Bild
Nästa artikel
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad

Nya Audi Q3 presenterad

Nyheter

Generation två har vuxit åt SUV-hållet och är mer praktisk och välutrustad.

För att tydligare skilja på syskonet Q2 och nya Q3 har den senare fått en mer SUV-mässig design. Formspråket är direkt hämtat från större syskon som Q8 med LED-lyktor, starkare linjer och en större grill i fronten. Bilen erbjuds också i fler färger, totalt elva stycken, med möjlighet att kombinera tre utrustningspaket med tre exteriörpaket. 

Tittar vi på dimensionerna har Q3 vuxit med nästan 10 centimeter på längden till 4485 millimeter, även på bredden har den ökat med 25 millimeter till 1856 totalt. Hjulbasen har ökat med 77 millimeter till 2680 vilket tillsammans med nya interiören ska ha skapat mer plats för förare och passagerare. I bagageutrymmet får man in mellan 530 och 675 liter beroende på stolarnas position, med de bakre stolarna nere landar siffran på 1525 liter. 

Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad
Nya Audi Q3 presenterad

Audi Q3 har blivit av med de analoga instrumenten och instrumenteringen består nu av en 10.25-tumsskärm. Flera förarhjälpmedel finns tillgängliga, bland annat parkeringsassistans, 360-kamera och adaptiv farthållare. 

Fyra motoralternativ finns att välja på med Q3, tre stycken bensindrivna och en diesel. Alla är fyrcylindriga med turbo och har mellan 150 och 230 hästkrafter. Dessa går att kombinera med en sexstegad manuell växellåda eller en sjustegad S tronic samt med eller utan quattro. Bilen kommer börja levereras under november, svenskt pris är inte klart i dagsläget. 

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi Q3? 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-07-25 09:47

en LCD med en videosladd är billigt ... analoga instrumenten och knappar med allt kablage är dyrt

#2
2018-07-25 09:52

Som brukligt en plottrig inredning från Audi.

#3
2018-07-25 10:01

En fyrcylindrig diesel utan turbo? Känns tveksamt.

#4
2018-07-25 10:15

Jo, utan turbo är nog ett skrivfel av artikelförfattaren och när vi ändå är inne på sådana påpekanden så heter det inte "packet" utan "paket"...:)

#5
2018-07-25 10:36

Uppfinner man bilen på nytt? Jag tycker mig se att varje ny modell av SUV blir mer utdragen, mer personbilslik för att få bilen att bli mer praktiskt. Många gånger brukar den också bli mer aerodynamisk, lite längre. Kanske bara en tidsfråga innan en SUV är i princip en vanlig bil igen? Vad är vitsen med SUV, det är frågan man bör ställa sig.

#6
2018-07-25 10:40

Det är själva beteckningen SUV som är grejen Vargen - då kan man ta bättre betalt för produkten och öka lönsamheten. Vilket givetvis är tillverkarnas primära mål.

#7
2018-07-25 11:08

Aha, jag har nog missat detta. Jag har märkt att SUV alltid är lite dyrare, men jag har inte förstått varför direkt, man får en bil som rymmer mindre, drar mer bränsle och som kostar mer. Verkar logiskt att köpa dessa modeller, haha..

#8
2018-07-25 11:11

Har bilen så dåligt sikt runtom så man behöver 360 kamera? Jag vet att riktigt stora SUV som finns i USA behöver detta, annars är man körd. Men dessa bilar kan knappast benämnas personbil, snarare lätt lastbil.

#9
2018-07-25 11:40

Den återkommande SUV-aversionen här på forumet är fascinerande. Hur kan det vara så provocerande att det finns människor som vill ha en SUV trots att den enligt så mångas logik är både sämre och dyrare? Är er logik och resonemang bättre eller mer rätt än andra människors logik och resonemang?

En av tankevurporna är att ett bilval huvudsakligen är ett rationellt val. Jag skulle inte bli förvånad om det är mer ett känslomässigt val än det är ett rationellt val.

En annan fyrkantig tanke är det som Styggavargen är inne på, att det "rätta" måste antingen vara en hederlig, klassisk bil som bilar alltid sett ut, eller klart och tydligt en SUV som de såg ut när de först kom. Varför kan inte bilar få se olika ut? Varför skulle det inte kunna få finnas bilar som är en blandning av dagens SUV och personbil? Folk köper det de vill ha, och det folk inte vill ha kommer fasas ut. Det går i cykler också vad som är populärt.

Jag tycker SUV:ar har sina fördelar och nackdelar. Liksom klassiska personbilar. Mötet mellan SUV och personbil som kan urskiljas i profilen på nya Q3 är också fräscht. Kanske jag köper en sån här bara för att jag blir sugen. Nästa bil kanske blir en vanlig personbil igen, bara för att jag känner för det då. Jag anser mig vara väldigt rationell, men anar att jag nog är mer känslostyrd än jag ofta tror.

#10
2018-07-25 11:44

Vad är det för påsar den har fått under ögonen? Ett marsvin som tryckt sidorna av munnen full med godsaker?

#11
2018-07-25 11:49

Tryck på blockera så är problemet löst..

#12
2018-07-25 12:09

@stonebreaker: precis. LCD-tekniken har blivit rena guldgruvan för biltillverkarna. Svensson blir alldeles till sig i byxan när de ser en navigationskarta i instrumentgruppen och betalar gladeligen 8-15 000 kr extra för det. När det borde vara precis tvärt om då skärmar och LCD är betydligt billigare än den gamla analoga tekniken med mekaniska mätare och reglage.

#13
2018-07-25 12:19

Jaha. Ännu en bil från SUV-fabriken. Jag skulle nog inte lägga märke till denna bland alla andra tvillingar i en bilkö.

#14
2018-07-25 13:32

@Mattse Ja, VW m.fl. sparar många tusenlappar på att montera några LCD skärmar istället för analoga instrument och kablage till dessa, men dom marknadsför detta som någon modernt och flashigt som dom tar extra betalt för, till en Golf kostar det 6-7 tusen extra ... om några år gäller det omvända!

#15
2018-07-25 15:56

familyman, kan både hålla med dig lite med samtidigt blir det för "klumpigt" med SUV. Jag känner en som vill bli av med sin Q5:a, den är tung, törstig och rymmer förhållandevis lite. Tror inte den är större än min Octavia om man skulle börja analysera innermåtten på bilarna. Dock är det en klar skillnad i vikt, nästan 2 ton för en Q5:a och min bil väger ca 1400 kg. Påslaget både i vikt och att bilen har högre luftmotstånd gör att Q5:an dras med stora nackdelar, samtidigt som fast bilen är stor och klumpig på utansidan inte rymmer speciellt mycket. Nu måste vi dra ner på utsläppen, är SUV rätt väg att gå frågar jag dig? Jag bryr mig inte hur bilarna ser ut, så länge de funkar praktiskt och släpper ut så lite som möjligt. Istället för denna SUV hade man kunnat lansera en elbil med sedan kaross, som antagligen rymt lika mycket (både last och passagerare), med undantaget att bilen inte blir lika hög.. hade inte det funkat? Vad är viktigast, 10-15 cm högre bil.. än minskade utsläpp (mindre energikrävande bil?)?

#16
2018-07-25 15:55

Det är som med lackerade stötfångare. Först kostade det extra, men nu betalar folk gladeligen för svarta eller annan avvikande färg.

#17
2018-07-25 15:58

Kom också ihåg i diskussionen om LED-skärmar att när de väl krånglar blir det svindyrt eftersom man inte kan byta bara just den komponenten i skärmen som trilskas, utan man måste byta hela den kompletta LED-enheten då den innehåller precis allt. Till råga på detta måste enheten programmeras in i bilens datasystem och så vidare. Kostnaden blir helt absurd fastän själva enheten spottas ut ur en maskin i Taiwan på några minuter.

Styggavargen: 360-graderskamera är faktiskt bra i vissa lägen. Nästa bil som jag köper ska ha backkamera, parkeringssensorer fram och bak samt just 360-graderskamera – och autobroms, givetvis.

Angående aktuella Q3 har jag inte så mycket att säga, men jag tycker inte riktigt om de där strutformade luftintagen under lyktorna. Den silverfärgade bilen har en snyggare front, men är sannolikt utrustad med ett dyrt paket. Annars är bilen överlag snygg.

#18
2018-07-25 16:36

Snygg. Det mesta i allafall.
Tänkbar vid nästa byte

#19
2018-07-25 18:00

Jag tycker den är snygg. Säkert dyr så jag tar nog hellre en Ateca.

#20
2018-07-25 18:57

Det här kan va en kandidat vi bilbyte. Var inte så impad av xc40.
En sak är säkert jag skall ha en SUV och det skall vara en diesel!

#21
2018-07-25 21:56

HT19 verkar dra en korrekt slutsats, att när det gäller är premium vassare än Volvo. Audi, BMW och Mercedes är ledare och riskokaren från Hisingen ligger på en nivå under. Grattis Audi till en snygg design.

#22
2018-07-25 23:19

Det blir för mycket grill för min smak.
Annars ser den väl bra ut.

#23
2018-07-25 23:44

Det finns inget premium kvar hos Audi, och den som ledde "firman" under konstruktionen sitter i finkan... -vill man ha en sunkig bil, full av snordyra "kinder-eggs" (fusk, lurendrejerier & slarvfel) och allmänt miljöovänlig, levererad av någon "Hederlige Harry (Rupert?)" som fortfarande tror att runthörnet-garantier är både "premium" och en bra sak, så är nog nya Q3:an ett bra val.

#24
2018-07-25 23:46

Dubbelpost...

#25
2018-07-25 23:52

Tur att vare sig Styggavargen eller LeifV, har något att säga till om öht, vare sig det gäller vad folk ska köpa för bilar, eller vad som alla utom vissa på Vi Bilägare ideligen matar på om, i tråd efter tråd efter tråd...

Tror att tom Jehovas Vittnen är avundsjuka på eran övertygelse...

#26
2018-07-25 23:59

Tur att vare sig Styggavargen eller LeifV, har något att säga till om öht, vare sig det gäller vad folk ska köpa för bilar, eller vad som alla utom vissa på Vi Bilägare ideligen matar på om, i tråd efter tråd efter tråd...

Tror att tom Jehovas Vittnen är avundsjuka på eran övertygelse...

#27
2018-07-26 12:48

Övertygelse eller ej, det mest oroväckande är att se en XC90 ägare komma körandes i sin "lätta lastbil", men ser ett litet huvud sticka upp i den gigantisk klumpiga "utsläppsmaskinen". Handlar inte om avundsjuka eller övertygelse, utan bara rent "sunt bondförnuft". Men kör till, öka utsläppen med SUV ... för det är så himla rationellt och bra! En sak kan jag direkt säga, alla bilar har nackdelar, i min "övertygelse" om man nu skall säga så, känner jag att minska utsläppen ligger högst på min lista ... då känner jag att SUV inte riktigt stämmer in i den bilden. Om nackdelen är att alla sitter lite lägre ... som förr i tiden (då ingen klagade), så låt gå för det. .. viktigast i slutändan är minskad energiförbrukning på bilen (utsläppen måste minska).

#28
2018-07-26 13:08

Styggavargen, Audi och de flesta andra biltillverkare erbjuder både SUV och vanliga personbilar, och så vitt jag kan se är inte den vanliga personbilen på väg bort. Så det finns alltså något att välja för alla, oavsett tycke och smak.

Jag håller med dig om att det vore bättre om trenden gick mot lättare bilar med lägre luftmotstånd. Men å andra sidan så tror jag att det enda som har chans att göra någon större skillnad, är om vi människor ändrar våra beteenden. T.ex att vi körde bil mindre. Tyvärr så är trenden stigande, dvs vi kör mer och mer bil istället. Man måste se till hela bilden.

För min egen del kommer nästa bilköp innebära en sammanvägning av egenskaper. Jag vill ha en bil som lastar bra och har bra baksäte. Där står t.ex Opel Insignia och Renault Talisman högt på listan. Jag är också nyfiken på Citroen C5 Aircross, som verkar både lasta bra och ha bra baksäte. Det är dock en SUV. Jag har inte sett några uppgifter på tjänstevikt för denna dock, men jag är inte helt övertygad om att den nödvändigtvis är så mycket högre än Opel eller Renault?

Återigen får man se till hela bilden. Min filosofi är att göra ett så miljövänligt val som möjligt, där jag fortfarande får ut de egenskaper jag vill ha av bilen, eller av andra saker och tjänster jag konsumerar för den delen. Jag kan t.ex tänka mig att kompromissa bort en större motor, om den skulle innebära högre CO2-utsläpp t.ex (vilket jag egentligen inte vet om det behöver innebära?).

Slutligen tror jag på att subventionera och/eller bestraffa för att hjälpa konsumenterna göra rätt val. Företag (t.ex biltillverkare) kommer sälja sånt som folk köper.

#29
2018-07-26 20:16

familyman, om du kompromissar bort en mindre motor i en SUV är det nog inte så kul längre, effekten kan bli tvärtom.. bilen blir knappt körbar och utsläppen ökar. Volvo V60 med D2 motor är ett exempel på en tung bil och klen motor. När MPV kom och blev mer populär, så visste folk att den drog mer bränsle tack vare en ökad höjd.. man fick ta smällen eftersom man var ute efter lastutrymmet. I en SUV är inte det primära lastutrymme, utan bara bara attributet att sitt högre än andra bilar för att "känna ökad säkerhet". Nackdelen är att SUV blir svårare att hantera och vägegenskaperna försämras (i generella drag). Saken är det, varje körd kilometer i en SUV är en förlorad kilometer rent miljömässigt.. många tror och tycker att man löser problemet med att köra mindre, jag håller inte med. Men dessa är relativt en mindre bil, eller lättare bil.. en sannolikt en bil i samma storlek med mindre utsläpp, det är så man måste se på saken för att jämföra rätt sak.En C5 Aircross ser ut att väga in på ca 1500 kg, relativt lite för en SUV på 4,5 meter. Men jag lovar, det ökade luftmotståndet kommer att förstöra bränsleekonomin på motorvägen tack vare att bilen är högre.

#30
2018-07-27 08:55

Det är ju bara att jämföra förbrukningssiffrorna. Då slipper man spekulera i luftmotstånd, suv kontra personbil osv. Helst verkliga siffror från lämpligt test, förstås. Om då C5 Aircross har lägre eller likvärdiga siffror som Insignia eller Talisman, så kan jag ju välja den trots att den är en suv.

#31
2018-07-29 18:18

Jag fick plötsligt lite 80-talsvibbar.
Då var det vanligt att man hängde på frontspoiler, bakspoiler, sidokjolar, skärmbreddare … you name it. Det hela såg ut just som – påhäng. Bilens linjer sabbades totalt.
Hela SUV-trenden bygger på något liknande. Hjulhuskanter, "hasplåtar" med mera av äkta plast. Här har vi, enligt nuvarande trend, designade "signatur"-strålkastare och överdesignade extraljusgluggar/luftintag. Plocka bort alla småpojkattribut och vad blir det kvar? Somliga ser bara de "coola" detaljerna. Är det bara engelsmännen och italienarna som kan bygga linjesköna bilar?
Interiören är dock inte lika Audi-tråkig som tidigare.

#32
2018-07-29 18:21

Styggavargen rider som vanligt sin käpphäst – och visst har han rätt. Dock har en SUV vissa fördelar också, även om en MPV som just utgångna Citroën C4 Picasso vore ett bättre val om man strävar efter utrymme och ombonad atmosfär.

#33
2018-07-30 11:52

Håller med Roy, folk verkar falla för alla extra plastdetaljer som skall få bilen att se ut som om den kan klara vilken skogsterräng som möjligt när den i själva verket endast klarar en halvdålig bilväg. Dessutom, vem köper en ny Suv och ger sig ut över stock och sten? Nä det är mest en machogrej med all dessa plastprylar.

#34
2018-07-30 23:09

Ja visst är det så att folk faller för plastchoken för det har ju solsidan.

Och visst kan det se bra snyggt och fränt ut och ofta på en högre bil.

Men på många bilar där tillverkaren bara kastar på plast för att det säljer är ju helsjukt och ibland så inihellsickes fult så klockorna stannar men ändå köps det.
Otroligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.