Bild
Nästa artikel
Nyheter

Maserati Ghibli blir mildhybrid

Publicerad 20 juli 2020 (uppdaterad 11 augusti 2020)
Nya Ghibli Hybrid blir Maseratis första elektrifierade bil. I övrigt är det ett relativt snålt facelift som Ghibli bjuder på.
Senaste generationen av Maserati Ghibli kom 2013, och fyra år senare fick den sin första uppdatering. Inför kommande år, 2021 väljer nu den italienska tillverkaren att ytterligare förnya bilen. Nya Ghibli har blivit elektrifierad och bantat så mycket som 80 kilo.

Men det blir ingen laddhybrid av den nya bilen som ändå fått namnet Ghibli Hybrid, istället rör det sig om en mildhybrid. Enligt Maserati hade ett laddhybridsbatteriet lagt på för mycket vikt på fordonet.
 
Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter samt en remdriven startmotor som med sina 48 volt ger energi som lagras i ett batteri. Batteriet vars storlek och vikt är okänt är placerat bak i bilen.

Motorn ger en kraft på 330 hästar och ett vridmoment på 450 newtonmeter. 0-100 går på 5,7 sekunder och toppfarten är 255 km/h. I Ghiblistallet blir det således bara dieselversionerna som är långsammare.

Bilen har också bantat 80 kilo i vikt i jämförelse med den tidigare diesel-bilen och väger nu 1 950 kilo. Förbrukningen ligger på 0,85-0,96 liter per mil. Koldioxidutsläppet ska ligga på mellan 192-216 g/km.
 
I övrigt är uppdateringarna sparsamma men bilen har bland annat fått ett nytt infotainmentsystem baserat på Android Auto, vilket är samma system som Polestar använder.

Maserati Ghibli Hybrid kommer lanserar under kommande höst.

Diskutera: Vad tycker du om Maserati Hybrid?
 

Hälften suv, hälften kupé? Dragkrok är i alla fall standard.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.