Nästa artikel
”Kunskapslucka om rostskadade bilar”
Nyheter

”Kunskapslucka om rostskadade bilar”

Publicerad 28 oktober 2014 (uppdaterad 29 oktober 2014)
Trafikverkets Claes Tingvall bekymras över att trafikfarlig rost döljs bakom plastskydd.
Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall erkänner att det finns en kunskapslucka i forskningen om krocksäkerhet och konsekvensen av trafik-olyckor med rostskadade bilar.
Claes Tingvall, professor och trafikforskare, är mannen bakom Nollvisionen. Inga människor ska behöva dö eller bli svårt skadade i trafiken. Teknikutvecklingen går åt rätt håll, men konsekvenserna av att rostskadade bilar rullar ute på våra vägar, och som kan vara orsak till fler skadefall, är svår att överblicka.
– Det är svårt att påvisa om trafikolyckors omfattning i vissa fall just beror på rostskadade bilar. Här finns ingen forskning att hänvisa till och här har vi definitivt en kunskapslucka, säger Claes Tingvall.
 
Köp ny, eller en så säkerhetsutrustad bil som möjligt, har Claes Tingvall mässat om hur länge som helst. Det är lätt att motivera, yngre bilar har bättre krocksäkerhet och har med åren utrustats med det ena avancerade säkerhetssystemet efter det andra. Däremot har inte nya bilars rostskydd blivit påtagligt mycket bättre.
 
Vi Bilägares efterforskningar och regelmässigt utförda tester på nya bilar visar att omfattningen av rostskyddet inte utvecklats i tillnärmelsevis lika hög grad. Tvärtom, så har rostskyddet hos biltillverkarna i många fall nedprioriterats. Jakten på kostnadsbesparingar pågår ständigt.
 
Alla krocktester som redovisas via Euro NCAP förutsätter nya bilar i oskadat skick, utan påverkan av slitage. Folksams krocksäkerhetsundersökning visar på olyckor som hänt i verkliga livet, men utan att just omfattningen av rostpåverkan sorterats ut.
 
Den enda rapport om krocksäkerhet och rostskadade bilar som Vi Bilägare funnit – med benägen hjälp av Jan Wenäll hos Väg- och Trafikinstitutet – är över 20 år gammal. Det är en tysk undersökning där tre rostskadade modeller från slutet av 1970-talet, en VW Golf, en Ford Fiesta och en Mercedes Wagen 123 krocktestats och jämförts med motsvarande rostfria bilar. Resultatet var entydigt, de rostpåverkade bilarna hade mycket sämre säkerhet. 
– Det är olyckligt att vi inte har mer ny forskning på området, säger Claes Tingvall. Och i det här sammanhanget ska vi ha klart för oss att biltillverkarna inte är ett smack intresserade av att visa upp sådana här resultat, om det visar sig att skadeverkningarnas omfattning beror på rostskadade bilar.
 
Många biltillverkare har också försvårat kontrollen av begynnande rostskador, när under senare år stora delar av bilarnas underreden kläs in med plast. Dessa plastkåpor demonteras ytterst sällan, varken av verkstäder eller bilprovningen.
– Det gör mig mycket bekymrad, säger Claes Tingvall. Regelverket måste utvecklas så vi kan vara säkra på att trafiksäkerhetsmässiga kontroller utförs.

Diskutera: Borde plastkåporna demonteras vid besiktning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-28 17:25
trasten

Kan vara svårt då plasten kan täcka hela golvet.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-28 17:52
Reverend Benny

Rätt bra med en tidning som kollar rostskydd på bilarna då och kollar hur det ser ut bakom plast och i hålrum.
Även om det inte säger hur bilen ser ut om 5-10 år så ger det iallafall en fingervisning om hur den kan komma att se ut.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-28 19:26
lsoderlund

"Regelverket måste utvecklas så vi kan vara säkra på att trafiksäkerhetsmässiga kontroller utförs" tycker jag låter som att man låter den enskilde bilägaren ta kostnaden för detta. Troligtvis kommer detta ske i samband med bilbesiktning och eftersom det blir ett merarbete blir kostanden för besiktning högre.

Hade det inte varit bättre att tvinga billtillverkarna kontrollera detta vid service. Lägg in det som en servicepunkt istället. Att oklulärt gå igenom bilens chassi under dessa plastkåpor? Det enda som egentligen behövs är väl någon form av fiberoptikskamera för att okulärt kontrollera allvarliga rostskador under plastskydden.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-29 13:46
ohlmark

Hade det inte varit bättre att tvinga biltillverkarna att tillverka bilar som inte rostar?

Annars handlar det om att majoriteten av bilar rullar på vägar där man inte strör salt på vägarna på vintern, det är ju knappast en tillfällighet att italienska bilar i alla tider haft så dåligt rostskydd.
Med en temperatur på minst 18-20 grader året runt blir det just inte mycket rost…

Biltillverkarna blir hemmablinda och bryr sig bara om det som händer utanför dörren.
Att Volvo och Saab haft påtagliga rostproblem under 1970-80-talet var inget bra betyg.

Problemet är som vanligt att bilköparna inte ställer krav på kvalitet utan bara på utrymmen, utrustning och modeprylar.

Och det är också bara nybilsköpare som kommer till tals och har inflytande.
Och som bestämmer hur bilarna ska se ut och vad de ska prioritera.

Och nybilsköpare struntar självklart helt i såväl långsiktig kvalitet som långsiktigt rostskydd.
Har hört så många säga "jag brukar byta vid 6000 mil, så vad som händer sen skiter jag i...".
Klart som sjutton att det enda man bryr sig om i det läget är att ha max antal leksaker på utrustningslistan.

Och när biltillverkarna får allt hårdare krav på sig att leverera ständigt allt häftigare prylar till låga priser samtidigt som man har kravet på sig att göra mycket stora vinster, så blir man tvungna att spara in, och självklart sparar man då på punkter där ingen tycks ställa några krav – långsiktig kvalitet och rostskydd.

Begagnatköpare har ju absolut noll inflytande och ingen bryr sig om vad de säger.

En bils andrahandsvärde baseras inte på hur bra den är som begagnad utan på hur populär den är som ny.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.