Nästa artikel
Ny batteriteknik kan användas i Teslafabriken
Nyheter

Ny batteriteknik kan användas i Teslafabriken

Publicerad 29 juli 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
Enligt uppgifter kommer en nytt, mindre och starkare batteri tillverkas i Teslas fabrik Giga Berlin. "Sägs överträffa alla tidigare bilbatterier."

I Teslas kommande fabrik Giga Berlin har det sedan länge varit officiellt att man kommer tillverka modellerna Model 3 och Model Y. I samband med Teslas kvartalsrapport förra veckan meddelade även vd:n Elon Musk att man har för avseende att bedriva batteriproduktion i fabriken som är baserad i den tyska delstaten Brandenburg.

Nu kommer nya uppgifter om Tesla batteritillverkning från Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach. I en intervju med den tysk nyhetssajten Rbb24 berättar han att ny batteriteknik kan komma att användas i fabriken, skriver Electrek.

Enligt uppgifterna ska Tesla tillverka ett mindre batteri som tack vare högre energiidensitet ska kunna gå längre sträckor. Steinbach har dock inga uppgifter på när produktionen förväntas dra igång, men han säger att Tesla kommer släppa mer info om batterierna i september.

"De elbilsbatterier som Tesla vill tillverka sägs överträffa alla tidigare bilbatterier. Bakom energilagringen ligger en helt ny teknik", säger Jörg Steinbach.


Men för att Tesla ska få starta batteriproduktion i fabriken krävs det att de först söker godkännande hos delstaten Brandenburg.

Diskutera: Vad tror du om Teslas nya teknik?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-29 13:44
Henrik M

Teslas aktie har stannat upp lite nu ett tag, men på eller kring Battery-day i september tror jag nästa rush uppåt kommer. Jag säljer inte innan dess iaf.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-29 13:57
Styggavargen

Då får man hoppas det inte blir några bakslag, ligger man i framkant så kan det vara svårt att se vilka problem som kan dyka upp när sakerna får några år på nacken. Ny teknik är alltid lite riskfyllt. Hoppas bara att man gör designen så enkel så att möjligheten att fixa och reparera blir lätt. Hade det inte varit bättre om alla tillverkare av bilar enats om ett system hur batteripaket sätts fast i bilen så att det blir lätt att uppgradera och även när den dagen kommer byta ut det och återvinna. Själva bilen har antagligen längre livslängd än batterierna tänker jag då först och främst!?

#3 • Uppdaterat: 2020-07-29 14:12
Henrik M

Vargen: Jag tror tvärtemot dig att batteripacken kommer visa sig ha en längre livslängd än bilarna i genomsnitt. Och då kommer de finna en andra uppgift som energilagrare i hem eller liknande.
Däremot håller jag med dig om och tror att det kommer framöver börja lagas och bytas ut mindre delar i batteripacken.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-29 14:24
Styggavargen

Jo, det är redan bevistats att livslängd och degradering av batterierna är bättre än vad man förutspådde. Så jag är inte orolig för bilar som redan tillverkats, men att införa ny teknik är riskabelt.. man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Det är alltid lätt att vara efterklok. Men nu har säkert Tesla full koll på läget, skulle inte tro att de tar risker de inte kan hantera om de uppstår.

#5 • Uppdaterat: 2020-07-29 21:27
Carl Trefalt

Det är bra att nya batterier kan göra att elbilen kommer längre, då behöver man inte ladda så ofta.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-29 22:46
Henrik M

Carl: Läs under elbilstråden i forumet.....nej, troligtvis kommer inte ny batteriteknik i första hand göra att elbilarna kommer mycket längre.

#7 • Uppdaterat: 2020-07-30 10:53
ToRy

Prio 1 bör vara att få ned tillverkningskostnad och pris till konsument, därefter tillräckligt snabb laddhastighet (där är de bästa bilarna redan idag kanske?) och om möjligt också lägre vikt. Lägre vikt ger förstås också något längre räckvidd.

#8 • Uppdaterat: 2020-07-30 12:08
Henrik M

Tory: Just det där med laddhastighet är ju en balansgång, ta Tesla t.ex, där ligger de flesta SuC vid matställen, butiker m.m. Nu passar man på att äta, fika, handla nåt medans bilen laddas och man har absolut noll väntetid mer eller mindre på laddningen i sig då man utför annat man ändå skulle medans man laddar. Blir laddningen snabbare så måste du vänta medans bilen laddas, och sen flytta undan den till annan parkering medans du fixar det du skulle.
Så de 150 kW jag kan ladda med tycker jag är en rätt bra "sweet spot", ska du upp till en laddhastighet där du sitter och väntar på enbart laddning för att sen parkera undan bilen måste den upp till en hastighet som blir oförsvarbar ekonomiskt på både anläggning och bilens kapacitet. Så samma som en del tror att det kommer superräckvidd och jag påstår att jag tror det kommer vara i marginella fall och snittet av bilarna kommer vara där de bästa är nu så tror jag det samma om laddningshastighet. Det kommer att komma en del bilar som kan ta emot jädra laddning från ett fåtal laddstationer. Men snittet av bilarna kommer landa på runt 150-200 kW laddning. Obs, mina personliga tankar, åsikter och spånande om hur det kommer att bli.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.