Nästa artikel
Mercedes återkallar elbilen EQC
Nyheter

Mercedes återkallar elbilen EQC

Publicerad 6 november 2019 (uppdaterad 6 november 2019)
Fel i drivlinan måste åtgärdas i den eldrivna suven.
Problemet är en bult i främre differentialen som inte håller kvalitetsmåttet. Nyhetsbyrån Reuters citerar ett uttalande från Daimler:
"Daimler AG har fastställt att på vissa EQC-fordon kanske bulten i den främre differentialaxeln inte uppfyller hållbarhetsspecifikationerna. Därmed kan det inte uteslutas att bulten går sönder under sin livstid."

Om bulten går sönder skulle det kunna påverka vridmomentöverföringen med motorstopp som följd. Skulle bitar av den trasiga bulten fastna i differentialväxeln kan man tappa kontrollen över fordonet, uppger biltillverkaren. 

Enligt tyska transportmyndigheten KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) omfattas nära 1.700 bilar globalt. 

Svenska Mercedes har inga uppgifter om hur många bilar det rör sig om i Sverige. 
"Återkallelsen är på grund av ett fel i drivlinan och  på de bilar som är berörda kommer den elektriska drivenheten i framaxeln att bytas", skriver man i ett mejl till Vi Bilägare. 

Enligt Bil Sweden har det fram till oktober i år registrerats 27 stycken EQC i Sverige. 

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-11-06 14:01
Mattse

EQC var från början ett snabbt ihopkrafsat projekt med fossilbil som grund. En panikåtgärd från Mercedes enbart för att kunna visa för marknaden att de har el i sortimentet. Så det är inte överraskande att de tog en hel del genvägar i konstruktion och tillverkning som nu måste återkallas.

#2 • Uppdaterat: 2019-11-06 14:12
Roy J

EQC är den enda elbil jag ser som ett alternativ till I-Pace. Den är välbyggd (ja, det var det där med bulten, då), komfortabel, oerhört tyst, smart navigationssystem och har, näst Tesla, den kanske bästa drivlinan. Det stör mig dock att den är baserad på en fossilbil; ett oerhört slöseri med utrymmen och vikt. Den har ju inte ens en "frunk".
Så vitt jag kunnat se från videor på Youtube är hela drivsystemet – motorer, växelriktare, batterier, kylning, planetväxel (differential) med mera – väldigt inkapslat. Det ger ett gediget intryck, men det behöver ju inte stämma. Inget är starkare än sin svagaste länk, eller skruv.

#3 • Uppdaterat: 2019-11-06 15:32
L. Mäkinen

Är det en skruv och inte en tapp som rör sig? I en differential brukar det finnas ett antal tappar för kugghjul att snurra på eller sitta på.

#4 • Uppdaterat: 2019-11-06 17:24
saabnisse

När de ändå återkallar kan de väl modifiera den groteska grillen samtidigt.
Och helt riktigt inne i diffen brukar det inte vara så mycket skruv, däremot både bult och nit.

Och Intelligentes, om vi ska hårdra det här är det skillnad på bult och nit. Bulten ska i huvudsak ta hand om skjuvpåkänningar medan nit och skruv används till dragpåkänningar, skjuvkrafter i dessa förband tas upp av friktion.

#5 • Uppdaterat: 2019-11-06 18:53
Tjalle

Enligt Svensk Standard: Bult är en cylinderformad slät "tapp". Skruv har gängor. Ibland kombineras skruv med mutter - annars gängas i gods.

#6 • Uppdaterat: 2019-11-07 09:46
Pi

Ser inget fel i att den som skrivit ordet "bult" använder det ord som svensken i gemen använder för den typen av fästelement. Man behöver inte vara petig in absurdum utan kan gott använda den gängse benämningen även om den ur strikt teknisk synvinkel inte är helt riktig.

#7 • Uppdaterat: 2019-11-07 18:08
saabnisse

Pi, det är just den åsikten som leder till missuppfattningar, när benämningen bult i artikeltexten används så är det säkert just en bult som avses och inte en skruv som vissa kan förledas att tro.
Att kalla en skruv för bult är lika fel som att kalla ett finger för tå.
Det är ju för att förhindra missuppfattningar som vi har olika benämningar på maskinelement även om de i vissa fall kan ersätta varandra.

#8 • Uppdaterat: 2019-11-07 18:51
Styggavargen

När jag tittar på den tänker jag mest på X6, något stort klumpigt och med ineffektiv insida. Den väger nog lite för mycket för att det skall vara bra..

#9 • Uppdaterat: 2019-11-12 00:52
Olle Öberg

Det största felet i drivlinan kvarstår dock tyvärr, att man valt att använde fel motor för huvuddelen av framdrivningen.
Ett väldigt konstigt beslut av MB att göra bilen i huvudsak framhjulsdriven, något som också påverkar körningen med tydliga understyrningstendenser!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.