Bild
Nästa artikel

Miljöbilar fortsätter öka: "Framgångsrik satsning"

Nyheter

Antalet miljöbilar ökar kraftigt i Sverige. Och högst miljöbilsandel finns i Stockholm. Det visar färsk statistik.

- Ã-kningen av miljöbilsregistreringarna är spridd över hela landet och i flertalet län har miljöbilsandelen fördubblats hittills i år, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Det är ny statistik från BIL Sweden som visar att miljöbilarna i Sverige ökar kraftigt. Enligt statistiken är miljöbilsandelen under januari-september i år 32,0 procent - vilket kan jämföras med 15,9 procent under samma period förra året.

Stockholms län har den högsta miljöbilsandelen i Sverige. Under januari-september i år var 37,3 procent av alla nyregistreringar i länet miljöbilar. På andra plats kommer Västra Götalands län med 35,8 procent miljöbilar, följt av Ã-stergötland med 34,1 procent.

- Den svenska miljöbilssatsningen har varit mycket framgångsrik och har tillsammans med en ökad dieselandel gett oss kraftigt sjunkande koldioxidutsläpp från nya bilar. De förslag som politikerna under senare tid framlagt om indragna stimulanser för framtida miljöbilsköpare är mycket olyckligt och riskerar medföra att den svenska miljöbilssuccén tappar fart, säger Bertil Moldén.

Norrbottens län har den lägsta miljöbilsandelen, med 22,6 procent. Men även i Norrbotten har andelen miljöbilar ökat påtagligt.

Trollhättans kommun är den kommun i landet som har den högsta miljöbilsandelen med 50,9 procent miljöbilar av de totala nyregistreringarna i kommunen under de nio första månaderna i år.

Följ extern länk för all statistik över miljöbilsförsäljningen.

Kommentarer

#1
Erik Pilgren
2008-10-26 10:39

Vad är en miljöbil?
Släpper den ut dynga så att man kan odla med avgaserna?
Kan man andas in avgaserna och må bättre?
Eller är det något larvigt Svenskt påhittat försäljnings namn?

#1
Lasse J
2008-10-26 17:16

Blåsningen
Miljöbilsbidraget betalas av dig och mig, skattevägen.
Lite kontroversiellt, då även Du bilägare som aldrig haft möjlighet att investera i nybil tvingas subventionera andras kvalitetshöjning.
Om det nu för det goda med sig att miljöbeastningen minskar på sikt får vi kanske acceptera denna "orättvisa".
Vad som dock irriterar är att jag fått för mig att bidraget som skulle kommit den privata nybilsköparen tillgodo nära nog odelat går rakt ned i bilhandelns fickor.
Hjärnspöke,eller....
Studerar man prisutvecklingen före och efter bidragets införande finns det fog för även den lindrigt misstänksamme att bena lite i problematiken.
Det handlar i första hand om E 85-bilar och små bensindrivna dito.
Peugeot, Renault och Citroen har genomgående haft en prislapp på sina etanolbilar som legat 12-15000 kronor över motsvarande bensinmodell.
Varför?
Merkostnaden för en etanolbil torde vara marginell i massproduktion och utvecklingskostnaden för etanolmotorerna har sannolikt betalts av den Brasilianska marknaden.
Denna misstanke bekräftas till viss del av VAG- koncernen där t.ex Skoda "endast" gör ett påslag av 2000 kronor för E85 jämfört med bensin.
Små bensindrivna bilar typ trillingarna Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107 kröp underhand upp i pris 8-10000kronor, men försöker hålla skenet uppe med sk inropsmodeller som saknar all normal utrustning.
Dom mest oblyga försöken till överprissättning med hänvisning till miljöbisbidraget står Fiat för med sin 500- modell med ett lägsta pris runt 130000 kronor, samt Subaru med Justy, en rymlig men "burkig", minibil som saknar det mesta, inklusive ESP, stolvärme och ett tillräckligt rostskydd.
Media tiger still!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.