Bild
Nästa artikel
Nevs börjar bygga i Trollhättan

Nevs börjar bygga i Trollhättan

Nyheter

Tidigare i veckan visade Nevs upp sin första bil från fabriken i Kina. Nu berättar företaget mer om framtidsplanerna, där bland annat bilproduktion i Trollhättan ingår.

Nevs har redan beställningar på 300 000 bilar i Kina och vill nu expandera till den globala marknaden. Det innebär att Nevs söker nya investerare och undersöker möjligheten att bygga ytterligare fabriker i Kina och Turkiet. Man planerar också att starta produktion av elbilar på fabriken i Trollhättan redan nästa år. Just nu tillverkar fabriken karosser som levereras till Kina men under andra halvåret 2018 räknar man med att producera färdiga bilar även där.

– Vi omfamnar en en-gång-i-livet-möjlighet i bilindustrin där införandet av ny teknologi går betydligt fortare än vi hade räknat med. Bildelning, elektrifiering av bilar och autonom körning är den oundvikliga trenden för transporternas framtid. Att vi är tidigt med i elbilsindustrin garanterar inte att företaget blir en stark spelare, 95 procent av företagen kommer inte överleva eftersom tröskeln för elbilstillverkning är så hög, säger Nevs ordförande Kai Johan Jiang.

Diskutera: Vad tror du om Nevs framtid?

Rättelse: Efter publiceringen av denna artikel hörde Nevs kommunikationschef Fredrik Fryklund av sig och berättade att det inte kommer att bli någon serieproduktion i Trollhättan. Läs mer här.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-12-08 14:13

Tyvärr tror jag att Nevs kommer att höra till de 95% så han har nog rätt i sitt antagande.

Men jag hoppas att jag har fel!

#2
2017-12-08 14:29

Jag tror och hoppas på att de lyckas...Asiater tänker oftast på rätt sätt.

#3
2017-12-08 18:15

Som f.d Trollhättebo och SAAB-anställd så är det "tummen-upp" för detta äntligen har lossnat och börjat röra sig i en riktning --framåt. Men många har vi varit som har hoppats flera gånger tidigare. Men hoppet är det sista som överger......

#4
2017-12-08 18:23

Klart dom lyckas. Varför ska alla vara så negativa? Friskt vågat är hälften vunnet!

#5
2017-12-08 21:25

De flesta fritänkare är nog eniga om att elbilen kommer att bli framtidens individuella fortskaffningsmedel, förr eller senare.
Då är det både kul och bra att vissa valt Sverige och i detta fallet Trollhättan som språngbräda in till framtiden.

#6
2017-12-09 07:12

produktion av elbilar på fabriken i Trollhättan redan nästa år ... producera gamla SAAB 9.3 med elmotor, vem köper en 20 år gammal bilmodell? Ser ingen framtid i det!

#7
2017-12-09 09:17

stonebreaker, Saab 9-3 kom 2003 och fanns med bensin/etanol- eller dieselmotor men aldrig som serietillverkad batteribil.
Det här är en annan bil som heter Nevs och att den designmässigt liknar en Saab innebär inte att det är det!

#8
2017-12-09 15:06

Jag håller tummarna hårt, stort lycka till.

#9
2017-12-09 18:27

Efter att ha ägt några Saab 96 o 95 med frihjul o haft "Carlsson på taket" som mentor så tror jag att det skulle vara framtiden för Nevs o Asien.

#10
2017-12-09 19:08

Om man letar i gamla arkiven i Trollhättan hittar man säkert kompletta ritningar. Rattväxeln var läcker..

#11
2017-12-09 19:12

Rattväxel, ä det de iskalla mynten man lägger i frugans urringning så att hon ska skrika till! :)

#12
2017-12-09 19:23

R, backväxeln måste ligga i för att få ur nyckeln ur tändningslåset. Lämnade den så några dagar lite här o där, reste i tjänsten varje dag. Insåg att detta inte skulle hålla på sikt och åkte till Saab verkstad för felsökning o offert. Ca 7000 skulle det kosta att fixa. Bl.a byte av växellåda. Priset kändes högt, motsvarande en månadslön då. Återkommer sa jag.

Åkte hem o satt i garaget på kvällen med av monterade kåpor o klurade. Plötsligt såg jag en
plastbussning som var sliten som skulle trycka ner spaken i backläge av teflon. Snurrade den ett halft varv(där den inte var nersliten) och allt funkade.

Körde den ca 10 000 mil till och böt bil..

Ja kommer Nevs med en Saab 96 så köper jag en sådan..

#13
2017-12-09 19:28

O det där med myntet borde jag prova! ;-)..

#14
2017-12-10 18:53

NEVS dementerar dessa felaktiga uppgifter. NEVS kommer inte bygga kompletta bilar i Trollhättan.

#15
2017-12-11 15:20

Jag är svag för SAAB och sörjde att märket gick i graven. Har aldrig ägt en Volvo men fyra SAAB.

Tycker fortfarande att 9-5 kombi är en snygg bil, hade aldrig en själv utan hade 5-dörrars.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.