Bild
Nästa artikel
Musk: Tesla är villiga att hjälpa konkurrenter

Musk: Tesla är villiga att hjälpa konkurrenter

Nyheter

Teslachefen är öppen för att hjälpa andra elbilstillverkare med drivlinor, batterier och mjukvara. "Vi försöker bara påskynda hållbar energi, inte krossa motståndet."

Tesla må vara före de flesta elbiltillverkarna på marknaden, och många kämpar nu med att komma ifatt. Thomas Ulbrich, elbilsansvarig hos Volkswagen har till och med hävdat att den amerikanska elbilstillverkaren är tio år före sina konkurrenter när det kommer till elbilsutveckling.

”Tesla är en imponerande utvecklare. De motiverar oss. Tesla har tio år mer erfarenhet. Men vi är väldigt snabba med att komma ikapp”, sa Ulbrich i ett uttalande enligt Reuters.

Men enligt Teslas vd och grundare Elon Musk är man mer än villig att hjälpa sina konkurrenter. I en twitterrespons till en artikel om de kämpande biltillverkarna svarar Musk att man gärna hjälper de som vill utveckla elbilar.

”Tesla är öppna för att licensera mjukvara och tillhandhålla drivlinor och batterier. Vi försöker bara påskynda hållbar energi, inte krossa motståndet”, skriver Musk.
 

Men allt är Musk inte villig att dela med sig av. I respons till en twitterföljare meddelar han att teknologin bakom Teslas ”Fart mode” stannar inom företaget.
 

Redan 2014 meddelade Musk att det är tillåtet att använda alla Teslas patent med vissa förbehåll. Detta då Tesla bara lovat att inte stämma företag som använder patenten ”i god tro”.

Det enda företaget som öppet tagit fram en elbil med hjälp av Tesla patent är den kinesiska tillverkaren Xpeng. Men Xpeng blev istället stämda av Tesla för att de påstås ha stulit koden till Teslas AutoPilot.

Diskutera: Vad tycker du om Musks kommentar?

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-07-29 09:18

Den hjälpen kommer säkert att kosta en hel del!
Inget är gratis.

#2
2020-07-29 09:42

Såklart den kommer att kosta, men vad kostar det att ta fram det själv från grunden?
Jag kan tänka mig att det är en bra affärsidé för båda parter.
Är ju egentligen inte konstigare än vissa fossilare vi sett utrustade med motor från annat märke etc.

#3
2020-07-29 10:06

Naturligtvis kan det vara en genial idé om någon, eller ännu hellre några nappar, man kan spara flera år i utvecklingskostnader och ge sina kunder ett färdigt system som kan vara fritt från barnsjukdomar.
Och vem vet, om flera nappar kan det bli en helt ny elbilsstandard, "System Tesla", där man har tillgång till Teslas laddstationer.
Alla kan tjäna på det.
Men en risk är att utvecklingen stagnerar, naturligtvis kommer inte alla tillverkare gå med, det kommer alltid att finnas de som hellre går egen väg, men de kan bli överkörda av de stora.

#4
2020-07-29 10:16

Det här är naturligtvis potentiellt intressant, eftersom Teslas drivlinor är erkänt snåla, effektiva och allmänt state-of-the-art. Medan deras detaljkvalitet, lackering mm fått kritik. Men stora stora traditionella tillverkare kommer förstås alltid att vilja utveckla sina egna drivlinor, för det är där mycket av intjäningen finns och de vill Inte sitta i knät på en konkurrent.

Kanske skulle några avhoppare från traditionella tillverkare, med lång erfarenhet av konstruktion, tillverkning och kvalitetskontroll av bilar, kunna para den kunskapen med Teslas drivlinor i ett nytt bilmärke? ”Byggkvalitet by Mercedes, elektronik by Tesla”! En intressant tanke, men jag tyvärr inte att det kommer att hända.

#5
2020-07-29 10:41

Just det du är inne på där Saabnisse, att nån mer kan få tillgång till Teslas laddnätverk, där förstår jag inte varför man inte hört om några som gått in för iaf diskussion om samarbete där. Hade t.ex. Volvo/Polestar gått in där hade de genast blivit ännu mer intressanta för många.

#6
2020-07-29 11:07

@ToRy - i princip alla experter inom bilbygge hos Tesla är ju värvade från andra bilföretag, så det är ju i princip redan precis så som du föreslår.

@Henrik M - exakt, huvet på spiken. Hade nån annan tillverkare haft tillgång till Teslas laddnätverk hade de ju varit klart intressantare som alternativ än vad de är idag. Alla andra är ju i praktiken närmast att betrakta som stadsbilar med den usla laddinfrastruktur som finns utanför Teslas.

#7
2020-07-29 11:41

@Raywave: då frågar man sig varför det är som det är med byggkvaliteten? Och i de rätt välkända analyserna av Sandy Munro menar han (vad jag förstår, jag har bara tittat hastigt) att just konstruktionen av t ex Model 3 lämnar en hel del att önska. Som om Tesla velat uppfinna hjulet på nytt, men inte lyckats där.

#8
2020-07-29 11:59

ToRy, hur är det, avviker Teslas byggkvalitet mot gängse amerikansk standard?

#9
2020-07-29 12:14

@saabnisse: Det har jag ingen aning om faktiskt, men det är förstås en högst relevant fråga! Min egen erfarenhet av amerikanska bilar inskränker sig till hyrbilar, och de har varit plastiga upplevelser, så mycket kan jag säga i alla fall. :-)
Men i de här Munro-videorna så menar han att delar av Model 3:s konstruktion är mer komplicerade än nödvändigt, dyrare/långsammare att tillverka etc. Och han måste väl rimligen ha amerikanska bilar som del av sina referenser i alla fall, eftersom han är verksam i USA.

#10
2020-07-29 13:16

ToRy, det är nog riktigt att mycket i konstruktionen inte är optimalt produktionsanpassat och det är ju en stor brist, det är just där man normalt lägger mest tid för att spara pengar.
Men det är något som säkert kommer efterhand.
Amerikanska bilar har ju genom åren varit betydligt sämre sammansatta än europeiska eller japanska och det är ju därför man även i USA har kallat dessa premiummärken även när det gäller enkla bilar som Saab och Volvo.
Det har blivit betydligt bättre på senare tid, men de når inte upp till de krav vi är vana vid.
Men en sak som man är mer noga med är tillförlitligheten, grejerna håller ofta väldigt länge och det märks ju på alla gamla vrak som fortfarande rullar.
Man lurar sig mycket på priset, Tesla 3 ska nog jämföras med en billig Chevrolet eller Ford och de är inte ett dugg bättre skruvade.
Kommer man upp i Cadillac/Lincoln klass gäller lite andra krav.

#11
2020-07-29 13:41

För att bara flika in en sak där, om jag inte minns fel så var Munro-videorna gjorde efter den tidigare Model 3 konstruktionen innan de anpassade den efter samma smartare sätt som Model Y sen är från början? Kan ha fel men ganska säker på att det var så, sen kanske Munro gjort en ny om Model 3 efter det, vågar jag dock inte svara på.
Tror Munro höjde smartheten i byggsättet av Model Y ganska högt om jag inte minns fel, har själv dock inte sett videorna kring den.
Sen vad gäller kvaliteten av Amerikanska bilar är det ju som Saabnisse är inne på, faktisk hållbarhet har ju oftast visat sig vara betydligt bättre än man tror. Jag körde ju Corvette tidigare med och ja, det är en jädra skrammelhäck, men är ju flerfaldigt mycket driftsäkrare än vilken europeisk sportbil som helst.
Nu kanske jag haft tur, men jag har kört 8000 mil nu med min Tesla och jag har aldrig haft nån bil innan som vart så lite tid vid verkstad. Hade 2 garantiärenden första 2 månaderna, sen bara rullat på utan några som helst problem, eller service heller för den delen. Enda den är påkostad än så länge utöver tvätt och städ är 4 nya däck.

#12
2020-07-29 14:04

Kan detta inte innebära ett bakslag, tänker att tack vare att Tesla ligger så mycket före kan de ta ut vilka priser de vill på produkten utan konkurrens. Men när elbilen blir en "dussinvara"... vad händer då? Plötsligt kanske Honda skruvar ihop något som känns bättre än Tesla till halva priset med samma funktioner och teknik? Det är lätt att vara ödmjuk när man ligger på topp, men saker kan snabbt ändras den dagens konkurrensen är stenhård, då kommer man vara sig själv närmast.

#13
2020-07-29 14:54

Styggavargen, naturligtvis tar man ut ett pris som är konkurrensanpassat och det kommer övriga tillverkare också att göra.
Ingen prisdumpning kommer att förekomma oavsett hur många konkurrenter Tesla får.
Tekniken är dyr och medger ingen filantropi!
Det krävs en helt ny teknik för att det ska ske något revolutionerande och det är väl knappast troligt att den kommer fram utan att Tesla också där blir inblandad direkt eller indirekt.

#14
2020-07-29 17:03

@Henrik (#11): Om det jag sett från Munro gäller en tidig eller senare M3 kommer jag inte ihåg; jag har som sagt bara tittat väldigt flyktigt. Kanske läge för att titta igen nu under semestern? :-)
I Model Y har de gjort en väldigt stor del av karossen (bakdelen?) pressad i ett stycke om jag minns rätt?

#15
2020-07-29 18:46

Samarbete inom bilvärlden har funnits i väldigt många år, t ex för komponentframtagning, produktionsmetoder, logistik mm. Sådant som inte syns utåt. Det har länge varit uttalat att det är i återförsäljarens lokaler, med de färdiga produkterna, som konkurrensen finns, inte längre bak i produktions- och utvecklingskedjan.

#16
2020-07-29 21:36

Det är tydligen som att gå in i en råttfälla för andra elbil tillverkare, att låna Teslas patent.

#17
2020-07-29 22:27

Om man ska ta en liten bisak här..
Thomas Ulbrich har alltså inte sagt att Tesla ligger 10 år före, han har sagt att Tesla har 10 års mer erfarenhet. Det är en jävla skillnad.

#18
2020-07-29 22:47

Carl: Utveckla gärna det påståendet, vad har du för källa på att det skulle vara det om man nyttjar dem på överenskommet sätt?

#19
2020-07-29 22:50

Panopticon: Sen om man räknar åren från Teslas första elbil till VW:s första elbil så är det bara 6 år.....så han kanske inte är så vass på att räkna ändå den goda Ulbrich. ;)

#22
2020-07-29 23:58

Har sett hela Munros ”teardown” av Model Y och han är mycket imponerad! Model 3 tyckte han hade en dålig kaross som var alltför komplicerad att tillverka. Men Tesla har tagit till sig av kritiken och Model Y är byggd på ett mycket bättre sätt. Bland annat är stora delar av bakpartiet gjutna i ett stycke aluminium. Tesla är först i världen att använda så stora aluminiumdörrar. En annan nyhet är att Model Y har en värmepump.

#24
2020-07-30 05:42

Klart Tesla vill försöka tjäna pengar, förvånad någon?

#25
2020-07-30 12:16

Skodaägare: Om jag inte minns fel som sagt så var det så på de tidiga Model 3 men att även den nu byggs som Model Y för att de ska kunna tillverkas mer eller mindre på samma "lina" framöver i nya fabriker.

#27
2020-07-30 12:32

Frågan är bara hur mycket betalt Tesla vill ha. Inget är gratis om nu någon skulle vara så blåögda.

#28
2020-07-30 12:42

Självklart vill de ha betalt, har någon påstått nåt annat? Får jag spekulera så skulle jag tro att de lägger prislappen så det i vilket fall som blir attraktivare för den tilltänkta än att utveckla det själv men samtidigt så att de själva känner det är värt att dela med sig av det.

#30
2020-08-02 21:55

Klart att Musk vill försöka att bli en leverantör till andra. Dessvärre för Musk så finns det flera som säkert vill det och kommer att bli det precis som man är det nu till fossila/hybridsystem m.m

#31
2020-08-04 17:11

Yamaha är en som är med och sälja till andra iform av elmotorer. Yamaha/Toyota/Lexus är förstås också alla involverade i detta. Lexus visade ju upp en framtida LF30 med en typ av denna elmotor som sitter i hjulen, den är av typen Yamaha visat upp och det är inget konstigt då motordivitonen av Yamaha har nära band till Toyota/Lexus. Men detta har vi ju inte fått läsa något om i svensk press, men det kanske kommer nu........;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.