Bild
Nästa artikel
BMW:s chef Harald Krüger poserar tillsammans med ett koncept på kommande elbilen i4 i samband med biltillverkarens årliga presskonferens.
BMW:s chef Harald Krüger poserar tillsammans med ett koncept på kommande elbilen i4 i samband med biltillverkarens årliga presskonferens.

Ny elbil från BMW: i4

Nyheter

Sedanen går uteslutande på el och blir storasyskon till i3.

BMW har inte bekräftat när i4 börjar säljas, men den är ett av de 12 batteridrivna elfordon som kommer att ingå i biltillverkarens flotta 2025. I nuläget är BMW:s enda renodlade elbil stadsbilen i3 i halvkombikaross.

I4 får istället sedanformer och bilen kommer att byggas i Tyskland. Bilen är en fortsättning på konceptet i Vision Dynamics som visades i höstas på Frankfurts bilsalong. BMW beräknar att i4 kommer att ha en räckvidd på 70 mil.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s planer på elbilen i4?    

Konceptet i Vision Dynamics.
Konceptet i Vision Dynamics.
Konceptet i Vision Dynamics.
Konceptet i Vision Dynamics.
Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2018-03-21 14:52

Fult koncept, Bmw borde kunna bättre än sådär.

#2
2018-03-21 15:32

De verkar inte ha insett hur många bilar de hade kunnat sälja om i3 sett vettig ut eller funnits i en variant med sansat utseende.

#3
2018-03-21 15:44

Mäkinen: Exakt. Min kollega sa spontant (när jag pekade ut en i3) "varför gör dom den så konstig? Det vore ju mycket smartare att göra den som en vanlig bil!"

#4
2018-03-21 15:51

Tillverkarna kanske helt enkelt inte vill sälja sina elbilar - dom kanske kostar mera att tillverka än vad dom kan ta ut ? Men dom måste ha dom i sortimentet för att kunna tillgodogöra sig 0-utsläppsnivån ifrån dessa modeller för att få ner snittet ? Ja - jag vet inte men ibland slås man av sådana tankar...

#5
2018-03-21 16:09

Än så länge är det säkert så att de inte tjänar några jättepengar på sina elbilar. En gissning är att det finns en del begränsningar i produktionskapaciteten av framförallt batterier. Tesla bygger ju en jättefabrik just för ändamålet, och fler är ju på gång runt om i världen.

#6
2018-03-21 16:26

Även Tesla fick sin första vinst tack vare att man sålde sina utsläppsrätter så att fosilbilstillverkarna kan sälja mer fossila bilar i länder som har begränsningar i hur högt snittet på bilars utsläpp får vara.
Troligtvis går fler elbilstillverkare fortfarande med förlust men man vill fortfarande ses som progressiv och ta marknadsandelar i framtida elbilsförsäljning.

#7
2018-03-21 16:42

Snygg!

Ur min synpunkt så ger elbilstrenden en stor fördel även designmässigt: Fronten kan göras lägre än fossilbilar och ändå klara fotgängarkraven. Kilformen kommer tillbaks! Ogillar trenden med höga, klossiga frontpartier.

#8
2018-03-21 17:13

Den här ser ju ut som en bil man vant sig vid och inte något som hör hemma i en tecknad barnfilm.
Jag tror BMW hittat rätt med den här och jag hoppas den kommer till utförande.
Men den får gärna komma i ett par olika utföranden, de flesta behöver inte 70 mil mellan laddmöjligheter.

#9
2018-03-22 08:36

Finns det ingen som kan bygga en vacker bil längre ?? Det e bara förfulningsdesigners som jobbar på de där firmorna ..
Toyota har satt ett stort fult X i nyllet på sina bilar och ett jättegap . Vette fan va det liknar ...det gör ont i mina ögon ..

#10
2018-03-22 08:41

Förhoppningsvis kommer även denna som REX och då helst med ett batteripack liknande det hos i3 för att få ned kostnaden.

#11
2018-03-22 11:39

Den snyggaste BMW:n på mycket länge.
Men varför är man så rädd för utsikt? Jämför: https://sv.wikipedia.org/wiki/NSU_Ro_80

För övrigt tycker jag inte att minstingen i3 är ful, men korkad.

#12
2018-03-22 18:03

Bilen får mig att tänka på de vita rustningarna som soldaterna i Star Wars har på sig...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.