Bild
Nästa artikel
Ny uppfinning kopplar ihop bil och släp automatiskt

Ny uppfinning kopplar ihop bil och släp automatiskt

Nyheter

Semcon har uppfunnit ett system som utnyttjar bilens självkörande förmågor när det är dags att koppla på släp – utan att du behöver lämna förarsätet.

Semcon ville ha förslag på produkter som saknar kvinnors perspektiv. Efter att ha sållat bland 500 bidrag valde de till sist att lägga fokus på ett system som förenklar användandet av släp. En projektgrupp av enbart kvinnor tog sig an utmaningen och resultatet blev konceptet Automatic Trailer Connection (ATC). 

Systemet tar tillvara på teknik som finns i moderna bilar. När man har backat till släpet med ett avstånd på cirka 2 meter trycker föraren på en knapp på infotainmentsystemets display. Sedan kommunicerar bil och släp genom molnet, och genom att utbyta information från backkamera och positionering backar bilen automatiskt mot släpet.

Ny uppfinning kopplar ihop bil och släp automatiskt

Istället för dragkrok sitter ett uttag direkt i bilens stötfångare, där släpet monteras likt en stickkontakt. Sedan säkras släpet genom en låsmekanism. På displayen inne i bilen kan föraren se information om lastens vikt och balansering, status på bromsljus, med mera. Släpets stödhjul som hjälpt till att automatiskt ställa in höjden vid påkopplingen, fälls upp av sig självt och sedan är det bara att köra iväg.

– Det fina är att konceptet utgår från de smarta system som redan finns i bilar idag. Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken, när så många tycker att det är en krånglig lösning. Ibland kan det behövas nya perspektiv, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet på Semcon.

I videoklippen nedan kan du se hur systemet fungerar, dessutom berättar Semcons projektgrupp mer om hur de arbetade för att ta fram det nya systemet för dragkrok och släp. 

Diskutera: Tycker du att Semcons uppfinning borde sättas i produktion?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-11-21 14:19

Finns nog gärna en och annan självutnämnd världsmästare till man som behöver denna hjälp också.

Innovativt med checklistan som dyker upp. Att all belysning fungerar och att släpet är korrekt lastat skulle även behövas på dagens släp. Det fattas bara att fartgränsen på 80 km/h synkas med bilens farthållare så att vi slipper se dårar som bränner i 130 med sina släp och husvagnar.

#2
2018-11-21 15:00

Backkameran är till bra hjälp på min nuvarande bil, när jag backar intill släpet.

#3
2018-11-21 16:14

Håller med Mattse om att det var smart med checklistan. Speciellt det där med Load balance! Snyggt gränssnitt överlag med.

#4
2018-11-21 16:31

Ser ibland på bilars bakdel att föraren har trott att han/hon haft ett sådant här system installerat på sin bil, det är bucklor efter släpvagnsdraget på allt från nummerskylt, kofångare till bilplåt :-). Så nog finns det en marknad för denna smarta produkt.

#5
2018-11-21 16:53

Så jävla smart. Det går åt en kvinna att tänka nytt! +++++++på det!

#6
2018-11-21 17:01

Genialt. Men går det att svänga med detta drag? Ser ut som det kan bli svårt... Eller finns det nån led som jag missat?

#7
2018-11-21 17:09

Känns som rätt poänglöst att försöka uppfinna hjulet på nytt och inte fasen kan kroken identifiera vikten på släpet. Kommer inte att bli en del av den normala fordonsfloran, förutom för extremt rika individer. Lär dig att backa och koppla på ett släp istället. Klarar du inte av det, ska du inte heller köra omkring med ett släp i trafiken.

#8
2018-11-21 17:51

Det här ju mesigt! Att kunna köra och backa med släp definierar en riktig karl. Om det blir för enkelt, vad har vi då kvar!!?? Obs, ironi...

#9
2018-11-21 18:12

Man skall nog inte köra bil om man tycker att detta är något.

#10
2018-11-21 18:42

Varför dessa negativa kommentarer? Jag fick leverans för några år sedan av grusbil med släp. Han skötte hela hopkopplingen via en fjärrkontroll.
Och lastbilschaufförer är väl ......?
Att koppla ett släp är väl inte bevis på att du kan köra med släp. Kan vara skönt att slippa.

#11
2018-11-21 22:20

Nästa problem blir att uppfinna en modern elektrifierad bil som orkar dra ett släp utan att batteriet brinner upp.

#13
2018-11-22 00:05

Om man kör med släp bör man nog också veta var draget sitter.

#14
2018-11-22 07:13

Det verkar som om all ny uppfinningar går ut på att människan skall röra på sig så lite som möjligt. Vi skall bara sitta och glo medan alla tekniska påfund runt om oss sköter allting. Vi kommer att bli utpräglade soffpotatisar så småningom.

#15
2018-11-22 08:08

Pommes vad grymt!

#16
2018-11-22 17:26

Att koppla på ett släp kan vara tungt och definitivt skitigt. Och visst tusan har jag sett småskador i bakparti och nummerplåtar efter dragkula. Jag har även varit med om dåligt påhakade släp (men det finns kopplingar som indikerar när kopplingen är rätt).
Det här är en snygg lösning – men det finns några frågetecken.
Detta är ju ingen kula, så hur ledas kopplingen? Vinkeln mellan bil och släp kan ju variera på alla ledder.
Säkerhetslinan måste trots allt hakas manuellt, vilket man helt verkar ha missat. Eller är konstruktionen så absolut säker att sådan inte behövs?

#17
2018-11-23 10:05

Då måste man ha en speciel draganordning då går det inte att dra vanigt släp

#18
2018-11-23 13:09

LennartJ - det är la jobbigt när alla de här sakerna som en riktig karl ska klara blir enklare. Som 40-talisten var inne på - vad ska det då bli av dom ;)

#19
2018-11-24 03:54

Märkligt! Släp och ur kvinnors perspektiv?
Ser inte riktigt problemet. Vaddå kvinnor?
Min fru och jag kör och använder släp. Visade detta för henne och hon sa att sedan backkameran kom är ju problemet redan löst och nya typen av el-kontakt har löst el-problemen. Även lyser varningslampa på panelen på min bil om någon lampa är släpet är trasig. Så visst har det skett utveckling på dragkroken. Det svåra med släp var förr utan backkamera att backa till. Resten är väl inga problem, eller? Ser inte grejen riktigt med detta "genombrott" förutom om är rörelsehindrad och har svårt att resa sig.

blir nog väldigt dyrt. Värt det eller inte för att slippa gå ut ur bilen?

#20
2020-05-18 12:15

Jag tycker till skillnad mot Fredda att det är riktigt jobbigt att få i kontakten när den sitter under bilen.
Man måste stå på knä eller ligga. idiotiskt. Svår för alla som har kommit upp i åren. Desutom är kontakten oskyddad under bilen och degenererar snabbt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.