Bild
Nästa artikel
Läsarnas frågor om sommardäck – här är experternas svar

Läsarnas frågor om sommardäck – här är experternas svar

Nyheter

Hur stor är skillnaden mellan olika däck? Är premiumdäck alltid bra och budgetdäck alltid dåliga? Vilka däck är tystast – och är punkteringsfria något att satsa på? Här är äsarnas bästa frågor om sommardäck – och experternas svar.

Det är högsäsong för däckbyte just nu och verkstäderna har fullt upp. Men det finns mycket att tänka på i och med däckbytet, och därför bjöd vi in er läsare att ställa frågor om däck.

I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast kom svar på tal från våra däckexperter Nils Svärd och Anders Helgesson. Du kan lyssna på podden ovan eller läsa svaren på frågorna nedan. Du kan också läsa mer om hur våra däcktester fungerar här.

Premiumdäck är oftast bättre än budgetdäck i våra tester.
Premiumdäck är oftast bättre än budgetdäck i våra tester.

Hur stora skillnader är det egentligen mellan olika sommardäck, de är ju runda och svarta allihopa?

Jag skulle vilja säga att det är stor skillnad. Det blir faktiskt viktigare och viktigare att ha bra däck på nya bilar med alla assistanssystem som brukar finnas. Har bilen till exempel autobroms kan den själv bromsa om något händer, och då bromsar den betydligt kraftigare än många mänskliga förare gör. Där kan det vara stor skillnad i exempelvis bromssträcka, det kan skilja en billängd från 80 km/tim mellan bästa och sämsta däcken. Den skillnaden ökar förstås i högre hastighet.

Är budgetdäck alltid dåliga?

De billigare sommardäcken har gjort en ordentlig resa de senaste åren. Men verkligen inte alla, det måste vi vara tydliga med. Vi avråder till exempel helt från ett av däcken i testet. Samtidigt har vi en budgettillverkare som är med och tävlar om förstaplatsen mot premiumdäcken, nämligen Maxxus. Även Landsail har blivit lite bättre mot tidigare år, men det är fortfarande sämre än de bästa däcken. Ska du köpa budgetdäck är det viktigare än någonsin att läsa däcktesterna för att hitta guldkornen.

Är alla premiumdäck bra?

Även om många premiumdäck brukar få höga snittpoäng är de bra i olika grenar. Tycker du vattenplaning eller vattenplaning är viktigt är det andra premiumdäck som gäller än för den som prioriterar ljudnivå eller rullmotstånd. Snittpoängen avslöjar inte allt.

Är det bättre att köpa billigare däck men byta ofta istället för att köpa dyrare däck och byta mer sällan?

Det skiljer en hel del i bromssträcka mellan premiumdäck och billigare däck. Vi har testat bromssträckan för ett Michelindäck med 1,6 millimeters mönsterdjup mot ett nytt budgetdäck. Michelindäcket hade kortare bromssträcka trots att mönsterdjupet var dåligt. Och när budgetdäcket slits presterar det ännu sämre. Köper man bra däck är de bra under hela livslängden.

Vad är cord?

Det är en del av däckets konstruktion som finns under slitbanan. Om du ser corden skulle du ha bytt däck för minst tusen mil sedan.

Jag ska byta däck på reservhjulet. Vad ska jag välja?

Om man har ett däckmärke på bilens vanliga däck är det bra att ha samma på reservhjulet. Men det gäller att välja ett däck som inte har en bestämd rotationsriktning. En del nya däck är gjorda för att rulla åt ett visst håll och ett reservhjul ska ju fungera på båda sidorna. Det är dock ovanligt med sommardäck som har bestämd rotationsriktning. Annars är det inga stora skillnader om däcket bara ligger och inte används. Det borde hålla sju–åtta år innan det spricker men efter fem år är det bra att kolla hur det ser ut.

Ska man använda kopparpasta eller inte på hjulmuttrarna?

Går muttrarna kärvt kan en droppe kopparpasta vara en lösning. Men har man en aluminiumfälg säger vissa att det kan uppstå en galvanisk strömning mellan muttern och fälgen, då kan man använda aluminiumpasta eller något annat fett. Om jag använder någon form av smörjning använder jag aluminiumpasta. Det blir lite lättare att dra hjulskruvarna.

Måste jag rotera däcken för att fördela slitaget jämnt?

Det är en bra idé. Däckverkstaden får gärna markera på viljen sida och axel som hjulet suttit. Däcken är konstruerade för att slitas jämnt.

Jag ska köpa nya däck till en veteranbil, gärna med lite sportiga prestanda för min Volvo 242 GT.

Om man har plats i budget finns det vintagedäck, alltså replikor på de däck från fanns då men med nytt gummi och ny stomme. Michelin har till exempel nyproducerade däck av den typen och det har även Dunlop. De ser ut som däck gjorde förr men har modernt material. Men de kostar en del eftersom det inte tillverkas så många.

Vilka är de tystaste däcken?

Det är den vanligaste frågan vi får om däck. Vi mäter bullernivån på alla däck vi testar för att ta reda på vilka som är tystast. I år var Goodyear EfficientGrip Performance 2 överlägset bäst i bullerronden, en tydlig vinnare även på grov asfalt. Det finns också däck som har en bullerdämpande filtmatta. Det kan däckverkstaden hjälpa till med.

”De billigare sommardäcken har gjort en ordentlig resa de senaste åren”
Det är viktigt att hålla koll på mönsterdjupet. Vissa däck klarar av minskat mönsterdjup bättre än andra som slits snabbare.
Det är viktigt att hålla koll på mönsterdjupet. Vissa däck klarar av minskat mönsterdjup bättre än andra som slits snabbare.

När blir ett modernt däck för gammalt?

Om det lagras korrekt och inte används räknas det som nytt i tre år. Ett däck håller längre än du tror. Det kan hålla sju–åtta år men efter fem år kan det vara bra att kolla hur läget är. Sommardäck åldras snabbare eftersom de utsätts för högre temperatur. Däck ska förvaras som potatis: mörkt och svalt.

Hur mäter man mönsterdjupet nu när femkronan är för gammal?

Nya däck har slitagevarnare som visar när det är dags att byta. Vissa märken har millimeterspår och annars finns särskilda verktyg för detta. De är inte dyra. Nackdelen med slitagevarnaren är om däcket är fel inställt. Då kan det slitas felaktigt och varna för tidigt eller för sent. Det är bättre att köpa ett verktyg för att mäta mönsterdjupet och förvara det i handskfacket. På vinterdäck kan man använda en tändsticka, där brukar plånet längst ut vara tre–fyra millimeter och det är kravet på mönsterdjup för vinterdäck.

Varför använder man lågprofildäck? De slits väl snabbare?

Nu pratar man inte så mycket om lågprofildäck utan mer om så kallade HP- och UHP-däck, vilket står för High Performance och Ultra High Performance. Däck som är sportigare kan ha något kortare livslängd än ”vanliga” däck men det kan också bero på att bilarna de sitter på är sportigare och körs hårdare.

Jag har en bil med 18-tumsdäck som har ett belastningsindex på 118 XL. Vad innebär det när jag ska köpa nya däck?

I registreringsbeviset står vilka däck bilen är godkänd för. Din bil har 17-tumsdäck i originalutförande med belastningsindex 97 Y. Det avgör vilken vikt som däcken klarar av att hantera. Det är inget problem att köpa däck med högre belastningsindex än vad som står i registreringsbeviset, men man ska aldrig köpa däck med lägre belastningsindex. Bokstaven efter belastningsindex innebär att däcket är byggt för att klara tyngre bilar med större motorer.

Vad är det för skillnad på HP- och UHP-däck?

Kortfattat är det komfortdäck och sportdäck. HP står för High Performance och är vanliga personbilsdäck med fokus på ekonomi och komfort. UHP står för Ultra High Performance och fokuserar på större storlekar och sportiga köregenskaper. De vänder sig till olika köpare. Du kan läsa vår jämförelse av HP- och UHP-däck här.

Hur stor är skillnaden mellan HP- och UHP-däck?

Större än du tror. UHP-däck är ungefär som att köra en bil med sportchassi, mycket av komforten finns kvar men de presterar betydligt bättre framför allt på vått underlag och i kurvor. Greppnivån är imponerande men bullernivån blir högre. Du kan läsa vår jämförelse av HP- och UHP-däck här. 

Vad är treadwear?

Det är ett amerikanskt slitagemått i indexform. Ett däck med treadwear 200 håller dubbelt så länge som ett däck med treadwear 100. Sportdäck har treadwear 60 vilket är 40 procent sämre än för ett vanligt komfortdäck.

Varför testar ni inte slitna däck mot nya?

Det skulle vara väldigt intressant, men tyvärr är det dyrt och svårt att få till. Vi har gjort det några gånger tidigare men däcken måste köras 800–1 000 mil även om vi svarvar ned dem i en maskin. Vi har en plan för att göra detta på vinterdäck men för sommardäck är skillnaden mellan nytt och gammalt inte lika stor, så länge däcket är jämnt slitet. Våra tester har visat att ett nytt budgetdäck är sämre än ett slitet premiumdäck. 

Är nya däck utvecklade för att bibehålla sina köregenskaper ned till den lagliga gränsen, 1,6 mm?

Ja och nej. Det är lite olika hur mönstret är skuret. Vissa däck har grundare mönster som inte går ned till 1,6 mm och det blir sämre på våt väg. Andra däck har ett mönster som öppnar upp sig i bredd, för att mönstret ska vara lika djupt även när däcket slits.

Går sommardäck att köra på vintern?

Det är inte säkert. Många förstår inte hur uselt fäste ett sommardäck har på vintern i kallt klimat. Vissa äldre personer kan dra anekdoter om hur de körde med sommardäck året runt förr i tiden, men på senare tid har sommardäcken blivit betydligt bättre på sommaren medan vinterdäcken blivit bättre på vintern. Däcken är som bäst i sitt eget temperaturfönster. Det finns verkligen inget fäste på snö för sommardäck.

”Nya däck har slitagevarnare som visar när det är dags att byta”
Rätt däcktryck är viktigt. För lågt däcktryck påverkar både miljö, ekonomi, livslängd, säkerhet och köregenskaper, men för högt däcktryck är heller inte bra.
Rätt däcktryck är viktigt. För lågt däcktryck påverkar både miljö, ekonomi, livslängd, säkerhet och köregenskaper, men för högt däcktryck är heller inte bra.

Finns det tysta däck som även håller länge?

Det finns ingen direkt konflikt mellan hållbarhet och bullernivå, så det finns absolut. Är du ute efter ett tyst däck så läs gärna våra däcktester, där anges bullernivån för alla däck. Lita inte på däckmärkningen från EU eftersom den mäter bullernivån utanför bilen. 

Vad tycker ni om däck med bullerdämpningsmatta som ska sänka ljudnivån?

Det funkar jättebra för skandinaviska bilägare. Ju grövre vägen är, desto bättre fungerar dem. Bullermattan tar bort de värsta vibrationerna som uppstår inne i däcket som sedan sprids genom chassit och upp i kupén. Dämpningen funkar bättre ju tunnare (lägre profil) däcken har och ju bredare de är. Besök en däckhandlare för att hitta ett däck med bullerdämpande matta som finns till viss del.

Kan man lita på ett otestat däck från en premiumtillverkare?

Ja, det skulle jag nog säga. Premiumtillverkare brukar sällan göra en dålig produkt. I vårt senaste däcktest skrällde ett budgetdäck och fick bra resultat, men i nästan alla däcktester brukar premiumdäck alltid ligga i topp. Stora skillnader mellan olika dimensioner beroende på biltyp brukar sällan skilja så mycket för premiumtillverkare. 

Kan man lita på de officiella siffrorna för rullmotstånd och våtegenskaper?

Ja, till ganska stor del. Våtgrepp och rullmotstånd är standardiserade tester som utförs av oberoende institut. Skulle det avvika för mycket kommer det uppmärksammas.

Finns regummerade däck kvar?

Ja, de brukar sitta på lastbilar. Långtradare har många däck som bara ”rullar med” och varken styr eller driver bilen. De stöttar bara bilen och där finns regummerade däck kvar. Marknaden efterfrågar inte regummerade däck för personbilar.

Varför är egentligen sommardäck så dyra?

Det beror på. Däck är en billig livförsäkring. Med tanke på all produktutveckling och alla tester som görs är det underligt att de kan vara så billiga. Vi har varit på besök hos en däcktillverkare som hade 3 448 olika däck att tillverka och som ska finnas i lager. Continental tillverkar 143 000 testdäck som bara används för internt bruk och kör 5 000 varv runt jorden med egna chaufförer. Michelin har 6 000 anställda och 10 000 aktiva patent. De kör ett varv runt jorden var tolfte minut. Det är väldigt många ingenjörstimmar som läggs på att utveckla säkra däck.

Hur mycket påverkas köregenskaper, ljudnivå och förbrukning av olika däcktryck?

Det påverkar, men kanske inte så mycket så länge det inte handlar om väldigt stora avvikelser. Kör du med bara hälften så lågt däcktryck som rekommenderat kan inte däcket jobba optimalt på det sätt det är utvecklat för. Livslängden är det du kompromissar mest med genom att köra på fel däcktryck. 80 procent av rekommenderat däcktryck kostat 400–500 kr mer i bränsle per år, och tänk på att mäta däcktryck med kalla däck – inte när du kört några mil och värmt upp däcket. Kollar du däcktryck på macken så lägg gärna på 0,1–0,2 bar och ha gärna lite för högt tryck än för lågt. Att köra med väldigt högt tryck är heller inte bra.

Punkteringsfria så kallade run flat-däck, är det något att ha? Är det bara BMW som har detta?

Det är däck som ska kunna köras i 80 km/tim i åtta mil trots punktering. De första som kom hade dålig komfort och spårkänslighet. Nu har ganska många bilar detta. BMW var pionjärer kring detta och har fått ta mycket kritik kring RFT-däcken. Utvecklingen har gått väldigt snabbt, vi har ibland svårt att avgöra om ett däck är punkteringsfritt och så var det inte förr. RFT-däck har starkare sidor som kan hålla däcket borta från fälgen vid punktering. Men de är fortfarande lite av en kompromiss jämfört med ”vanliga” däck. 

Jag har en Volvo, vad betyder det när däcket har VHL-märkning?

VHL innebär att Michelin som tillverkat däcket inte själva har utvecklat det, utan att Volvo tillsammans med Michelin bestämt hur däcket ska vara med en kravlista. Den här typen av märkning finns för många märken, men det är inte säkert att biltillverkarnas prioritering alltid är den bästa. De kräver alltid lägsta möjliga rullmotstånd, så du får ett säkrare och bättre däck om du skippar biltillverkarnas egen märkning, men märkningen är också bra på så sätt att du är säker på att däcket passar bilen utan problem med resonans, buller eller annat. Jag tycker man kan skippa ”originalmärkningen” om man vill.

Läs gärna årets test av sommardäck här.

Taggar: Nyheter

Det är högsäsong för däckbyte just nu och verkstäderna har fullt upp. Men det finns mycket att tänka på i och med däckbytet, och därför bjöd vi in er läsare att ställa frågor om däck.

I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast kom svar på tal från våra däckexperter Nils Svärd och Anders Helgesson. Du kan lyssna på podden ovan eller läsa svaren på frågorna nedan. Du kan också läsa mer om hur våra däcktester fungerar här.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.