Nästa artikel
Ny däckmärkning ska minska utsläpp
Nyheter

Ny däckmärkning ska minska utsläpp

Publicerad 8 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Samtliga nya däck ska från 2012 märkas med information om effektivitet, väggrepp och buller.  Europakommissionen tror att denna märkning kan spara fem procent av totala bränsleförbrukningen.
Europaparlamentet och ministerrådet har kommit överens om märkning av däck, enligt ett pressmeddelande från Näringsdepartementet. Från november 2012 ska det vid försäljning av varje nytt däck inom EU finnas en etikett med information.

På etiketten kommer drivmedelseffektivitet och väggreppsförmåga att anges på en skala mellan A och G - precis som på hushållsapparater. Dessutom ska däckets bullernivå anges.

Alla däck som blir tillverkade från 1 juli 2012 ska omfattas.

- Den nya märkningen är ett viktigt steg för att minska energianvändningen inom transportsektorn. Det var därför märkning av däck var ett av de mål vi har satt upp att nå under det svenska EU-ordförandeskapet, säger näringsminister Maud Olofsson.

Ska minska förbrukning
Om alla europeiska bilister skulle köra med de mest energieffektiva däcken skulle den totala drivmedelsförbrukningen sjunka med tio procent. Enligt beräkningar ska denna märkning på sikt medföra en sänkning på fem procent.

Denna nya märkning kommer att kompletteras av en annan nyligen antagen lagstiftning som ställer minimikrav på alla marknadens däck, bland annat avseende rullmotstånd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-10 01:33
Per_K (ej verifierad)

Bra, men en sak som fattas är märkning av hållbarhet, som i sin tur påverkar miljöbelastningen vid tillverkning och utspridning av avslitet gummi.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-12 18:38
Perzy (ej verifierad)

Nu blir man oroad. Är EU inblandat blir det ju garanterat fiasko. Speciellt för oss nordbor som de hela tiden kör över.
Det blir säkert krav som gör våra vinterdäck livsfarliga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.