Bild
Nästa artikel

Meningarna går isär - är elhybrider framtiden?

Nyheter

Bränslepriserna är höga. Och svenskarna börjar leta efter alternativ. Men biltillverkarna är inte överens om hur framtiden kommer att se ut - och elhybriderna är en omstridd fråga.

- Vi ska utveckla bättre batterier till elhybriderna, säger Toyotas Bengt Dalström till Expressen.

- Risken är stor att hybriderna blir för dyra, kontrar Volvos Anders Björnberg.

I takt med att bensin- och dieselpriserna ökat har svenskarna börjat söka efter alternativa bränslen. Nu söker även biltillverkarna efter alternativa lösningar - bland annat Toyota som satsar på att utveckla bättre batterier för hybridbilar.

- Det handlar inte om någon ny revolutionerande uppfinning, säger Bengt Dalström på svenska Toyota, utan om att gå igenom flera intressanta, men kända tekniker som inte är färdigutvecklade.

Utvecklingen av hybridbilar som kan laddas genom eluttag går alltså framåt - och det kortsiktiga målet är att öka räckvidden på batterierna till ett par mil. Men Volvos Anders Björnberg befarar att kostnaden för de nya batterierna kommer att bli allt för hög och på så vis förhindra plug-in-bilen från att bli konkurrenskraftig.

- En osåld hybrid sparar ingen koldioxid, konstaterade Anders Björnberg, på ett miljöbilsseminarium nyligen.

Toyotas Bengt Dalström medger att en hybridbil blir dyrare än en bensin- eller dieseldriven bil - men anser ändå att detta inte bör vara något hinder.

- Det är klart att en plug-in-hybrid blir lite dyrare men inte astronomiskt mycket dyrare, hävdar Bengt Dalström.

Återstår att se hur utvecklingen fortsätter.

Ola Andersson
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Kenneth
2008-07-30 19:52

Jag äger en Toyota Prius! Det är verkligen INTE en bil jag kan rekommendera dels är den oerhört SLÖ och framförallt inte bränslesnål. Min bil drar ca 0,75 liter per mil i verklig blandad körning. Att göra en kvick, säker omkörning med Toyotan är absolut omöjligt! Min granne har en SAAB 9-3:a, tror jag eller så är det en SAAB 9-5:a, med dieselmotor och enligt honom drar den ca 0,55 - 0,60 liter diesel per mil vilket är mindre än min Toyota samtidigt som den är snabb i omkörningarna enligt honom. Jag tror därför att diesel eller etanol bilar hör framtiden till snarare än slöa och därmed trafikfarliga Toyota Prius med hybridteknik... För övrigt har min Toyota gått bra fram tills ca 6000 mil då den hackar och viner ibland i motor eller växellåda dessutom knirrar och knakar inredningen i bilen...... Den ska in på reparation om 10 dagar.

#1
Saabnisse
2008-07-31 11:12

Ja när det gäller Prius stämmer det helt.
Den är slö, dyr för sin storlek och absolut inte mer bränslesnål än andra bilar i sin storleksklass.
Men detta gäller vid landsvägskörning och man bör ju komma ihåg att den här biltypen är framtagen för tätortstrafik och då blir den mer bränslesnål och det gör ju inte så mycket att den är slö.
Men ska man välja en miljöbil är det bättre att satsa på gas. Biogasbilar släpper knappast ut någon CO2 och har betydligt lägre driftskostnader än bensin/E85 och diesel.

#1
prius
2008-08-02 05:17

Jag är ytterst tveksam till att du är en Prius-ägare Kenneth. Det är många just nu på olika Forum på nätet som attackerar Toyota och speciellt Prius. Det har visat sig vara en stor fara för andra europeiska biltillverkare just detta tekniska försprång som japanerna har på ny miljövänlig teknik, med oöverträffad tillförlitlighet dessutom. Så "lobbyverksamhet" och förtal är vanligt förekommande numera. Vi minns väl alla Volvos uttalande under början av -90 där man gick ut med (och citerades välvilligt av pressen) att japanska bilar höll ett visst antal mil, sedan rasade dom ihop. Vilken skröna! Verkligheten har visat att ju äldre japsen blir desto större blir gapet till alla andra vad gäller driftsäkerhet och säkerhet. Se statistik på Motormännen respektive Svensk Bilprovning. För övrigt borde väl du Kenneth veta att Prius har ingen växellåda.

#1
Saabnisse
2008-08-02 11:42

Men Prius nu får du väl tänka efter ändå, inte menar du väl att bensinmotorn driver direkt på hjulen utan nedväxling av varvtalet.
Der är ju en gammalmodig parallellhydrid och den måste ju ha en utväxling!
Det är bara seriella hybrider som saknar växellåda, där driver förbränningsmotorn ju direkt generatorn.
Prius är en tätortsbil, där kan man ha nytta av den här tekniken även om det går många mil innan man fått tillbaka de merpengar som den kostat jämfört med en konventionell bil i samma storleksklass. På landsväg har jag kört betydligt större bilar snålare än Priusen.

#1
Basse
2008-08-02 19:45

Och i Stockholm lär FORTUM ligga i startgroparna för elstolpar. helt utan konkrrens vilket lär garantera att miljömedvetna bilister kommer att skinnas på "flis". Spåren förskräcker !

#1
Per Karlsson
2008-08-03 03:59

Det är ett fåtal förunnat att kunna ladda en elbil eller plugin-hybrid, eftersom det tar så lång tid att man i praktiken måste ha ett eluttag vid sin bostad. Då är fullhybrider mer användbara, och Toyota och Honda har ju visat att det går. De bilar som finns att köpa nu är bara av första eller andra generationen, så rimligen finns det stor utvecklingspotential.

#1
Saabnisse
2008-08-05 20:58

Per K. du har ju helt rätt. Men det kommer att dröja innan vi får några användbara hybridfordon som inte är avsedda enbart för tätortstrafik. Det kommer att bli alldeles för höga initialkostnader för att ett hybridfordon ska bli ekonomiskt försvarbart. Inom den närmaste framtiden kommer gasdrivna fordon att vara det absolut mest ekonomiska alternativet. Det är också det mest miljövänliga. Betydligt mer miljövänligt än hybridfordon om man ser hela linjen från konstruktion-produktion-konsumtion-destruktion.

#1
Raphael
2008-08-06 22:23

Vi behöver satsa på biogas så att vi kan få igång elkraft byggda på detta så elbilarna får ström. Kolkraft och kärnkraft är dåliga lösningar. Uran (bränslet till kärnkraft) är livsfarligt att bryta och gifter släpps ut till miljön vid brytningen, samma sak med avfallet. Shellafield kan inte ta hand om mer utan nu dumpar man gifterna i tredje världen istället och det är en tickande miljöbomb - verkligen bomb eftersom man gör bomber av kärnkraft.

#1
Saabnisse
2008-08-10 22:55

Raphael, visst har du rätt när du säger att man bör ta fram elkraft av gas, det anses väl förmodligen enklare att tanka el i en elbil än gas i en gasdriven. Men är det så? Att pumpa i el för tio mils körning tar kanske tio timmar, att fylla gas för tio mil tar max tre minuter.
Körsträckan man kan köra med gas ökar för varje bilgeneration och femtio mil f.n. är ju ingen orimlighet. Elbilen kommer däremot att förbli en tätortsbil inom överskådlig tid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.