Bild
Nästa artikel
Mazda utökar modellprogrammet med ytterligare en crossover.

Mazda CX-3 – Premiär i LA

Nyheter

Mazda gör ny satsning i crossoversegmentet och kompletterar med en modell strax under nuvarande CX-5.

Mazda introducerade crossovermodellen kallad CX-7 2006. Men en sviktande försäljning fick tillverkaren att lägga ned modellen 2012, nu prövar Mazda i stället lyckan i en av crossoversegmentets mindre klasser.
 
Närmaste konkurrenterna blir troligtvis bilar i klass med Nissan Juke och Kia Soul. Bilder på den riktiga bilen och mer handfast fakta kommer presenteras närmare debuten på Los Angeles bilsalong i slutet på november. På bilsalongen ska även uppdaterade versioner av Mazda CX-5 och Mazda 6 visas.

Diskutera: Vad tror du om Mazdas förutsättningar i mindre crossoverklassen?

Kommentarer

#1
2014-10-28 07:44

Jodå - det kan mycket väl bli en bil i denna klass vid nästa bilbyte och om Mazda då har ett attraktivt erbjudande så kan jag mycket väl tänka mig en sådan. Men vi får väl se vad det blir först.

#2
2014-10-28 09:47

Klassen börjar bli full... Och är en blandning mellan mer eller mindre praktiska bilar, och denna CX-3 verkar hamna i kategorin mindre praktisk om vi kan ana det färdiga linjespelet från bilden - verkar helt enkelt bli en halvkombi med böljande former, om än troligen med något högra markfrigång än en vanlig halvkombi, men inuti inte högre i tak eller mer praktisk än en vanlig halvkombi i den mindre klassen. Då är en Peugeot 2008 eller Renault Captur mer praktiska tack vare sina former (2008:an mer fyrkantig vilket gör gott för utrymmena, och Captur är mer byggd på höjden vilket också underlättar för utrymmena).

De japanska utmanarna, som Nissan Juke och Honda HR-V, följer trenden av halvkombi med lutande bakparti, små fönsterrutor och innerutrymmen som motsvarar en vanlig halvkombi av den mindre klassen, och det verkar som att CX-3 riktar in sig mot dem, möjligen mer åt HR-V hållet då Juke är mindre. Jag är inte helt övertygad om att alla köpare vill ha det... Men vi får se hur marknaden reagerar. Nya Suzuki Vitara är en outsider i sammanhanget tack vare sin mer fyrkantiga och traditionella formgivning, som en krympt Grand Vitara. Den ser gammal ut redan som ny, om än med ett fräsch Evoque-inspirerat färgschema med tak i kontrastfärg och turkosa färgklickar runt ventilationsutblåsen.

Frågan är om CX-3 har "det" som behövs för att sticka ut i en klass som blir allt mer konkurrensutsatt? Jag menar, ta en C4 Cactus exempelvis, den är ju rätt egen i formgivningen både inuti och utanpå och det innebär ett USP för den bilen (unique selling point). Jag tror risken finns att CX-3 blir för utslätad i designen, om den är typ en krympt CX-5 - det kan både samla köpare och få bort köpare.

#3
2014-10-28 11:03

...och jag tror - eftersom vi bara kan tro trots allt - att om man som köpare har att välja mellan den nya Mazdan och en C4 Cactus så torde de flesta i Sverige välja Mazdan eftersom den kvalitetsmässigt har ett avsevärt bättre "track record" än vad Citroen har - möjligen undantagandes rostskyddet men det kan ju kompletteras trots allt. Och beträffande Suzuki så är det nog inte Vitara som är en klasskonkurrent utan snarare SX4 S-cross. Men åter - vi får nog avvakta med omdömen till dess vi sett och gärna också provkört den nya Mazdan.

#4
2014-10-28 16:27

Pi.

Håller med att denna Mazda kan bli intressant i lagom storlek och bekvämt i och ur steg. Kvaliten får man tro är bra utan större problem så varför inte? I valet mellan Citroen och denna Mazda så är valet lätt för mig, Mazdan får man förmoda bli en snygg bil om den följer Mazdas nya design filosofi.

#5
2014-10-29 14:41

Rahpael : Menar du med din sista mening att CX-5 skulle ha en utslätad design?

Och sen undrar jag om folk som köper bilar i den här klassen verkligen vill ha så mycket mer än en halvkombi med lite högre insteg. Vad jag sett så är det mest pensionärer som åker omkring i bilar som 2008 eller C3 Picasso (inte samma kategori kanske men principen är den samma). De fraktar aldrig mer än en påse mat från ICA. Kanske en hög krukväxt. Vill man ha en bil som lastar mycket köper man en större bil. Hysterin kring att det skulle vara så negativt med sluttande bakruta är dessutom grovt överdriven. Du kan lasta bra mycket i en sån med. Till skillnad från en bil med rak akter behöver du sällan ducka under luckan heller.

#6
2014-10-29 19:15

Raphael.. herregud.

Mazda 3 är ju snygg.. har du ens sett en C3 cactus eller suttit i en? jag satt för 2 veckor sedan och var nära att gråta, en Opel Corsa är tio gånger snyggare både in och utvändigt.

Jag tycker att nya Mazda 3 är snygg och tror att de kan lyckas med en upphöjning. Gällande CX-5 är den, förutom testvinnare 4 ggr om i Sverige (senaste teknikens oktober 2014) riktigt snygg och många som misstar den för X3.

Men smaken är som baken och jag är rätt ung, så det finns säkert de som gillar Cactus precis som tanter som gillar djungeltapetkappor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.