Bild
Nästa artikel

Mercedes A-klass och B-klass får sladd

Nyheter

Biltillverkaren utökar sitt utbud av laddhybrider.

Det elektrifierade bilsortimentet hos Mercedes växer. Senaste tillskotten är A-klass och B-klass, som under motoralternativen A 250 e och B 250 e kombinerar en 1,33-liters, fyrcylindrig bensinmotor med en elektrisk motor. Sammanlagd effekt blir 218 hästkrafter och 450 Newtonmeter i maximalt vridmoment.

Räckvidden på enbart el är enligt körcykeln WLTP upp till 6,7 mil. Elen lagras i ett 150 kilo tungt litiumjonbatteri på 15,6 kilowattimmar. Det sitter under baksätet och Mercedes säger att lastutrymmet inte ska ha påverkats nämnvärt.
 

Det går att ladda antingen med växelström (AC) i laddbox eller likström (DC) i snabbladdare. Som exempel berättar Mercedes att det tar en timme och trekvart att ladda från 10 procent till 100 procent via en laddbox på 7,4 kW. Via snabbladdare fylls batteriet på från 10 procent till 80 procent på ungefär 25 minuter. 

Laddluckan sitter ovanför höger bakhjul, på andra sidan om bilen sitter luckan för påfyllnad av bensin.

A-klass och B-klass som laddhybrid kan beställas nu och introduceras senare under året. Priserna i Tyskland startar på lite under 37.000 euro, vilket motsvarar ungefär 400.000 svenska kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes A-klass och B-klass?
 

Kommentarer

#1
2019-08-20 12:56

Hybridbilar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Skattepengar vi kastat på dem
Istället för att se om vårt eget hem
Nu blir det svårt att ta ett steg åter
För politikerna skiter i att vi gråter

.

#2
2019-08-20 14:01

Ett litet steg framåt, men jag hade ju förhoppning på Mercedes om en EQA och EQB istället. Kom igen!!

Edit:: "Snabbladdning" med max 22 kW DC är väl lite onödigt på en sladdhybrid. Lär blir gott om blockerade snabbladdare i framtiden....

#3
2019-08-20 13:26

Absolut inte ointressant. En bra fleet edition-rabatt på det där priset så...

#4
2019-08-20 13:53

Det vore något för dig Mäkinen! :-)

#5
2019-08-20 15:57

Med tanke på att föregående version av B-klass fanns som ren elbil blir jag måttligt imponerad.

Imponerad dock av att Klarsynt lyckas skriva ett inlägg utan att använda sitt nyckelord - det jag rekommenderat honom att byta ut mot * i framtida inlägg...

Grosser - 22 kW är inte att betrakta som snabbladdning, möjligen semisnabbladdning. Äkta snabbladdning sker med DC i minst 50 kW, helst snabbare.

#6
2019-08-20 16:35

Fast vilken laddeffekt man kan/vill använda beror ju också på batteriets kapacitet och i detta fall är ju batteriet relativt litet. Så även med lite mindre laddeffekt så fyller man ju batteriet på ungefär samma tid som ett större batteri med högre tillåten laddeffekt och tar det typ 30 minuter så får man nog kalla det snabbladdning. Sen är väl inte laddhybridernas främsta användningsområde dagliga, långa turer så att snabbt behöva fylla batteriet är ju rimligen inte lika viktigt som för ett helelektrifierat fordon.

#7
2019-08-20 16:51

"150 kilo tungt litiumjonbatteri på 15,6 kilowattimmar."
10 kilo per kwh alltså. Herregud. Plus en extra drivlina på det. Samt ökad komplexitet. Och alla dessa kilo sitter och drar soppa oavsett om blodsbatteriet är laddat eller ej.

Och mängden utsläppta drivhusgaser är enormt redan vid tillverkningen av blodsbatteriet.  Alltså innan bilen ens gått en meter.

Man tar sig för huvudet. Denna galna politik som fött fram dessa missfoster. 

.

#8
2019-08-20 18:10

Klarsynt: Du som hela tiden gnäller på denna politik som fört fram allt detta enligt dig.....vad gör du för att påverka? Engagerar du dig politiskt? För du är väl inte en sån som gnäller en massa men inte gör något för att påverka?

#9
2019-08-20 18:11

Grymt bra precis som en laddhybrid borde vara!

#10
2019-08-20 19:01

@StefL
Nä, 22 kW är en "besvikelse", typ som en Outlander kan "snabbladdas". Jag tycker allt att det är lite onödigt med stöd för DC-laddning på en laddhybrid.

#11
2019-08-20 19:18

Trevligt att det börjar bli lite räckvidd på WLTP på laddhybriderna med. Sen är ju utan tvekan A-klassen den snyggaste i klassen enligt mig!

#12
2019-08-20 19:49

En A250e sedan tror jag skulle vara bra nära en perfekt bil för mig att jobba med.

Glädjande att de har laddintaget i rätt ände av bilen också så man kan parkera som folk.

#13
2019-08-21 12:45

Klarsynt - som jag sagt tidigare, skriv *, det räcker ;-)

#14
2019-08-22 08:46

Så nu finns det två små pilar som ser ut som trianglar på instrumenten. En vid tankmätaren och en vid laddningsmätaren. Som visar respektive sida för bensin lucka och el lucka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.