Bild
Nästa artikel
Nissan Juke har blivit större, lättare och smartare

Nissan Juke har blivit större, lättare och smartare

Nyheter

Crossovern har presenterats i ny generation med självkörande egenskaper, ihopkoppling av smartphone och förändrade mått.

Sedan Juke introducerades 2010 har det sålts nästan en miljon exemplar i Europa. Den nya generationen har formgivits i Europa och Nissans designteam säger sig ha inspireras av coupélinjetrenden med sluttande bakdel. 

Nissan Juke har blivit större, lättare och smartare

Nya Juke är större än förut och mäter nu drygt 4,2 meter på längden, 1,6 meter på höjden och är 1,8 meter bred. Ingenjörerna har lyckats banta bort 23 kilo på bilen. Strålkastarna har designats om för att likna ett Y och komplettera Nissans V-formade inramning av grillen. I bagaget får det plats 422 liter, vilket ska vara 20 procent mer än förut. 

Nissan Juke har blivit större, lättare och smartare

Juke har begåvats med ett nytt infotainmentsystem med stöd för Android Auto och Apple Carplay. Med appen Nissan Connect kan ägaren övervaka däcktryck och oljenivå och även låsa eller låsa upp bilen med sin smartphone. Eventuella uppdateringar av bilens mjukvara kan nu göras på distans via så kallad OTA (Over the Air). 

Andra tekniska nyheter är det delvis självkörande systemet ProPilot som kan sköta styrning, acceleration och broms på motorväg. Det finns ett motoralternativ och det är en 1,0-liters trecylindrig och turboladdad bensinmotor på 117 hästkrafter. Kraften skickas genom en 6-växlad manuell växellåda eller dubbelkopplad automatlåda i sju steg. 
 

Nissan Juke har blivit större, lättare och smartare

Nissan Juke tillverkas i brittiska Sunderand och första bilarna levereras i slutet av november. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Juke?

Taggar: Nyheter, Nissan Juke

Kommentarer

#1
2019-09-04 08:23

Ser ju "poppig" ut. Men det här är för mig obegripligt.. vem vill ha det?

"Andra tekniska nyheter är det delvis självkörande systemet ProPilot som kan sköta styrning, acceleration och broms på motorväg."

Det kommer självfallet med förbehållet att föraren skall sitta och vara alert och redo att ta över. Vilket i sin tur innebär att man i princip måste sitta med händerna över ratten och hoovra med foten över bromsen/gasen. Något som låter bra mycket svettigare än att man själv har händerna på ratten och foten på gaspedalen. Vem orkar sitta och vara alert på det viset? Ingen, har det visat sig. Inte ens om man får betalt för att sitta och övervaka så orkar man göra det så värst länge. Dessutom infaller snart falsk trygghet och man slutar övervaka och börjar strömma video över mobilen istället, något vi såg med tragisk tydlighet i fallet Uber och den påkörda kvinnan. Det var precis det som hände där.

Dessa system är framtagna för en (o)möjlig framtid med självkörande bilar och nu trycks de ut i testversioner och testas då på människor och vi människor är inte gjorda för att sitta och övervaka i längre stunder.

.

#2
2019-09-04 08:28

Skarpare formgiven än föregångaren men jag gillade föregångarens mjukare front.

#3
2019-09-04 08:30

Vad blir det för tulltariffer på brittiska produkter när den här ska levereras?

#4
2019-09-04 08:47

Helt klart betydligt snyggare än föregångaren som var förskräckligt ful och opraktisk.
Och interiören är väl lite för mycket skrikig orange.

#5
2019-09-04 08:57

Det finns snyggare bilar, men den lever upp till namnet, på gränsen till ett skämt!
Varför kan man inte dra ner fönsterlinjen på bakdörrarna så att eventuella små passagerare har en chans att se ut?
Idiotdesign!

#6
2019-09-04 09:49

Föregångaren var verkligen en fruktansvärd upplevelse, framförallt med diesel. Så ett omtag var absolut nödvändigt, sålde på sitt utseende, men nu kanske bilen under skalet har tagit stora kliv framåt.

#7
1
2019-09-04 09:58

Nu har den blivit snygg. I med Toyotas hybridlina så blir det perfekt.

#8
2019-09-04 10:52

Ser betydligt bättre ut än tidigare. Påminner lite mer om den större Qashqai.
Men jag håller med om att fönsterlinjen bak är hög och fönstren för små.

#9
2019-09-04 12:24

Grottliknande baksäte, och så förstås pajasfälgar med eltejpsdäck. Jodå, den här kommer också att säljas i miljonupplaga...

#10
2019-09-04 13:56

Snyggare än tidigare. Men, C-HR är snyggare, och hybriddrivlinan är definitivt spiken i kistan för Juke.

#11
2019-09-04 21:47

Hybrid är väl det minsta man kan begära 2019-20. Självkörande ProPilot är väl bara ett annat namn för cruse control med filhållning och broms/gas till framförvarande. Frågan är vad priset blir om Brexit går igenom. Tror nog Nissan får tänka om där. Har dom säkert redan gjort - såvida dom inte tänker leva på högerstyrda Juke. Men som sagt var är åtminstone hybriden?

#12
2019-09-05 03:36

Tja varför inte. Den kommer säkert att hitta sina köpare.

#13
2019-09-06 09:38

Vad som händer med tullar på brittiska produkter, det vet vi inte. Ingen vet. Storbritannien har kaos nu. De vill inte ha det avtal som tog två år att förhandla fram. Men de har inget förslag istället. Det är klart att detta kaos är en stor nackdel för hela den brittiska industrin.

Nissan har avbrutit investering av nya modeller för fabriken i Sunderland, kommande X-Trail och Qashqai skulle tillverkas där. X-Trail är flyttad, Qashqai är osäkert. Juke tillverkas där nu för de stora investeringarna var redan gjorda innan det såg ut som hård Brexit. Men helt klart är att Nissan drar ner i Storbritannien.

#14
2019-09-06 09:42

Juke-hybriden kommer nästa år. Det blir Renault-Nissans plug-in hybrid. Den drivlinan sätts i produktion i början av 2020. Men Brexit blir ett bekymmer. Om de gör den i Frankrike och skickar till Storbritannien så blir det antagligen tull på det, och sen tull när Juke exporteras till EU. En kostnadsmässig mardröm.

Brexit är en mardröm på många sätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.