Nästa artikel
Nissan X-Trail får bensinmotor
Nyheter

Nissan X-Trail får bensinmotor

Publicerad 17 augusti 2015
Nissans sjusitsiga X-Trail får ny bensinmotorn.
Nissans största crossover X-Trail får turboladdad bensinmotor till samtliga modellversioner.
Fram tills nu har en turbodiesel med 130 hk varit enda motoralternativet i Sverige men får X-Trail samma 1,6 DIG-T-bensinmotor med 163 hk/240 Nm som även finns till småsyskonet Qashqai.
 
Motorn ska finnas till alla modellversioner av X-Trail från billigaste utrustningsnivån VISA för frånpriset 229 900 kr till dyraste nivån TEKNA som kostar minst 291 900 kr.
 
Max släpvagnsvikt är 1800
kilo och det är manuell sexväxlad låda och framhjulsdrift som gäller för X-Trail med bensinmotor. Förbrukningen uppges till 6,2 l/100 km och CO2-utsläppen blir därmed 145g/km.

Den sjusitsiga crossovern lanserades 2014 och har nått relativt blygsamma 396 nyregistreringar i år.
 
Diskutera: Vad tycker du om senaste Nissan X-Trail?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2015-08-18 19:14
Swemba

@Styggavargen, det spelar ingen roll hur mycket du upprepar dina felaktiga påståenden, de blir inte sanning för det. En XC60 och en V60 väger i princip lika mycket med motsvarande utrustning.
Även dina påståenden om väghållning och undanmanöver är felaktiga, vilket du skulle se om du bemödade dig med att kolla upp fakta innan du häver ur dig saker.

Välj en Volvo och du får en bil med hög komfort och säkerhet. Så har det alltid varit!

#8 • Uppdaterat: 2015-08-19 09:26
Styggavargen

Swemba, har åkt mycket V70 och den är rätt OK men inget man säger "wow" åt. XC60 kunde jag knappt åka mer än 5 minuter så blev jag "sjö sjuk", den gungade rätt mycket jämfört med en vanlig bil. XC60 var inte speciellt tyst och bekväm, gillade inte alls den bilen. Så nä, min gamla Avensis hade faktiskt bättre komfort än dessa Volvo's. Säkerhet har alltid Volvo varit bra på, men varför är deras bilar så tunga? De verkar helt strunta i att få ner vikten. Jag slänger inte ur mig en massa felaktigheter, som som verkligheten ser ut så tillverkar Volvo just nu "små trånga bilar" opraktiska bilar som väger otroligt mycket mot många andra märkens relativt storleken. Jag är mer förvånad att Volvo som gör så snåla och bra motorer inte kan lyckas bygga en sedan/kombi som väger mindre som antagligen hade revolutionerat framtidens bilar. De kanske hade lyckats bygga en sådan stor bil som endast skulle dra 0,35 liter/mil (diesel) verklig förbrukning. (dvs halva XC60's förbruknings siffror).

#9 • Uppdaterat: 2015-08-19 11:24
Swemba

Jag tror du är rätt ensam om att tycka att Avensis överträffar en V70 i komfort.
Dessutom så är inte Volvo så tunga som du försöker få det till. Visst, de är tyngre än en Skoda Octavia, men det är de flesta. Skoda Octavia är en enkel bil i mellanklassen baserad på Golf i grunden. V70 är minst en storlek större. Dessutom är komfort, säkerhet, ljudnivå m.m. på en helt annan nivå.