Bild
Nästa artikel
Lexus LC Convertible – värstingcab med V8

Lexus LC Convertible – värstingcab med V8

Nyheter

Sportcoupén LC har fått fällbart tak. Lexus visar upp det luftiga flaggskeppet på 471 hästkrafter.

Japanska Lexus vill att 4,76 meter långa LC 500 Convertible ska ses som deras paradprodukt vid sidan om vanliga LC.

Sportcoupén fick vi stifta bekantskap med för tre år sedan och nu har Lexus alltså monterat ett öppningsbart tak på bilen.
 

Lexus LC Convertible – värstingcab med V8

Sufletten fälls ner på 15 sekunder och tillbaka upp på 16. Detta kan göras i hastigheter på upp till 50 kilometer i timmen. 4 lager tyg ska minimera skrynklighet. Det finns speciella värmeutblås för halsen så att de åkande inte fryser och både chassi och kaross är förstärkta i cabversionen för att kompensera avsaknaden av vanligt tak.
 

Lexus LC Convertible – värstingcab med V8

Bakdelen har höjts och breddats något för formens skull.  

Framdrivningen hanteras av en 5-liters V8 som vräker ur sig 471 hästkrafter, kopplad till en 10-stegad automatlåda. 

Lexus räknar med att LC 500 Convertible går att beställa från och med sommaren 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Lexus LC 500 Convertible?

Lexus LC Convertible – värstingcab med V8

Kommentarer

#1
2019-11-21 09:33

Jag gillar inte grillen. Fortfarande. Trodde man skulle vänja sig. Men icke. Men resten verkar härligt :)

.

#2
2019-11-21 09:57

OK med cabb, men varför tygsuflett? Fällbara metalltak har funnits länge, men det verkar vara en trend att sportbilar återgår till tygtak. Sportighet och image?

#3
2019-11-21 11:18

Bland de snyggaste på marknaden denna Lexus LC, en fantastisk bil! Måste köra/åka i bilen för att förstå. Kvalitetskänslan är enastående.

#4
2019-11-21 11:25

En riktig cabriolet ska ha tygtak. Ex.vis, de billiga BMW bilarna har PLÅTTAK medan de mer exklusiva har TYGTAK.

#5
2019-11-21 12:06

Shogun, den här bilen är ju en miljöbov, men det verkar du inte bry dig om … =)

Själv har jag svårt för Toyota/Lexus. Det blir aldrig det där tunga och välordnade intrycket som man får i tyska motsvarigheter. Och fortfarande: Grillen är bedrövlig OCH de där löjliga hornen på var sin sida om kombinationsinstrumentet ser ju ut som en leksak för små barn - ungefär som handtagen på en liten gunghäst.

#6
2019-11-21 12:38

Volvo ägare: Tygtak är alltså numera status och image. Någon funktionsmässig fördel verkar inte finnas, tvärtom.

#7
2019-11-21 12:39

Ska köpa en LC500 coupé om några år när värdeminskningen gjort sitt. Snygg, rolig, fantastisk detaljkvalité och driftsäker sportbil med en stor V8 sugis. Blir inte mycket bättre.

#8
2019-11-21 12:49

Lär gå på dryga miljonen. Än så länge får jag hålla mig tillgodo med MX-5:an.

#9
2019-11-21 12:54

40-talisten

Förutom att det är snyggare så sparar man vikt, utrymme och pengar med ett tygtak.

#10
2019-11-21 13:10

Apex: Hur kan ett kantigt tygtak vara snyggare än slätt metalltak? Spara pengar? Men suffletterna finns numera på de dyraste modellerna! Nä, det handlar om status, det ska synas att man har en cab, även när taket är på...

#11
2019-11-21 13:26

40-talisten

Jag tycker att det är snyggare.

#12
2019-11-21 13:30

40-talisten: Det handlar väldigt mycket om design, en bil med plåttak är sällan lika harmoniskt designad. Kolla profilen på de flesta bilar med plåtcab, hur övergödda de är om baken. Med ett tygtak kan designerna arbeta med linjerna mer fritt utan att kompromissa lika mycket. Sen tycker jag som inbiten cab-älskare och ägare ett det är en mer mysig cabkänsla med tygtak......när regnet smattrar på suffletten bland annat. Sen de mer påkostade cabbarna så är de mer ombonade med tygtak. Sen är det såklart bättre ur bagagesynpunkt med.

#13
2019-11-21 14:46

Skulle jag lägga egna pengar på en `onödig nöjesbil´ så gick denna snabbt bort och blev till en körmaskin som GT3.

#14
2019-11-21 14:49

Jag tycker att det ska vara plåttak på en cabbe. Det var i alla fall mitt val när jag köpte en. Snyggt eller inte, jag vet vad jag tycker;-)

http://allcarsnz.blogspot.com/2012/11/2010-vath-v58-mercedes-benz-slk-r1...

#15
2019-11-21 15:52

Jag har en BMW E93 (LCI) och visst, linjen mot bakluckan är kantigare än mot cupén men ett plåttak känns stabilare än mot ett med tak. En åretruntbil!

/Anders

#17
2019-11-21 16:52

Sabud

Hade också hellre köpt en GT3, men dom kostar ungefär det dubbla.

#18
2019-11-21 16:59

Förstår inte att de som designar bilen kan "arbeta med linjerna mer fritt utan att kompromissa lika mycket" med tygcabb jämfört med plåtcabb... Ser ingen som helst relevans i det påståendet - däremot finns det säkert plåtcabbar som man borde kunna gett en mera tilltalande design. Men det gäller nog i lika hög utsträckning tygcabbar. Denna biltyp är väl i grunden designad för att vara snyggast utan tak trots allt.

#19
2019-11-21 18:24

Köper hellre en Corvette C8!

#20
2019-11-21 20:07

Junkers
+1

#21
2019-11-21 20:43

Säkert en utmärkt bil, men grillen är fortfarande otäck!

#22
2019-11-22 09:27

En snygg bil som inte gör sig på bild, irl är LC en grymt snygg bil och grillen känns inte alls så överdriven som på bilder.
Det far runt en rödmetallic, ägd av ett bilälskande äldre par, i Karlstad.
Å jäklar så snygg den bilen är.

#23
2019-11-22 11:14

Guran.

Håller helt med. Och som jag också sagt tidigare bilen och grillen gör sig bättre i verkligheten än på bild. Bilen en av de snyggaste på marknaden. Den röda är nog snyggare än den blå i mitt tycke. Den röda i Karlstad har jag åkt i, hmmm i inte helt lagliga farter........

#24
2019-11-24 14:05

Den som har smak och råd köper nått annat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.