

Håller med, en Range Rover är det jag skulle välja i gigantsuv-kategorin. Men är de 7-sitsiga?

#8
2018-10-17 10:35

Det var väl ändå något av det fulaste i bilväg som BMW klarat att konstruera.

#9
2018-10-17 10:42

Inte vacker, snarare vulgär i hela sin skapelse men kommer som sagt att slå bra i USA. Det är ju därför den ser ut som den gör och facto byggs där. Sen kommer det att dyka upp sådana även i svenska städer bland de som tycker det är högsta status. "Bigger is Better"

#10
2018-10-17 11:03

Tycker den "grinar illa". En design som är ljusår från BMW's vanliga subtila formspråk.
Är med all säkerhet ritad i USA, där de fortfarande kan tanka för 5kr/liter, och formges för att köra sonen till busshållplatsen 50 yards bort.

#11
2018-10-17 11:15

Den här typen av fordon är väldig frekventa i USA. Och har man kört och färdats i dem förstår man varför. Bekvämt och med slösande utrymmen.

BMW gör uppenbarligen bedömningen att det finns en efterfråga även här och erbjuder därför modellen. Det tycker jag är positivt, eftersom de köpare som då vill ha bilen ifråga också kan få sitt behov tillgodosett.

Själv skulle jag kunna tänka mig en. Men efter att ha stiftat närmare bekantskap med Audi Q8 i förra veckan (den står på Münchens flygplats, i transithallen - lustigt nog alldeles intill BMW;s nya 800-serie;-)) så vet jag inte vilken som är att föredra. Även Audin är riktigt fin.

Bekvämt är det i alla fall. Men så myrket prestanda blir det förstås inte. Det är ju heller inte syftet.

MVH AL

#12
2018-10-17 11:53

Instämmer med Stygga
Detta borde begränsas genom att sätta en gräns på max 2 ton för personbilar.

#13
2018-10-17 12:17

Ingen bil som jag skulle kunna tänka mig. Vi är bara 3 i familjen och även om vi ofta har behov att åka 5 i bilen så räcker vår X3:a till ändå. Dock kan jag, som A.L. säger förstå att biltypen är populär. Innerutrymmena i dessa bilar kan ingen kombi matcha. Speciellt om man ska sitta tre stycken i baksätet. Visst finns det MPV:er, men flertalet av dessa har ganska hårda stolar i baksätet (finns säkert undantag) och de bygger uteslutande på framhjulsdrivna chassin, vilket gör dem ordentligt framtunga. Vill man ha en riktigt rymlig bil med fina köregenskaper och fantastisk komfort så finns det inga alternativ till Mercedes GLS och BMW X7.

#14
2018-10-17 12:59

Jag tycker grillen passar in bra i den övriga designen......

#15
2018-10-17 13:29

Nej precis Skodaägare. För de som tycker att sådana här fordon är värda merkostnaden skall givetvis marknadens aktörer då också tillhandahålla sådana alternativ. På så vis fångar marknaden upp behovet och matchningen mellan utbud och efterfrågan förbättras (=samhällsekonomisk nytta)

Tycker man som köpare något annat kan man ju då välja ett sådant alternativ istället. Varje person och konsument avgör själv.

MVH AL

#16
2018-10-17 15:32

Jag har en invändning, AL: Marknadens aktörer kan faktiskt i dessa miljötider komma överens om att INTE förse marknaden med den här typen av bilar - ett eventuellt behov "tvingas" då tillgodoses av det redan befintliga utbudet. Marknadens aktörer måste alltså inte tillhandahålla produkter som kan klassas som "ej lämpliga utifrån rådande värderingar". Den här bilen är ett praktexempel på allt detta i en tid då miljö och hälsa står i centrum.

Det finns många branscher som skulle må bra av att inte till leda försvara otidsenliga produkter med att det finns en efterfrågan. Efterfrågan måste inte vara en "ekonomisk naturlag" i vissa specifika avseenden. Marknadens aktörer borde alltså känna ett ansvar att säga nej till vissa typer av efterfrågan. Marknaden behöver inte dessa miljömonster och tillika rullande dödsfällor, och då kan aktörerna gemensamt välja att avstå från att tillhandahålla dem.

(Nu kommer du att hålla en lektion i hur en marknad fungerar och allt det där, men bespara oss den är du snäll.)

#17
2018-10-17 16:25

Nej då, någon lektion tänker jag inte hålla. Du ser ju uppenbarligen det orimliga i ditt ställningstagande själv.

Att man som enskild individ har en värdering representeras i det konsumtionsval man gör. Om tillräckligt många gör ett val får vi ett produktutbud som fångar upp dessa värden, både för och emot bilar som BMW X7 och för och emot blodsbatterier, sportbilar eller renodlade lyxvagnar (osv).

Och så är även fallet med BMW X7. Där är efterfrågan på produkten såpass stor att det behövs producera en modell som möter behovet. Jag kan inte se på vilket sätt det är mindre rätt eller fel än något annat. Det är nämligen bara en frågan om värderingar.

Tycker man sedan att denna värdering inte stämmer överens med den egna, är det bara att låta bli att handla. Att däremot göra den egna normen till en allmängiltig objektiv sanning låter sig inte göras hur som helst. Det blir i slutändan helt orimligt. För mig veterligen finns det inga värderingar som kan rangordnas, utan de bestäms individuellt. Och de skall bestämmas individuellt och få uttryckas fritt, en åsikts- och yttrandefrihet som i alla fall jag är beredd att gå i döden för.

Alltså: Vill man köpa en X7 är det fritt fram. Det är vare sig mer eller mindre förkastligt än något annat.

MVH AL

#18
2018-10-17 16:19

+1 på A.L.s inlägg

#19
2018-10-17 16:29

Är det inte bättre att lägga begränsningar i utsläpp och energi förbrukning? Låt oss säga att 2019 får inga bilar över en viss nivå på dessa parametrar släppas ut på marknaden!? Jag menar, många resonerar nog som A.L, jag vill ha produkten oavsett hur mycket den förstör miljön, eller säkerheten på vägarna. En del kanske till och med kör runt i en buss full med lyx om man nu har råd med det. Jag säger det igen, hela den här SUV trenden med allt högre krav på komfort, högt insteg och kanske "added security" I form av allt tyngre bilar kommer att sluta i katastrof. Vi måste väl få ned förbrukning/elförbrukning på bilarna istället för att öka?

#20
2018-10-17 16:47

Notariusoublicus

Varför skulle de göra det? Biltillverkare är redan under hård press som det är med EU:s utsläppskrav medan matindustrin, transportsektorn utöver privatbilismen och flygindustrin får släppa ut hur mycket skit som helst utan att någon bryr sig.

Jag tycker att X7 är onödig men inte pga utsläpp.

#21
2018-10-17 16:52

Vargen: Jag har inga problem med att du vill propagera och påverka folks värderingar. Det är din fulla rätt i ett demokratiskt och fritt samhälle att argument för att folk inte bör välja en SUV när det finns en Skoda Octavia att tillgå istället:-).

Men att däremot tvinga folk att agera på ett sätt som stämmer överens med just dina värderingar är dömt att misslyckas. Ett sådant system leder ofrånkomligen oss mot en totalitär stat, med åsiktsförtryck, korruption, fattigdom och återkommande brott mot mänskliga rättigheter.

Därför kommer du aldrig få mig att acceptera förbud eller regleringar, i princip inte ens vad du än lägger fram för subjektiva ståndpunkter. Den enskilda individen avgör fortfarande själv bäst vad som matchar dess behov. Det kan aldrig bestämmas centralt, inte ens av Styggavargen:-).

Av det skälet finns också BMW X7. Kunderna tycker att den behövs. Den dagen kunderna tycker annorlunda så kommer den också försvinna. Svårare är det inte.

MVH AL

#22
2018-10-17 16:51

A.L: Du missade hela poängen. Läste du ens hela mitt inlägg?

#23
2018-10-17 16:54

AL
Att man har vissa värderingar i det egna konsumtionsvalet betyder inte att det är bra värderingar. Det finns en anledning till varför tex narkotika är förbjudet. Totalkostnaden väger tyngre än den enskildes egenintresse.

#24
2018-10-17 16:57

Notarius: Ja jag läste precis vad du skrev. Men det finns inget däri som rättfärdigar vare sig central styrning eller "frivilliga" överenskommelser underbyggda med subjektiva värderingar (som aldrig blir en realitet i alla fall). Bilfabrikörernas moraliska kompass sträcker sig nämligen hela vägen fram till sista raden i bokslutet, och i slutändan aktieägarnas avkastning. Därför finns X7 ända fram tills dess att marknaden (av det ena eller andra skälet) inte tycker att den skall finnas längre.

Och just nu tycker marknaden att den skall finnas.

MVH AL

#25
2018-10-17 16:58

Axa: Det återstår för dig att visa huruvida en X7 är samhällsekonomiskt mer förkastlig (jämförelsen med narkotika) än en annan valfri bilmodell.

Sanningen är att det inte är möjligt, särskilt inte hos denna modell.

MVH AL

#26
2018-10-17 17:19

Vi får hoppas på att kunder(och BMW) illa kvickt kommer på att denna modell är otidsenlig. Vi som nu redan tycker att den är otidsenlig och att BMW har fattat helt fel i vilken typ av modell som skall finnas på marknaden, kan ju sluta köpa BMW. Det skulle vara en bra start. Likafullt som man kan sluta köpa VW och en del andra fuskare på marknaden. Det är trots allt konsumenterna som till slut kan fälla avgörandet.

#27
2018-10-17 19:32

Jag är ju inte mycket för förbud och miljöhysteri, men här är gränsen även för mig passerad och då återstår det att be EU att förbjuda den här typen av bilar. Faktiskt. Om konsumenterna inte själva förstår att det är åt helsike med bilar på bortåt 2 300 kilo och med motorer på 400 hk som släpper ut bortåt 350 gram per kilometer, måste någon annan ingripa. EU kan gott sätta ett maxtak på - låt oss säga - 220 gram per kilometer i ett första steg - helt enkelt lagstifta bort dessa bilar. Och bara vikten är ett problem i många aspekter, bland annat var beträffar trafiksäkerheten - alltså för andra, mindre bilar ... Här skulle faktiskt också försäkringsbolagen kunna vägra att försäkra den här typen av bilar.

Helt enkelt: Om inte tillverkare och konsumenter själva inser dårskapen med en sådan här bil, måste en myndighet ingripa. En sådan här bil är samhälls(ekonomiskt)förkastlig.

#28
2018-10-17 18:33

Förhoppningsvis behöver jag aldrig sätta mig i en sådan här bil för jag hade skämts.

#29
2018-10-17 20:12

Många konsumenter klarar inte att fatta förnuftiga beslut och därför måste myndigheter sätta gränser. Denna BMW är ett exempel på där gränsen är passerad gällande hänsyn till miljön och medtrafikanter.

#30
2018-10-17 20:13

Jag tror inte att jag kommer köpa en sån. Den ser lika lockande ut som en XC90.

#31
2018-10-17 20:20

Köparna för dessa monstersuvar finns bland nyrika i USA, Ryssland och Kina. Där bryr sig få om utsläppssiffror per kilometer, och drivmedelspriset är är också försumbart. I dessa länder väcker sådana bilar bilar beundran och ger status till ägaren. Ingen skäms där för att sätta sig i en X7:a...

#32
2018-10-17 21:55

AL
Ett exempel. Ju mer tyngre trafik och tunga bilar, desto mer buller, desto mer behöver satsas på bullersanering.
Ett annat exempel är ju att det går åt mer material och råvara åt större bilar som måste hanteras vid skrotning vilket ökar totalkostnad.
Ett tredje är att vägslitaget ökar med tyngre fordon. Fler tyngre fordon innebär även att vissa vägsträckor kommer behöva anpassas med avseende på bärighet, kanske även broar och andra typer av övergångar.

Nu menar jag generellt om trenden gick mot större och tyngre fordon.

#33
2018-10-17 22:04

Ja 40-talisten, nostrum, Axa och Stefan Eriksson. Tänk att det finns människor som inte gör samma bedömningar som några nordbor uppe i norr. Människor som rent numerärt är betydligt fler och dessutom har mera resurser. Tänk att dessa vill ha en X7:a.

Säg mig: utifrån en objektiv synvinkel (och utan det svenska ankdammsperspektivet); vad är det som säger att köparnas preferenser är mindre värda än ni som anser att fordon som X7 skall begränsas/förbjudas?

Är det någon universell sanning att denna i sammanhanget förkrossande majoritet inte skall köra X7?.Och om nu ett land utan vare sig militär eller ekonomisk styrka tycker det, vad är det som säger att dessa bryr sig?

Nej det är det givetvis inte. Det finns ingen sådan sanning att visa upp.

Och därför existerar både X7 som Ford F10 samt ett knippe lyx- och sportbilar samt.

Tycker man illa om det låter man bara bli att köpa dessa fordon.

Det som är så talande i dessa spalter är att Sverige är ett extremt land, med ett extremistiskt synsätt. Just detta är visat och här kommer det extra väl till uttryck.

MVH AL

#34
2018-10-17 22:06

Axa. Vägarna är redan dimensionerade efter fordon som har högre massa än två ton. Samma sak gäller buller och vägräcken etc. De tål utan problem en X7:a.

Vägslitaget utgör inget problem hos en SUV och ej heller säkerheten.

MVH AL

#35
2018-10-17 22:47

A.L skriver: "Tänk att det finns människor som inte gör samma bedömningar som några nordbor uppe i norr. Människor som rent numerärt är betydligt fler och dessutom har mera resurser. Tänk att dessa vill ha en X7:a."

Då ska vi se: Alltså finns det många människor som gör en felaktig bedömning! Att de är fler till antalet är självklart om du ställer alla nordbor mot resten av världen - en totalt meningslös jämförelse, eftersom ett högre antal människor inte måste betyda att de har rätt. Fortfarande gäller (vilket du inser men inte kan erkänna):

* Vi har att göra med bilar som väger bortåt 2 300 kilo och sliter hårt på vägar och däck.
* Vi har att göra med bilar som utöver ett oproportionerligt stort krockvåld mot mindre bilar (skade- och dödsrisken i den mindre bilen ökar med typ kvadraten).
* Vi har att göra med bilar som släpper ut kanske 350 gram CO2 per kilometer (!) - och bränner fossilt bränsle därefter.

Nej, A.L: Du svamlar! Om vare sig tillverkare eller konsumenter inser hur korkade sådana här bilar är måste någon lagstifta mot dem - EU, i det här fallet. Sätt en maxgräns för utsläpp och vikt! Det märks att du saknar argument för nu babblar du som de blinda slåss!

#36
2018-10-17 22:59

Det finns ju redan utsläppsbegränsningar för co2 som man måste nå med hela modellprogrammet. Det gör man inte med bilar som X7 mfl. Det förstår alla. Förövrigt är bilen skitful, finns ingen harmoni.

#37
2018-10-17 23:11

Shogun: Det som jag är ute efter är att EU måste skala bort de värsta avarterna genom lagstiftning, eftersom det inte är bara utsläppen som är grejen utan också väg- och däckslitage samt inte minst krockvåldet. Konsumenterna är inte mogna uppgiften, helt enkelt. Och vad blir nästa steg om inget görs? X9 med 2 600 kilo, 550 hk och 430 gram per kilometer? När en målgrupp är mätt föds ju nästa … X11?

#37
2018-10-17 23:14

Dubbelpost.

#38
2018-10-17 23:50

Nostrum. Nej jag saknar inga argument. Jag försöker bara vidga vyerna lite och få er att inse att våra milt uttryckt extrema ideal inte gäller ute i stora världen. I länder som USA är sådana här fordon väldigt vanliga och det är också därför som de produceras. USA är nämligen världens största ekonomi. Slår man ihop dem med Kina och Ryssland - länder som också efterfrågar sådana här klunsar - framstår norden som en ytterlighet. Och ytterligheter är det sällan någon som lyssnar på och allra minst inom bilproduktion.

Så X7 kommer att produceras antingen om några svenskar får för sig att begränsa dem eller inte. Och det är förstås positivt att de som efterfrågar sådana här produkter också får sina behov tillgodosedda, eller hur?

Angående skaderisk kan tilläggas att det finns lösningar på det problemet. Lösningar som sitter monterade i dessa fordon. Autonom teknik löser både den högre massan som mängder av potentiella skadesituationer. Skillnaden kopplat till smart teknik och inte gör säkerhetsargumentet urvattnat. Återkom om du vill se en kalkyl och beräkningsexempel. Vägslitaget är heller ingen stor avgörande faktor (det påverkas mest av däcksval och hastighet).

Sist men inte minst. Med sju platser blir transportnyttan och potentialen faktiskt högre i en X7 än vilken femsitsig bil som helst, och så även utsläppen. Det är faktiskt därför som en buss kan motiveras. Den släpper förstås ut en hel del i jämförelse med en personbil. Dessutom sliter den på vägarna och utgör en dödsfall för personbilstrafiken. Men trots den höga energiåtgången blir ändå transporteffektiviteten många gånger högre än för vilken liten eller stor bil som helst. Anledningen är att den kan frakta mer människor och dessutom på en (i sammanhanget) mindre yta.

Därför gör många kritiker det på tok för enkelt för sig när de kritiserar sådana här fordon. De har en stor potential, inte minst utifrån ett transportperspektiv.

MVH AL

#39
2018-10-18 01:28

Haha, av de få X7 man kommer möta så kommer det inte sitta mer än en i bilen. Det är ju sällan man ser mer än föraren i stora suv när man jobbpendlar. Tror knappast det skulle bli någon skillnad just med en X7.

#40
2018-10-18 07:28

notariuspublicus.

Håller med i sak. Det märkliga är att vi ser dessa monster när vi har dessa utsläppsmål för hela modellprogram för märkena som måste nås inom EU, och klarar man inte dessa så väntar böter. Men man kanske tar den smällen, vad vet jag......därför kanske lagstiftning behövs och/eller höjda böter?! För man betalar ju gång på gång hos tyska tillverkare har vi sett.

#41
2018-10-18 08:33

Miljömässigt och säkerhets mässigt är redan gränsen passerad. XC60/XC90 tog detta till nya nivåer. Vad som anses säker flyttas framåt. V70 ansågs säker för 10-15 år sedan (ca 1700 kg). Nu är gränsen 2 ton. Det har spårat ur. Det sades att bilarna skulle bli effektivare och lättare. V90 skulle väga runt 1600 kg sades det, i verkligheten blev det 1900 kg. Detta har jag tjatat om, speciellt SUV trenden som egentligen mest bygger på rädsla.

#42
2018-10-18 08:48

Kan berätta en liten rolig sak, en bilhandlare i närheten av mig har nu ungefär 5-7 st XC90 samt ett antal XC60 och även en del andra SUV i samma storlek. Dessa var inte hos handlaren för 2 år sedan. Dessa bilar verkar förbli osålda. Speciellt gamla modellen av XC60 även om den bara är 1-2 år gammal med mindre än 5000 mil på mätaren. Jag tolkar det lite som folk vill ha bilarna, men de drar för mycket soppa. Slutsats, bilarna var "omoderna" redan som nya. Tolka mig rätt nu.

#43
2018-10-18 10:38

Ja om ditt antagande stämmer Vargen så kommer priserna att sjunka. Och så är bevisligen inte fallet (trots en utgående och föråldrad modell) .https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_XC60_D4_AWD_3ARS_BEG_GARANTI_NAVI_...

Är det inte dags att släppa ditt hat nu och försöka diskutera sakligt och utifrån gällande lagar och empiri? Det blir ju enbart tramsigt med detta ständiga substanslösa svammel som per definition aldrig stämmer in på kunskapsläget.

MVH AL

#44
2018-10-18 10:53

Om man ska hårddra det så skulle den överväldigande merparten av alla svenska familjer klarar sina transportbehov med en Dacia Logan: https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-logan-ii-mcv-phii-...

Den är lätt, lastar mycket och är bränslesnål. Väljer man en dyrare och kanske lite lyxigare bil än denna så har man redan en onödig bil relativt ens transportbehov. Så ska vi till med förbud så kan vi lika gärna löpa hela linan ut och förbjuda allt annat än Dacia Logan. Liksom man i DDR bara tillät befolkningen att köra Trabant. Intressant är att inte ens Miljöpartiet har på sitt partiprogram att förbjuda vissa biltyper. Och jag tror som sagt att denna bil kommer bli ytterst sällsynt i Sverige så herrarna behöver nog inte oroa sig över att behöva möta en i trafiken. Bonus-malus-beskattningen kommer ta hand om den saken.

#45
2018-10-18 11:00

Man kan ju fråga sig hur många som har behov för en 7-sitsig bil. Men kanske är det så att de här kolosserna är skapade främst för att väcka uppmärksamhet. BMW har alltid en tidlös design och det hedrar dem. Inte som många asiater som ser ut som ett A-4 papper man skrynklat ihop och försett fyra hjul Ett stort problem är att parkeringsrutorna inte är dimensionerade för de här suvarna med mått som en mindre lastbil. Det är inte kul att hamna bredvid en stor suv som klämt sig in i en tom ruta och lämnar i stort sett inget mellanrum alls till nästa bil. Som gjort för att få skador efter uppslängda dörrar.
Vad gäller modet för grillar verkar det vara störst är vackrast. Tycker det numera ser ut som man satt in en stor färist i fronten.

#46
2018-10-18 11:55

Skodaägaren
Jag själv anser att den här storleksklassen är i övervägande fall onödig. Men jag förespråkar inte förbud. Däremot ser jag gärna att tex maxgränsen för personbil ligger lägre än dagens 3,5 ton. X7 med största motor kommer väga närmare 2,6 ton. Med hänsyn även till antalet möjliga passagerare är det att kalla personbil?
Det ställs ju krav på de som vill framföra tung lastbil, varför inte införa ett särskilt körkort för tunga personbilar och lätta lastbilar mellan 2,5 till 3,5 ton?

#47
2018-10-18 13:14

"Det ställs ju krav på de som vill framföra tung lastbil, varför inte införa ett särskilt körkort för tunga personbilar och lätta lastbilar mellan 2,5 till 3,5 ton?"

Det kanske man kan göra, men hur stor procent av den svenska personsbilparken väger mellan 2,5 till 3,5 ton att det skulle vara motiverat? Det såldes 216 Mercedes GL/GLS under 2017 i Sverige. Så de kryllar ju inte direkt av dem på svenska vägar. Och hur många specialkörkort och förbud vi än inför i Sverige så hindrar vi ju inte jänkarna att köpa dessa och fara runt med dem. I USA såldes det 32000 GLS under 2017 så det är ju lite skillnad.

#48
2018-10-18 13:23

Eh, Skodaägare... många nya bilar ligger på ca 2 ton idag, X5, Q5, XC60, XC/V90, X-Trail osv. Många av bilarna är inte ens så speciellt stora rent lastmässigt. Det är rätt stor skillnad på att köra en bil som väger 2 ton istället för 1,5 ton. Nu när batterier och hybrider blir vanligare så drar det iväg. Har för mig att en V60 laddhybrid väger in på 2,2 ton! Det lustiga är att alla blir förvånade över att en SUV i dessa viktklasser drar så mycket soppa, men väldigt logiskt tycker jag.. dels den ökade vikten på flera hundra kilo mot en vanlig mellanklass kombi, och högre luftmotstånd ger DUBBEL FEL! Men visst, jag kan säkert simulera en motsvarande X5:a genom koppla på ett släp som är olastat (simulerad öka luftmotstånd), stoppa in 4 st 100 kg säckar i bagaget på min Octavia. (Ibland har jag god lust att göra ett sådant experiment för att se om det stämmer...).

#49
2018-10-18 13:27

Nu tycker jag "designnissarna" får ledigt ett tag. Verkar ju finnas hur mycket pengar som helst när det kommer till att "forma" både bilens interiör och exteriör. Sedan reklamen för dessa SUVar. Det som flimrar förbi är fjäll, havsstränder, ökenlandskap, skogsvägar, kurviga alpvägar med som det verkar ingen annan trafik. Väldigt verklighetstroget. Säkert används SUV i Sverige just för sån körning. Förlåt om jag tvivlar. Håller med den som skrev att pengarna borde användas till att göra bilarna mer "miljövänliga".

#50
2018-10-18 13:44

"Många av bilarna är inte ens så speciellt stora rent lastmässigt."

Du räknar alltid lastförmåga i VDA-liter. Bara för att en bil lastar många skumgummiklossar så betyder inte det att lastutrymmet är så lättanvänt. Min förra Skoda Superb lastade 100-liter mer än min nuvarande X3:a. Men lastutrymmet var smalt och inte speciellt högt. Dessutom sluttade bakrutan kraftigt. Fick inte in vår undulatbur i Skodan, just på grund av bakrutans lutning. Inga som helst problem att få in den i X3:an, som har ett bredare utrymme och mer fyrkantigt och är därför mycket lättare att lasta.
Men det är klart komfort och krocksäkerhet väger. Tar man bort komforten och lämnar kvar lite krocksäkerhet så får man en Dacia Logan. Den väger 1211 kg och bagaget tar 575 liter. Förstår egentligen inte varför du inte skaffar en sådan? Du som hela tiden förespråkar lätta bilar. En Octavia TSI 115 väger 150 kg mer och tar 610 liter.

#51
2018-10-18 13:49

Ingen kan ju iaf påstå att vi har för hårda bränsleskatter i EU när såna här kolosser säljs i relativt stora antal..

#52
2018-10-18 13:58

Stora antal? Det såldes totalt 4500 st MB GLS i hela EU under 2017. Det kan man väl knappast betrakta som ett stort antal:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_GL-Class#Sales_figures

Att jämföra med 127000 E-klass:

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/mercedes-benz/mercedes-b...

#53
2018-10-18 17:18

Skodaägare, vi har nog helt olika synvinklar. Du förespråkar att vikt har med komfort och säkerhet medan jag menar på att detta inte är ett likhetstecken. Men visst, du kan inte göra en lätt krocksäker bil när alla bilar runt dig väger det dubbla. Jag tycker man måste utmana konceptet bil, utvecklar detta till något bättre och mer miljömässigt istället för att varje generation bilar lägga på mer vikt, men "komfort" osv. Är det rullande "vardagsrum" vi skall åka runt i på 3 ton om några år? Jag anser att det hela gått överstyr sedan SUV trenden kom igång på allvar och nu med ännu större bilar, vissa så stora att de ser ut att vara byggda i en helt annan skala (typ XC90). Visst du kan alltid dra kortet komfort och säkerhet, men någonstans så kommer alla vilja vara lika säkra på vägarna och förr i tiden var det möjligt. Men idag är det endast rika personer (1 procentarna) som kommer råda att köra dessa "lätta lastbilar" och som varken kommer att bry sig om miljön utan bara tänka på sin egen säkerhet. Men alla andra då? Miljön? Jag förespråkar absolut inte en Dacia, jag gillar inte ens småbilar... men nu diskuterar vi dessa allt större SUV's som kommer ut på marknaden samt att medelvikten kommer att gå upp flera hundra kilo per bil för att SUV är det nya vi skall ha. Dessutom händer detta nu, i tiden där vi verkligen måste minska utsläppen... har tendensen blivit att utsläppen istället ökar. Jag är 100% säker på att inget förändras till det bättre, egoism och säkerhet kommer göra att de mest olämpliga bilarna kommer att säljas, vilket skapar efterfrågan på ännu säkrare (och tyngre bilar)... och detta har redan skett i USA, och det tar mindre än 10 år att få ett land med rationella bilar till att fyllas på med dessa nya mindre miljövänliga bilar. Många större SUV måste nästan ha fyrhjulsdrift tex, för att kunna köras på ett bra sätt vintertid (för tunga för sitt eget bästa). När min Octavia byts ut om ett par år, blir det nog en 2 tons bil för mig med, inte för att jag vill ... utan för att jag måste för att kunna garantera att min säkerhetsnivå blir likvärdig andras. Jag kommer antagligen att mer eller mindre tvingas köra en större och tyngre bil än jag behöver. Därför tror jag SUV trenden är farlig, många ser sin granne komma hem med en ny "stridsvagn" och tänker att man måste skaffa något liknande. Tänk om denna "tävlan" istället gått ut på att skaffa den miljövänligaste bilen... mindre bil tex osv. (andra kriterier som styr).!?

#54
2018-10-18 17:51

Skodaägare
Hur dem gör i andra länder är skit samma. Frågan är hur vi vill ha det i Sverige.

#55
2018-10-18 18:51

Ett utseende som inte ens en riktigt kärleksfull mor kan tycka om... sen kan man ju nästan tycka att den är lite stor. Men det kanske är BMW:s bidrag till att försöka minska försäljningen av stora energislukande SUV:ar.;)

#56
2018-10-19 08:29

Den väger ungefär som Model S och mindre än Model X - bilar det sällan gnälls på.

#57
2018-10-19 08:25

"Skodaägare
Hur dem gör i andra länder är skit samma. Frågan är hur vi vill ha det i Sverige."

Som jag redan påpekat så säljs det inte så många av dessa i Sverige att det är ett problem, så man behöver nog inte införa några förbud mot dessa i Sverige, eftersom knappt någon kommer köpa dem.

#58
2018-10-19 08:44

"Du förespråkar att vikt har med komfort och säkerhet medan jag menar på att detta inte är ett likhetstecken"

Komforten i en bil sitter huvudsakligen i karossen och i hjulupphängningen. Vill du ha låg ljudnivå och minimera vibrationer i bilen så måste karossen vara styv och man måste ha stora bussningar och hjälpramar i hjulupphängningen. Allt detta kostar vikt. Det är klart att man kan göra hela bilen i kolfiber som är både styvt och lätt, men det är alldeles för dyrt för att använda i stor skala i dagsläget. Så vill man sänka vikten så måste man sänka komfortnivån eller säkerhetsnivån, eller båda. Att det finns olika bilar på marknaden är ju för att folk har olika krav. Vissa vill ha högsta möjliga komfort och vill gärna betala för det, medan andra bara vill ha billigast möjliga transportmedel. Detta gäller ju inom alla områden. Vissa tycker det är okej att bo 3 personer på 60 kvm, medan andra måste ha 300 kvm. Ska vi börja reglera folks bilval så kan vi ju lika gärna börja reglera hur de bor också. Vem "behöver" egentligen en villa på 300 kvm? Sen kan man tycka illa om vissa saker, men det enda sättet att styra folk i en marknadsekonomi är genom skatter. Tycker redan detta fungerar ganska väl i Sverige. Hur många svenskar åker omkring i Cadillac Escalade och Chevrolet Suburban? Redan innan Bonus-malus var de ovanliga, och nu tror jag du inte kommer se en enda eftersom årsskatten lär hamna på över 20000kr. Tjänstebilisterna efterfrågar ju nu också laddhybrider i en takt som tillverkarna inte kan leverera.

"Visst du kan alltid dra kortet komfort och säkerhet, men någonstans så kommer alla vilja vara lika säkra på vägarna och förr i tiden var det möjligt."

En video från "förr i tiden":

https://www.youtube.com/watch?v=eh9biNZ__4c

Och en video från nutiden:

https://www.youtube.com/watch?v=v708z67ALww

Jag skulle nog snarare säga att det är bättre nu än förr i tiden eftersom biltillverkarna numera tvingas jobba med kompabilitet. Alltså när de utformar bilarna så måste de också tänka på vad som händer med motparten i en krock.

#59
2018-10-19 12:20

Många undrar varför folk köper kombi när man bara ibland använder hela lastutrymmet och då kan man kontra med varför man köper en sjusitsig suv när alla sittplatserna nästan aldrig används. De flesta sitter ju ändå ensamma och pendlar till och från jobb.

#60
2018-10-19 12:24

Kommentar till Swemba: Jo, det är många som gnäller på Model S/X vikt. För de är ju aptunga. Men där är inte problemet att det går åt mycket energi för att flytta vikten. Det eftersom elmotorn är såpass mycket effektivare jämfört förbränningsmotorn. Där är problemet att det går åt alldeles för mycket resurser att tillverka de tunga batterierna.

#61
2018-10-19 13:41

Det är nåt med designen som gör den rent osmaklig. Den liksom förstärker alla fördomar om biltypen. GLS är en snygg bil med pondus och fina proportioner (iallafall den första - den nya är helt ok men väl rund). Det här är bara... Jag vet inte. Dollargrin? Sugga? Säkert en fin bil i sig men med den designen och BMWs "kvalitet" så skulla jag välja GLS alla dagar i veckan.

#62
2018-10-19 16:48

BMW X7:
+ Överfet bil, även om jag själv inte gillar SUV.
+ Design faktiskt riktigt bra. Skulle dock vinklat bakrutan mer, för nu den ser lite baktung ut, på bild iallafall.
+ V8 bensin finns kvar.
+ Ratten är inte platt i botten.
- Nya instrumentpanelen är ful och ger ett ociviliserat intryck med för mycket olika färger och plottrighet och dynamik utan mening. Varför inte ha en "Analog mode" med riktiga mätare för oss med stil (som inte väljer rött läder på stolarna).
- Synd att inte de lägger in V12 från 760 i denna bil som de gjorde med Cullinan.
- Vad hände med "Förarmiljö" och "Trafiksäkerhet" ? Dagens gränssnitt med touchkontroller (inte bara BMW) som inte kan nås under körning på ett trafiksäkert sätt, hur kan det överhuvudtaget vara tillåtet och varför är det ingen som kritiserar eller diskuterar detta?

#63
2018-10-20 00:45

Grotesk "bil"!

#64
2018-10-20 08:25

Ja nåra tycker om X7:an medan andra väljer något annat som bättre passar in på deras preferenser och behov. Kan fortfarande inte se det underliga i det.

Att några aktivister uppe i norden sedan inte tycker att övriga delen av världens bilköpare skall åka omkring i sådana här bilar är det ingen som bryr sig om. Ingen lyssnar nämligen på eller sätter någon tilltro till extrema rörelser som plaskar omkring i sin lilla inskränkta och navelskådande ankdamm. Och historiskt sett är vi slla glada över det:)

.

MVH AL

#65
2018-10-20 09:49

@Hackenbush, det är snarare tvärtom. Kombi har vid ett par tillfällen kommit upp som replik till gnället på SUV och allt annat som vissa tycker är "onödigt". Att ha en stor kombi i passat-klass som man 90% av tiden färdas ensam i och utan att utnyttja lastvolymen, är helt ok och norm bland gubbarna här på ViB, trots att dessa lika gärna skulle kunna åka runt i en Aygo. SUV eller ens fyrhjulsdrift anses onödigt och förkastligt, av den enda anledningen att gubbarna på ViB inte själva har det. Att samma retorik egentligen klassar allt som den moderna västmänniskan lägger pengar på som onödigt, vill man inte veta av.

#66
2018-10-20 10:14

Swemba: +1. Precis vad jag försökt föra fram ett stort antal gånger. Man kan ju t.ex fråga sig varför man måste bo i en villa på 200 kvm, när man för det mesta inte är där om dagarna. Och hur ofta använder man alla 200 kvm egentligen?

#67
2018-10-20 10:35

AL
Eller så kan man vända på det. Ska några SUV-aktivister manipulera gamla (och unga) människor att tro att SUV är det rätta valet.

#68
2018-10-20 10:40

Swemba, Skoda
Sedan finns det en klick som har insett det bisarra i att sitta åka en SUV själv eller äga 200 kvm som singel. Den klicken byter ner sin kombi till en bil i Golf-klass och flyttar till en mindre lägenhet.
Men jag antar att den stora massan inte ens kan föreställa sig det alternativet för det är helt främmande att gå ifrån devisen mycket vill ha mer.

#69
2018-10-20 11:33

Jösses vilken ful klump.

#70
2018-10-20 11:43

@Axa, hur liten lägenhet då och är inte Golf en onödigt stor och dyr bil?

#71
2018-10-20 11:49

Swemba
Du vill att jag ska svara utifrån ett individuellt perspektiv vilket kan vara svårt. Dock kan man säga att individuella val generellt är egocentriska. Problemet är snarare strukturellt och kan lösas där. Trenden SUV och är ju på något sätt symbolen, bland många andra, för vad som är dilemmat med konsumtionssamhället.

#72
2018-10-20 11:59

@Axa, ja det låter nämligen på dig och andra som att vad som är rimligt inte är subjektivt och upp till var och en utan något som bör regleras.
Därmed borde du/ni kunna säga t ex hur stor bostad man får ha samt vilken typ av bil som man får äga baserat på antalet personer i hushållet.

#73
2018-10-20 12:28

Skönt att veta att en Golf och en mindre lägenhet är det som räcker för att alla skall må bra :-) Jag tycker det är ett större problem att alla inte har råd till en Golf och en mindre lägenhet än att några få har råd till en X7 och en superstor villa.

#74
2018-10-20 12:30

Jag undrar hur klimatet och världen skulle se ut om ALLA som äger en bil idag bytte till Bmw X7. Skulle det bli bättre?

#75
2018-10-20 13:06

Obegriplig fråga. Alla har inte råd med en en X7, inte ens en Golf. Vad vill du ha för svar på din fråga? Även om alla hade haft råd med en X7 skulle de köpa andra saker som kylskåp och bostad istället för en onödigt stor bil? Eller menar du om det blir någon form av global kommunistdiktatur som bestämmer att alla som har bil nu måste byta till en X7?

#76
2018-10-20 13:17

Ett hypotetiskt antagande. Förutsatt att alla hade råd att köpa en bmw X7 vad kulle skillnaden bli jämfört om alla köpte en vanlig sedan istället, miljöklassad med låga utsläpp. X7 lär inte ha speciellt låga utsläpp.

#77
2018-10-20 13:19

@Hackenbush, antagligen skulle miljön bli bättre ja. Jag vågar påstå att en BMW X7 är betydligt renare än genomsnittsbilen globalt sett.

#78
2018-10-20 14:05

Jag förstår fortfarande inte din fråga.

Kan inte du svara på denna fråga:

Vad händer med klimatet och världen om alla människor på hela jorden åker till månen?

Svaret blir ju att alla inte kan åka till månen därför blir det meningslöst att fundera ut hur detta påverkar klimatet.

#79
2018-10-20 14:35

Axa. "Manipulera"? Det är givetvis så att de som gillar SUV väljer en sådan. De som inte uppskattar biltypen väljer något annat. Skillnaden ligger i att de som inte vill ha en SUV anser sig kunna fördöma de som kör eller gillar en sådan. Varför är oklart.

För inte brukar man läsa en massa påhopp på de som väljer eller föredrar småbilar (vars säkerhet och transportpotential är betydligt lägre än hos en sjusitsig SUV).Där respekterar man istället köparnas val.

MVH AL

#80
2018-10-20 16:54

AL
Transportpotential? Då kanske det vore på tiden ifall de som kör 7-sitsiga SUV uttnytjar potentialen.
Vad jag menar med manipulera är konsumtionssamhället är manipulativt genom dess natur att få oss att tro att det är våra egna behov som blir tillgodosedda. I själva verket är det skapade behov i syfte att vinstmaximera. Folk som inte är medvetna sitter och ensampendlar i sin stora SUV eller sitter singel i sin 200 kvm stora bostad, samt har en fjällstuga och två motorbåtar.
Det är skönt att veta att det finns motrörelser.

#81
2018-10-20 17:58

Ja "motrörelsen" till kapitalism är väl kommunism - något jag verkligen hoppas vi slipper.
Sen så tror jag inte målgruppen för X7 är ensampendlaren så ni behöver nog inte oroa er.

#82
2018-10-20 19:58

Det fanns en tid då bilintresserade applåderade en skapelse som denna, teknikspäckad, design i framkant ( i sin genre), en bil för få, helt enkelt en bil att drömma om.

Idag tittar man sig först över båda axlarna och kollar om det är legitimt att gilla en bilmodell innan man gillar, eller ogillar, en bil som denna...

Folk i gemen har idag blivit så ängsliga att de inte kan skilja ingenjörskonst från politik, vad har ni så kallade bilentusiaster på ett forum som detta att göra egentligen, förutom att bedriva en politisk agenda?

Förklara gärna för oss ofrälse vilka bilmodeller som i era ögon har ett existensberättigande, vilka kriterier måste de uppfylla?

#83
2018-10-21 00:01

Axa: Nja, nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Det finns ingen sådan modell och det finns ingen som kan sälja sand i Sahara. Behovet styr produktutformningen. Det är centralt inom all tillverkning och utveckling.

Sedan kan man anse att det är onödigt med både SUV och fjällstuga, och då är det bara att låta bli att köpa sådana ting. Att däremot verka för att vi via centrala beslut aktivt skall sluta upp att konsumera kommer ofrånkomligen resultera i en sänkning av vår levnadsstandard - och i slutändan att både operationer behöver ställas in, att våra gamla inte får någon tillsyn samt att mina barnbarn inte får någon ordentlig skolgång. Personligen är jag inte beredd att göra den uppoffringen och faktum är att det är väldigt få i hela världen som är intresserade av det. De allra flesta människor - och vi blir allt fler - vill istället höja sin livskvalitet. Och det medför ökad belastning på miljön. Alla vill nämligen få det bättre - oavsett vad aktivisterna i norra Europa tycker i frågan.

BMW X7 är ett exempel på att folk vill ha ett bättre liv. Man vill resa bekvämt, med högsta säkerhet och i en snygg förpackning. Har man inte råd eller möjlighet till det må man tycka att de som har den möjligheten inte skall få köra sig en X7. Men åter, det är en utopi att en liten avundsjuk skara bestående av extremister skall styra vad den stora majoritetens konsumtion. Vi kan inte utforma regler efter undantagen och fundamentalisterna. Regelverken utgår istället från den stora massan. Därför finns också BMW X7.

MVH AL

#84
2018-10-21 00:02

Swemba
Haha, det är ju lätt att få för sig det.
Men jag syftade faktiskt på minimalismen.

#85
2018-10-21 00:05

Mycket bra inlägg av Prestigelös. Jag har också tänkt på samma sak. Tidigare diskuterade man ofta bilens egenskaper och gjorde jämförelser mot andra fordon med avsikt på vägegenskaper, komfort, design eller något annat som rör produktutformningen. Numera finns det bara en och samma sak som återkommer i varenda tråd. Tyvärr är internet numera besudlat av ytterligheterna. Separatister har tagit över och kladdar ner varenda forum med sin fundamentalism. ViB är inte undantaget.

MVH AL

#86
2018-10-21 00:19

AL
Haha, du trollar i din egna bubbla. Du slänger med anklagelser till höger och vänster men utan att ha täckning för det.
Alla som inte tillber konsumtion och tillväxt är fundementalister. Det ironiska är att det framstår mer fundementalistiskt att låsa sig sig fast i strukturer och vägra se alternativ. Nästintill religöst, dogmatiskt. Ungefär som en präst så predikar du samma om och om igen...

Nåja, i framtiden kommer sådan som du vara förpassade till historien...

#87
2018-10-21 00:31

Axa. Ja nåväl. Så länge vi har ett ekonomiskt system som bygger på konsumtion får vi rätta oss efter det. Det är till och med så centralt att i princip varenda modell har det som huvudvariabel. Konjunkturåtgärder, börskurser, riksbankenen, investeringar och finansiella systemet, pensioner och ersättningssystem - rubbet handlar om konsumtionen. Ja det räcker med att öppna en årsredovisning i vilket bolag eller förening som helst så är det en förteckning över just konsumtionen. Att Axa inte vill kännas vid det får väl bokföras på kontot verklighetsförnekelse a la Bagdad Bob.

Tycker man att det är fel får man presentera ett alternativ och få samtliga av världens människor att rätta sig efter denna ordning.

Fram tills dess konstaterar jag att det råder en motsättning mellan fortsatt hög levnadsstandard och sänkt konsumtion. De är varandras motsägelser.

Det är ingen dogm utan fakta.

MVH AL

#88
2018-10-21 00:53

AL
Fakta är att även ekonomer börja inse konsumtionssamhällets begränsningar. Det finns inte oändlig tillväxt, och gamla ekonomiska modeller har passerat bäst-före-datumet.
Det är ju tur att det finns personer inom de ekonomiska vetenskaperna som inser detta mer än AL hängandes på ett bilforum.

https://www.forskning.se/2013/04/25/forskare-om-framtiden-for-den-ekonom...

https://www.forskning.se/2018/08/15/ett-samhalle-utan-ekonomisk-tillvaxt...

https://www.euroscientist.com/economy-for-the-common-good-an-economic-mo...

#89
2018-10-21 02:52

Axa kanske är kommunist och vi måste i så fall respektera detta eftersom vi lever i ett civiliserat samhälle. Vi andra vet ju hur välstånd skapas och det är helt OK med mig att Axa också får ta del vår välstånd vi skapat, även om hen förmodligen inte vet hur välstånd skapas.

Nu skall jag berätta för Axa hur välstånd skapas: Välstånd skapas genom produktivitetsförbättringar. Det har ingenting med kapitalism, konsumtion eller kommunism att göra utan handlar bara om att låta individer vara fria i sin tanke och fritt utveckla sina förmågor så de kan skapa företag som förbättrar produktivititen i samhället. Produktivitetsökningen gör att medborgare i samhället kan få tid över till att skapa ännu mer produktivitetsökningar i nya företag. Sedan exploderar detta i en bomb av välstånd som vi upplever idag i de samhällen som praktiserar detta synsätt på människans förmåga. Samhällen som tillåter detta blir framgångrika och genererar ett högt välstånd för medborgarna. Nu vet du också detta och det har ingenting med politik, klimatet, ekonomiska-vetenskaperna eller kapitalism att göra.

#90
2018-10-21 09:13

Dalus
Och jag skulle kunna påstå att du kanske är lågbegåvad och inte riktigt förstår bättre.
Du kan läsa längre upp att att jag snarare avser mig vara minimalist. Men precis som obegåvade amerikaner så är det lätt att man slänger med kommunistanklagelser så fort man inte känner igen sig.
Men det är tryggt att veta att din och ALs generation är utdöende...

#91
2018-10-21 11:08

Oj vilken lång tråd.
Hmm. Dom som betalar och köper denna bil ny är nog uppskattningsvis 8 av 10 sådana som roffat åt sig en del av våra gemensamma skattepengar som birde gått till skola och omsorg.

#92
2018-10-21 13:42

Det är bra att du googlar Axa. Men ett tips är att du även läser innehållet i de länkar som du presenterar. Hade du orkat göra det skulle du ha upptäckt att forskarna arbetar utifrån samma problemformulering som den jag lägger fram, d.v.s motsatsförhållandet mellan konsumtion och en hög aktivitet i ekonomin. Man konstaterar till och med att det inte är möjligt eller realistiskt att bibehålla dagens ekonomiska situation med ett fullständigt ekologiskt samhälle.

Att det sedan skulle vara något nytt med miljöbaserade problemformuleringar eller att neoklassikerna inte har studerat frågan ö h.t vet jag inte riktigt hur Axa motiverar.

För kännedom lanserades det mängder av modeller och lösningar redan på 70-talet. Och det går även att hitta liknande resonemang hela vägen tillbaka till perioden före industrialiseringen och 1700-talet. Inom neoklassikerna är både teorierna om externaliteter som tillväxteorin (Solov kom till 1956) relaterade till miljöbelastningen.

I Sverige har SCB fört statistik på området (miljöräkenskaperna) i årtionden. OECD, IMF, Världsbanken och mängd andra organ både prissätter som försöker hitta modeller inom området.

Men i stort sett samtliga teorier kan inte hitta en lösning. Det är i nuläget inte möjligt att bibehålla dagens konsumtionsnivå med ett hållbart ekologiskt samhälle (vilket som sagt även framgår av Axas egna länkar). Inom växthusgaserna är denna relation ännu starkare. I huvudsak beroende på de osäkerheter som föreligger i grundhypotesen.

Så min fråga kvarstår: vilka skall bekosta omställningen och med vad?

MVH AL

#93
2018-10-21 13:41

Vad tycker du om BMW X7? Var väl frågan.....

Jag tycker den är ful i fronten, totalt oharmonisk i designen där. BMW har misslyckats med designen på denna modell jämfört med tidigare modeller.

#94
2018-10-21 13:48

Tack Shogun för att du faktiskt skriver något om bilen. Det är märkligt att av hittills 90-kommentarer så är det bara några få som berör produkten.

Angående designen tycker jag att aktern påminner om MB GLC snarare än BMW.

MVH AL

#95
2018-10-21 16:00

Bakdelen sedd i vinkel är något av det fulaste jag sett sedan Ssang Young.

#96
2018-10-21 17:39

A.L du ställer frågan "Så min fråga kvarstår: vilka skall bekosta omställningen och med vad?" ... jag har nog svaret, det borde rika personer som har tex råd att köpa en X7.. de borde avstå köpet, köpa 3 st Prius, ge bort 2 eftersom han inte behöver dem. Då har han slösat bort alla sina pengar och ekonomin är intakt, och tillväxten med (till och med utsläppen är intakta, men nu fördelade på 3 bilar istället för 1). Min granne har 2 st XC60, nu är en av dem bort bytt mot en ny XC60 (laddhybrid), så vart tog den gamla begagnade omoderna XC60 han hade innan? Jag vågar inte säga till honom "eh, din nya laddhybrid är tyvärr redan omodern...då skulle han smälla av". Att köra runt med stora, otympliga SUV's är bortkastat på många sätt... nu skall vi dessutom kasta in batterier i dem för att kunna få låg skatt, är det miljövänligt?

#97
2018-10-21 17:49

AL
Men jag syftar inte enbart på miljöbelastning. Det är snarare jakten på överflöd och tillväxt. Den här storleken på en SUV är symboliskt för överflödskapitalism.
Ett annat dagsaktuellt tydligt tecken när kapitalismen gått för långt är hur USAs president hanterar en diktatur som Saudiarabien i ljuset av en mördad journalist. Tillväxtmaximering utan moral.

Nåja, vad gäller X7 i övrigt så är det väldigt klossig design. Gissar dock att den behaglig att köra och tyst.

#98
2018-10-21 23:15

Vargen.

Det är en fördelningspolitiksk åtgärd som snarare kommer öka miljöbelastningen än sänka den.

Så det hjälper inte.

Men det har gjorts beräkningar i spår av IPCC:s rapporter som försöker skatta omställningskostnaden.

De allra flesta av dessa visar att åtgärderna kostar mer än vad de smakar. Anledningen är att osäkerheterna i hypotesen är så stora att den eventuella vinst som man försöker räkna hem blir väldigt svårvärderad.

MVH AL

#99
2018-10-21 23:39

Axa. Nej ok. Du har givetvis rätt att ändra dig från "att det finns personer inom de ekonomiska vetenskaperna som inser detta mer än AL" (#88) samt att " gamla ekonomiska modeller har passerat bäst-före-datumet" (#88), eller att "ALs generation är utdöende..." (#90) till att nu prata om överflödeskapitalism

Det är din värdering snarare än konkret kritik mot ekonomisk vetenskap. Och det är inget fel med att skriva utifrån sin egen normativa uppfattning. Men det blir lite knivigt när man låter den egna subjektiva värderingen ersätta empirisk kunskap och teoribildning.

Men det är inte unikt för Axa att inte kunna skilja på ekonomi och normer. Det är tvärtom väldigt vanligt.

Men kul att du i alla fall tycks kunna uppskatta X7. Det gör jag med, framförallt för dess troligtvis höga komfort.

MVH AL

#100
2018-10-22 08:38

AL
Nja, det jag försöker föra fram är att den ekonomiska skolan är inriktad på att maximera tillväxt, som är en detsamma som överflödskapitalism. Som jag skrev ovan så blir detta väldigt tydligt om man tittar på bland annat politiken i USA, där kapitalistiska extremismen(?) får fritt spelrum, mer eller mindre. Pengar före människoliv.
Det har ju inte med mina värderingar att göra att det är återkommande globala recessioner och ganska kraftiga sådana. Efter varje recession kan man konstatera att det är tillväxtmaximering som har varit orsaken. Problemet har ju inte varit norm eller moral utan snarare att man förlitar sig på klassisk ekonomi.

#101
2018-10-22 08:45

Vad tycker du om BMW X7? Var väl frågan....

#102
2018-10-22 08:52

Hur kan man säga att designen på denna bilen ligger i framkant?
Den är fyrkantig och klossig ungefär som när en femåring ritar en bil.

#103
2018-10-22 13:29

Axa: Jag tror att du blandar ihop kapitalism med hur en marknad ser ut och är organiserad. Det är hur marknader fungerar som ekonomer studerar. Kapitalism handlar mer om ägandet etc och är - hårt dragen - egentligen en motsats till en perfekt fungerande marknad (där övervinsterna per definition går mot noll). Bara för att det finns pengar och varor har vi alltså inte (överflödes)kapitalism. Analyser av marknader handlar heller inte om tillväxt utan om resursoptimering - enligt måttot att behovet skall kunna tillgodoses till lägsta möjliga kostnad.

I fallet X7 är den en funktion av att marknaden efterfrågar den. Annars hade den inte funnits eller så hade någon annan producent fyllt upp luckan istället. Detta hade inte varit situationen i en fullständigt kapitalistisk ekonomi som i slutändan skapar karteller, monopol eller rent envälde. Kapitalism motarbetar alltså saker som etableringsrätt, konkurrens, innovationskraft och nya produkter och därför skulle en X7 aldrig sett dagens ljus i ett hårddraget kapitalistiskt system. Det gäller faktiskt det mesta inom produktutvecklingen och inom bilproduktionen.

Alltså: Det du kallar för överflödeskapitalism har väldigt lite gemensamt med ekonomisk teoribildning eller syfte. X7 är ingen funktion av överflödeskapitalism utan en konsekvens av en efterfråga, som nu kan tillgodoses av ytterligare en producent.

MVH AL

#104
2018-10-22 16:02

Hellre denna än XC90.

#105
2018-10-23 01:38

Detta är en bilsida.....ekonominytt får ni läsa om på annan plats.....

#106
2018-10-23 18:10

Nu hänger de ju förvisso ihop så någon ursäkt får det väl ändå anses föreligga för de som önskar spy ur sig sitt hat mot denna biltyp.

Men visst vore det trevligare om debatten kunde handla om bilens egenskaper istället för dess existensberättigande.

MVH AL

#107
2018-10-23 19:22

I senaste numret av Vib finns en artikel om Audi E-tron. Där säger utvecklingschefen Ulrich Widmann " Anledningen till att Audis första elbil blev en SUV är biltypens fortsatt växande popularitet. Samtidigt är den högbyggda karossen den sämsta när det gäller energiförbrukning". " en av de stora utmaningarna när man utvecklar en elbil är just energiförbrukningen och en SUV är både stor och tung". " Därför var vi tvungna att fokusera mycket på aerodynamiken" slutcitat.
Bra att även en expert från en biltillverkare bekräftar min åsikt om SUV.

#108
2018-10-25 13:36

Vill man signalera lastbilar, är det helt rätt med stora, tungt massiva grillar. Instrumentpanelen är inte heller snygg.

Jag noterar att AL kör sina vanliga argument, stödjande den fria konkurrensen och marknadskrafterna.
Det har dock skett några gånger att myndigheter gripit in när Svensson själv saknat insikt.
"Vafan, jag bestämmer väl själv om jag ska ha bilbälte eller inte!" "Mina ungar sitter alltid i baksäte, så de behöver inget jävla bilbälte!" "Kan man inte se andra bilar mitt på dagen utan att de har lyset tänt, ska man fan i mig inte ha körkort!" "Vinterdäck gör bara att folk kör fortare."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.