Nästa artikel
Mindre utsläpp från trafiken 2012
Nyheter

Mindre utsläpp från trafiken 2012

Publicerad 7 mars 2013 (uppdaterad 8 mars 2013)
Tre procent. Så mycket minskade koldioxidutsläppen från vägtrafiken förra året, jämfört med året innan. Det visar färska siffror.

För ett par dagar sedan kunde Vi Bilägare rapportera att de genomsnittliga utsläppen från nya bilar var rekordlåga under 2012. Nu kan vi även berätta att de sammanlagda koldioxidutsläppen som orsakas av vägtrafiken minskade under året, jämfört med 2011.

Enligt en sammanställning från Trafikverket har utsläppen minskat med tre procent under 2012, jämfört med året innan. Det innebär att utsläppen nu har sjunkit tillbaka och åter igen börjar närma sig nivån som de var på 1990.

En anledning till minskningen är just att nya bilar är effektivare än förr, men också att folk är mer benägna att köpa bilar som går på biobränsle. En annan anledning är dock ekonomin, som sannolikt har gjort att utsläppen från lastbilar har minskat en aning.

Ökade utsläpp från lastbilar
Bilåkandet släppte 2012 ut 13 procent mindre koldioxid än 1990. Dock har utsläppen från lastbilar ökat under tidsperioden.

Trafikverket tar dock inte en fortsatt minskning för given, då man räknar med att trafiken på vägarna kommer att öka.

– Även om utvecklingen nu är positiv kan vi inte räkna med att utsläppen fortsätter nedåt om ingenting görs. Våra beräkningar visar på en kraftigt ökande vägtrafik framöver, som äter upp förbättringarna på fordon och bränsle, säger Lars Nilsson, miljödirektör på trafikverket.

Diskutera: Hur tror du att man kan fortsätta att minska utsläppen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-08 02:01
Roger Skagerström

Du är dock inte normen Jes_ ;) Dessutom är det väl så att din bil fanns redan när du köpte den, och bilen du hade finns troligen fortfarande, så läget är väl i det närmaste oförändrat om man utgår från att de går ungefär lika många mil som innan per år ;)

#2 • Uppdaterat: 2013-03-08 12:55
Leif Larsson (ej verifierad)

Utsläppen kommer troligtvis att öka ,globalt, när varje kines har en bil. Jag har svårt att tro de (kineserna) köper enbart elbilar.
(jaså det gällde enbart i Sverige )

#3 • Uppdaterat: 2013-03-08 14:21
Hackenbush

Du kör för lite Jes, vi har ju haft snö så gott som hela vintern även i Skåne.
Jag skyller det på dig. :-)
Kör mer så det blir varmare.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-10 10:30
hultarn

Är detta baserat på de vackra förbrukningssiffrorna som uppges för nya bilar, eller hur har man kommit fram till detta?

Det kan vara bra att fundera på storleken på svenska trafikens utsläpp, om man samtidigt betänker att EON i Europa släpper ut dubbelt så mycket som Sveriges totala koldioxidutsäpp med sin kolkraft!

Snacka om att skjuta mygg med kanoner.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-10 14:14
IngoS

Hultarn. Jag har liksom du funderat över det men inte hittat hur det beräknats. Jag gissar att man sett hur mycket det sålts av olika drivmedel. Varje liter kan ju rätt exakt översättas till CO2.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-11 23:08
Stene

Diesel ger 2,68 kg co2 per liter förbränt bränsle och bensin ger 2,31 kg co2.
Enda sättet att minska co2-utsläppen är att minska mängden förbränt bränsle. Övriga utsläpp börjar nå nollpunkten iom Euro-6, alltså partiklar och kväveoxider...YKB-kursen Jes_ ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.