Bild
Nästa artikel
Muller ansvarig vid konkurs?

Muller ansvarig vid konkurs?

Nyheter

Om Saab går i konkurs och det visar sig att de borde ha ansökt om konkurs tidigare kan Victor Muller vara personligt ansvarig.

Att det går minst sagt knackigt för Saab kan inte ha undgått många. För ett par veckor sedan lämnades den första konkursansökan in mot bolaget för att sedan dras tillbaka. Dessutom har man haft problem med att betala lönerna, vilket inneburit ett hot om konkursansökan från fackets sida.

Om Saab går i konkurs kan Victor Muller, vd och ensam ledamot i styrelsen, hållas personligt ansvarig om bedömningen görs att Saab själva borde ha lämnat in en konkursansökan i ett tidigare skede. Det uppger TT.

– Om man är på obestånd och fortsätter att äventyra företaget och förbrukar avsevärda medel, vilket är precis vad man verkar göra här, kan det handla om frågan om personligt ansvar, säger advokaten och konkursexperten Rolf Åbjörnsson till TT.

Accepterar inte betalningsplan
Samtidigt samlar sig nya mörka moln över Saab. Enligt Dagens industri har Saab erbjudit företag med fordringar tio procent av skulden, mot att resten av skulden betalas ut i september.

Enligt Dagens industri har flera företag gått med på villkoren, men det finns också undantag. Kongsberg Automotive, som har en fordran på mellan sex och sju miljoner kronor, har inte accepterat betalningsplanen.

– Vi ska ha betalt för alla våra skulder, säger Kongsberg Automotives vd Joachim Magnusson till Dagens industri.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-03 13:27

Pengar som skulle användas för att utveckla ny teknik har använts till gamla skulder och löpande utgifter.
Ett mirakel behövs, för att SAAB ska ha en framtid.

#2
2011-08-03 19:35

SAAB är ett "råttebo" från början till slut! Att inte kunna betala sin personal är en skandal, som får en att undra om det finns någon rättvisa kvar överhuvudtaget!
Ett designpris lär inte rädda situationen! Jag förstår överhuvudtaget inte, varför inte bolaget hat förklarats i konkurs för länge sedan! Aktiekapitalet förbrukat och då är styrelsen skyldig att slänga in handduken! Att motorpressen håller SAAB under armarna är förvånansvärt och att en motortidning som Vi Bilägare inte har gått till skarpare angrepp är besynnerligt! Men den som lever den får se!

#3
2011-08-03 20:20

En fråga man måste ställa sig är varför Muller håller på att jobba 24 timmar per dygn 365 dagar per år för något så hopplöst som detta. Frågan är väl ändå om planen från början inte var att försöka "råna" svenska staten och EIB på miljardbelopp genom ett avancerat schackspel som i och med Antonovs portförbjudning ser ut att bli ett gigantiskt magplask. Antingen har den svenska regeringen stått helt passiv och kan klandras för delaktighet i Saabs elände eller så har regeringen genomskådat hela det bedrägliga upplägget och av den anledningen valt att stå utanför. Men då kunde man väl ha sagt något, tycker man.

#4
2011-08-04 21:18

En typ "Muller" sålde hårelixir i Texas på 1800-talet! Men så blev dom av med "jobbet" på ett otrevligt sätt också!
Den dagen jag ser Muller avstå från feta bonusar och löner, den dagen ska jag tror på den "direktören"!

#5
2011-08-05 00:27

Till Hundter; är aktiekapitalet förbrukat då? Bara för att ett företag befinner sig i en situation av katastrofal likviditetsbrist betyder det inte att aktiekapitalet är förbrukat. Motsatsen är vanligt på mindre entrepenörsfirmor; företaget går bra, har kontanter och gör vinst med aktiekapitalet är förbrukat. Just den biten kan man omöjligen veta hur det förhåller sig med utan att göra en riktig kontrollbalansräkning i samarbete med företag och dess revisorer.
Dock är det rätt fantastiskt att Saab fortfarande existerar, för det torde knappast vara särskilt svårt för en fordringsägare att bevisa att insolvens föreligger och därigenom tvinga fram en konkurs.

#6
Uno Lööw
2011-08-05 09:36

Muller - The King

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.